Infoaktywizm, czyli gdzie, co i jak opublikować
Infoaktywizm to umiejętne dobieranie narzędzi (filmu, obrazu, tekstu, grafiki) do nagłośnienia ważnej dla naszej organizacji informacji. Narzędzia mają swoją specyfikę – film działa na nas inaczej, niż grafika. Na Twitterze szukamy innego rodzaju informacji, niż na Facebooku. Infoaktywist(k)a wie, gdzie, co i jak opublikować, żeby uzyskać określony efekt. W ramach cyklu o digital storytelling piszemy dziś o infoaktywizmie.
Infoaktywizm to świadome i skuteczne posługiwanie się informacją. Infoaktywiści i infoaktywistki to znakomici komunikatorzy, którzy potrafią patrzeć na otoczenie jak na zbiór informacji. Nagłaśniają te informacje, które zmieniają nasze patrzenie na rzeczywistość. Wszystko ma znaczenie. Informacja może być umieszczona w zdjęciach, artykułach, podkastach, krótkich tweetach i filmach. Ważne, żeby zawczasu zdać sobie sprawę z tego, jaki chcemy osiągnąć cel, a potem umiejętnie dobrać do niego środek i rodzaj przekazu.
Rzeczywistość jako zbiór informacji. Wybierz coś i nadaj to
Dobrą radą dla każdego początkującego infoaktywisty i infoaktywistki jest zdanie sobie sprawy z tego, jak przełożyć istotne informacje na cyfrowy język, i którym kanałem je nadać.
Czytasz artykuł o manifestacji ilustrowany zdjęciami. Ludzie z transparentami, krzyczą albo nie krzyczą. Stoją, chodzą. Gadają ze znajomymi. Idą przez miasto. Widzisz te zdjęcia? A teraz oglądasz film. Słyszysz kroki ludzi, słyszysz czy krzyczą (głośno lub cicho), film jest nagrany z komórki, więc jak wieje silny wiatr, to z głośnika dochodzą straszne trzaski. Kamera idzie razem z manifestacją, widzisz jak wszystko się rusza. Czujesz różnicę w tych dwóch sposobach dokumentowania manifestacji? To właśnie różnica w przekazaniu tej samej informacji różnymi narzędziami.
Testuj narzędzia, którymi komunikujesz się z ludźmi
Pomyślmy teraz nad narzędziami, które mogą posłużyć do przekazania informacji z manifestacji albo o niej. Streaming (rejestrowanie i jednoczesne przekazywanie dźwięku oraz obrazu przez internet za pomocą np. komórki) i tweetowanie (wysyłanie krótkich wiadomości za pośrednictwem serwisu Twitter) – obydwie praktyki służą temu, żeby nieobecni mieli szansę uczestniczyć w wydarzeniu. Streaming jest jednak zdecydowanie bardziej “przezroczystym”, nieomal jeden do jednego przekazaniem informacji, sprawozdaniem w czasie rzeczywistym.
W infoaktywistycznych działaniach warto stale testować narzędzia, którymi się posługujemy, badać reakcje społeczności na nasze komunikaty i dynamicznie na nie reagować. Testowanie narzędzi to dłuższy proces niż się może wydawać. Spróbuj tę samą treść przedstawić za pomocą filmu i za pomocą wpisu na blogu. Tak samo będziesz prowadzić narrację? Czy niektóre wątki będą się lepiej prezentować w filmie, a inne w tekście? Czy Twitter może być wykorzystany w tej kampanii? Jak przekazać tą historię na Facebooku? Im więcej będziesz pracować z jednym narzędziem, tym lepiej poznasz jego specyfikę – to, jak historia lubi być nim opowiedziana. Sprawdź parę narzędzi i popracuj z każdym z nich przez jakiś czas, wykorzystując je w różnych sytuacjach.
Poinformuj tak, aby zaangażować
Graj informacją
Infoaktywizm to porządny trening uważności i krytycznego myślenia. Chcesz zmieniać świat? Opisz to, co chcesz zmienić i zwróć się ze swoim przekazem do świata. Poproś o konkretną pomoc, zastanów się, do kogo mówisz i zdefiniuj kanał przekazu. Koniecznie ćwicz, bo do osiągnięcia mistrzostwa konieczna jest praktyka i umiejętność uczenia się na błędach. Informacja jest narzędziem zmiany.
Źródło: Technologie.org.pl