- Dzięki Inkubatorowi w naszej organizacji nastąpił przełom, zrobiliśmy duży krok naprzód - przyznaje Magdalena Staroszczyk, prezeska Stowarzyszenia Inicjatyw Twórczych „Windą w Bok”. - Wszystkie szkolenia były dla nas bardzo przydatne. Dowiedzieliśmy się jak pozyskać lokal od miasta, jak ewidencjonować przychód i jak rozpocząć działalność odpłatną. Wcześniej wiedza ta była dla nas niemal tajemna.
Warszawski Inkubator Kulturalny powstał by wesprzeć rozwój organizacji pozarządowych, które działają w sferze kultury.
- To w stolicy wyjątkowo duży i prężny sektor - przyznaje Aldona Machnowska-Góra, koordynatorka projektu. „Kulturalne NGO-sy”, podobnie jak inne organizacje, napotykają na swojej drodze wiele problemów. Miewają kłopoty z księgowością, komunikacją wewnątrz zespołu, nie zawsze wiedzą jak pozyskiwać środki oraz jak promować swoją działalność.
- Chcemy przekazać im jak najwięcej umiejętności, które pozwolą im później funkcjonować w sposób jak najbardziej profesjonalny - dodaje koordynatorka.
Szczęśliwa 15
Projekt Warszawskiego Inkubatora Kulturalnego ma dwa równoległe cykle.
Pierwszy z nich to porady, konsultacje oraz seminaria przeznaczone dla wszystkich „kulturalnych NGO-sów”, które chcą się szkolić. Drugi cykl szkoleń przeznaczony jest dla piętnastu organizacji, które zostały zakwalifikowane do projektu.
- Chętnych było więcej, ale z uwagi na warsztatowy charakter spotkań musieliśmy ograniczyć liczbę uczestników - przyznaje A. Machnowska-Góra. - Zależało nam, aby organizacje były na podobnym etapie rozwoju. Jednoczesne szkolenie dużych, profesjonalnych organizacji oraz tych, które dopiero rozpoczęły swoją działalność, byłoby niemożliwe. Wybraliśmy więc dość młode fundacje i stowarzyszenia, które mają już w swoim dorobku kilka zrealizowanych projektów.
Wybrane organizacje od początku roku biorą udział w serii szkoleń. To z reguły dwudniowe spotkania, podczas których specjaliści przekazują teoretyczną jak i praktyczną wiedzę na temat wybranego zagadnienia. Szkolenia mają charakter warsztatowy, dzięki czemu przedstawiciele organizacji mieli już okazję przećwiczyć samodzielne wypełnianie wniosków, czy konstruowanie budżetu. Do dyspozycji mają ekspertów, którzy od wielu lat zajmują się problemami trzeciego sektora.
Wiedza i integracja w jednym
Podczas projektu odbyły się już szkolenia na temat: podstaw prawnych organizacji, rachunkowości, tworzenia projektu, przygotowania i rozliczania wniosków oraz promocji.
- Podczas jednego ze szkoleń dowiedzieliśmy się, że jako organizacja pozarządowa możemy wynająć od miasta niezagospodarowany lokal, na preferencyjnych warunkach – opowiada Magdalena Staroszczyk. - Dowiedzieliśmy się, jak możemy się o niego starać, jak przygotować formalności oraz jak wygląda cała procedura. Dzięki Inkubatorowi złożyliśmy wniosek o przyznanie lokalu, mamy nadzieję że uda nam się go dostać.
Szkolenia dla organizacji mają także wartość integracyjną.
- Wymieniliśmy się kontaktami, wzajemnie zapraszamy się na realizowane przez nas projekty - opowiada M. Staroszczyk. - Choć wszyscy zajmujemy się bardzo podobną działalnością, nie traktujemy siebie jako konkurencji. Być może w przyszłości uda nam się zrealizować wspólny projekt.
Lekcja promocji
Tematem jednego ze szkoleń była promocja oraz budowa wizerunku organizacji pozarządowych. Przykłady wielu NGO-sów pokazują, że działania te często nie są przemyślane i nie podlegają żadnej strategii. Decyzje z reguły podejmowane są spontanicznie i opierają się przede wszystkim na intuicji. Niewiele organizacji pozarządowych znajduje środki na komercyjną promocję. Dla większości jest to zbyt kosztowne. Informowanie o akcji poprzez reklamę, w wielu przypadkach pochłonęłoby cały jej budżet. Warto jednak do promocji „wykorzystać” media, które bezpłatnie informują o działaniach trzeciego sektora. Aby to jednak zrobić, trzeba je do tego zachęcić. W jaki sposób?
- Niezbędna jest dobrze przygotowana informacja prasowa oraz skuteczna baza danych - wyjaśnia A. Machnowska-Góra. - Z informacją trzeba dotrzeć do odpowiednich dziennikarzy. Komunikat powinien być prosty, przejrzysty i co najważniejsze konkretny. Gdy mamy pewność, że informacja trafiła do mediów, pozostaje nam konsekwentnie się do nich dobijać – dodaje.
- Wcześniej nie wiedzieliśmy jak stworzyć profesjonalną informację prasową – przyznaje Małgorzata Pac, prezeska Fundacji Dobrych Pomysłów im. Macieja Jenike. - Podczas szkolenia eksperci tłumaczyli nam, jak się za to zabrać. Teraz zwracamy uwagę na rzeczowy język, logiczny porządek oraz przejrzystą szatę graficzną wysyłanych przez nas informacji. Umieszczamy je w oddzielnym pliku, dołączonym do e-maila, a nie w jego treści. To wszystko zwiększa szansę, że uda nam się zainteresować media naszą akcją.
Czy można lepiej?
Małgorzata Pac w większości spotkań brała udział osobiście. Jej zdaniem program był spójny i przygotowany w sposób bardzo profesjonalny.
- Od teoretycznego wstępu przechodziliśmy do praktycznych umiejętności. Szkolenia nie tylko ugruntowały naszą wiedzę, ale także wiele nas nauczyły. Spotkanie poświęcone rachunkowości pozostawiło jednak we mnie uczucie niedosytu. Podczas szkolenia pojawiło się wiele informacji na temat współpracy z profesjonalnymi księgowymi. Małe organizacje, takie jak my, często jednak prowadzą księgowość samodzielnie. Liczyłam, że eksperci wytłumaczą nam krok po kroku jak zamknąć rok obrotowy i co wpisywać w te koszmarne rubryki, tego jednak zabrakło. Z drugiej strony, szczególnie zainteresowało mnie spotkanie poświęcone promocji oraz budowaniu wizerunku. Zaraz po szkoleniu zdobyte informacje przekazałam pozostałym członkom naszej fundacji. Teraz zastanawiamy się wspólnie, w jaki sposób wykorzystać je w praktyce.
Warszawski Inkubator Kulturalny to projekt finansowany ze środków m. st. Warszawa. Jego organizatorem jest Stołeczne Centrum Współpracy Obywatelskiej 2010-2012, zarządzane przez Stowarzyszenie Boris. Realizatorem projektu jest Federacja Centrum Szpitalna.
Pobierz
-
201012161314520538
610079_201012161314520538 ・38.72 kB
-
201012211233350750
610872_201012211233350750 ・38.72 kB
Źródło: inf. własna (ngo.pl)