Inauguracja prac nad Narodową Strategią Społecznej Odpowiedzialności Biznesu
Z inicjatywy wicepremiera Jerzego Hausnera i Forum Odpowiedzialnego Biznesu, 10 lutego 2005 rozpoczyna się debata nad przesłankami i celami Narodowej Strategii Społecznej Odpowiedzialności Biznesu.
Spotkanie w Ministerstwie Gospodarki i Pracy jest pierwszą okazją
do dyskusji przedstawicieli firm, instytucji administracji publicznej oraz organizacji
pozarządowych nad stanem rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce.
Do czerwca 2005 zostanie opracowany raport stanu społecznej
odpowiedzialności biznesu w Polsce. Pierwszym krokiem prac nad raportem będzie zidentyfikowanie
istotnych obszarów wpływu biznesu na rozwój społeczny i dokonanie przeglądu inicjatyw realizowanych
w poszczególnych obszarach. Kluczową częścią opracowania będzie zbiór rekomendacji dotyczących
celów strategicznych, priorytetów i instrumentów Narodowej Strategii Społecznej Odpowiedzialności
Biznesu.
Celem Strategii jest upowszechnienie zasad odpowiedzialnego biznesu w
Polsce, zgodnie ze wskazaniami Strategii Lizbońskiej i innych dokumentów Komisji Europejskiej.
Wsparcie przedsiębiorstw poprzez tworzenie lepszych warunków do realizacji zasad odpowiedzialnego
biznesu i aktywne promowanie dobrych przykładów jest ważnym czynnikiem budowania konkurencyjności
gospodarki.
Zagadnienie odpowiedzialnego biznesu staje się coraz ważniejszym
elementem budowania relacji biznes - społeczeństwo w Polsce.. Przystąpienie do Unii Europejskiej
miało silny wpływ na przyspieszenie tego procesu. Jest to jedna z dróg wskazanych do osiągnięcia
europejskich celów Strategii Lizbońskiej. Rosnące zaangażowanie państw unijnych w budowanie
strategii i rozwijanie dialogu z interesariuszami na poziomie narodowym, to wyraźne sygnały, że
odpowiedzialność społeczna biznesu staje się tematem publicznym.
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR - Corporate Social
Responsibility) zakłada dobrowolne uwzględnianie przy budowaniu strategii przedsiębiorstwa takich
kwestii jak: interesy społeczne i ochrona środowiska, a także relacje z różnymi grupami
interesariuszy. Odpowiedzialność oznacza dla firm nie tylko spełnianie wszystkich wymogów
formalnych i prawnych, lecz również zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i
relacje z interesariuszami, które w średnio lud długookresowej perspektywie będą miały pozytywny
wpływ na ich pozycje konkurencyjną oraz wynik finansowy.
Źródło: Forum Odpowiedzialnego Biznesu