Impact investing - czym jest inwestowanie zaangażowane społecznie
Impact investing bywa tłumaczone zazwyczaj jako inwestowanie zaangażowane społecznie lub, po prostu, inwestycja w społeczeństwo. Jest to jedna ze strategii inwestycyjnych, polegająca na świadomym lokowaniu kapitału w projekty, które oprócz wyników finansowych generują również zysk społeczny lub środowiskowy. Czy impact investing to szansa dla ekonomii społecznej również w Polsce?
Biznesmeni chcą zmienić świat
Inwestowanie zaangażowane społecznie to coś znacznie więcej niż działalność filantropijna czy zwykła społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR). Inwestor powierzając swoje pieniądze przedsiębiorstwu społecznemu oczekuje nie tylko finansowego zwrotu, ale też realnej i mierzalnej zmiany społecznej, jaką osiągnie za pośrednictwem swoich pieniędzy.
Impact investing to nie tylko inwestowanie w przedsięwzięcia, które mają społecznie użyteczny cel, ale też zupełnie nowe mechanizmy, wzorowane na istniejących instrumentach finansowych, ale poza kategoriami kosztów, zysków i stopy zwrotu operujące również wskaźnikami społecznymi. Choć na świecie coraz więcej mówi się o inwestowaniu zaangażowanym społecznie, poważne instytucje finansowe (jak JP Morgan) oceniają ten rynek na kilkaset miliardów dolarów, a rządy światowych potęg (jak USA czy Wielka Brytania organizują konferencje na ten temat), impact investing wciąż jest w fazie wczesnego rozwoju.
Jego instrumenty i instytucje jeszcze się nie wykształciły. Powstają pierwsze fundusze specjalizujące się w inwestowaniu zaangażowanym społecznie, giełdy na których handluje się papierami wartościowymi przedsiębiorstw społecznych a nawet instytucje oceniające wiarygodność inwestycji, jednak zarówno inwestorzy jak i przedsiębiorcy wciąż poruszają się po nie do końca rozpoznanym terenie.
Dla inwestorów najtrudniejsze jest zderzenie się z niefinansowym (a więc niemożliwym do przeliczenia na pieniądze)aspektem inwestycji. Przedsiębiorców zazwyczaj ograniczają kwestie prawne, brak umiejętności w kontaktach biznesowych i lęk przed wypłynięciem na szerokie wody ekonomizacji.
Tymczasem kontakt z inwestorem może być korzystny nie tylko z finansowego punktu widzenia. Inwestor poza kapitałem służy również swoją wiedzą i kontaktami biznesowymi – jemu zależy na tym, by przedsiębiorstwo, w które inwestuje odniosło sukces.
Kolejny ważny aspekt to profesjonalizacja przedsiębiorstwa. Inwestor wymaga biznesplanu, rzeczowego podejścia do kwestii finansowych, przejrzystego zarządzania i jasno postawionych celów. To impuls do zwiększenia efektywności projektów.
Przedsiębiorcy społeczni nie lubią inwestorów?
W Polsce rynek społecznie zaangażowanego inwestowania praktycznie nie istnieje. Są jednak możliwości pozyskiwania pieniędzy od inwestorów. Teoretycznie przedsiębiorcy społeczni mogą korzystać z podobnych możliwości szukania inwestora jak zwykłe spółki nastawione na zysk. Jest to jednak wciąż bardzo rzadkie zjawisko.
Zresztą nie tylko w Polsce. Według badań przeprowadzonych w 2007 roku w Wielkiej Brytanii 65% przedsiębiorstw społecznych szuka komercyjnych form finansowania swojej działalności w porównaniu do 80% zwykłych przedsiębiorstw. W Polsce podobnych badań nie przeprowadzano, ale z pewnością różnica jest znacznie większa.
Brytyjczycy zwracają uwagę, że jedna z barier ma podłoże kulturowe - przedsiębiorcy społeczni wolą polegać na grantach niż na inwestorach, choć te pierwsze ograniczają finansową niezależność, nie dają zbyt dużych szans na ekonomizację przedsiębiorstwa i wcale nie są łatwiejsze do uzyskania od pieniędzy inwestora.
Poszukiwanie pieniędzy na rynku jest z jednej strony szansą na uniezależnienie się od kapryśnych środków publicznych (których źródło wcześniej czy później zacznie wysychać) a z drugiej strony – alternatywą dla banków i funduszy pożyczkowych, które z reguły nie są zainteresowane pożyczaniem pieniędzy ryzykownym przedsiębiorstwom. Inwestycje w takie przedsięwzięcia to specjalność aniołów biznesu oraz funduszy venture capital.
Aniołowie biznesu i venture capital
Aniołowie biznesu to zamożne osoby, które część swojego majątku przeznaczają na wysoce ryzykowne inwestycje w nowe, innowacyjne przedsięwzięcia i często poza wsparciem finansowym, służą początkującym przedsiębiorcom swoją wiedzą.
Aniołowie biznesu poszukują przedsięwzięć ryzykownych, ale – w razie powodzenia – gwarantujących wysoką stopę zwrotu. Jest więc to szansa dla niewielkich, innowacyjnych firm, mających dobry pomysł i deficyt środków. Takimi firmami są często przedsiębiorstwa społeczne.
O ile aniołowie biznesu inwestują własne środki, o tyle fundusze venture capital zarządzają pieniędzmi powierzonymi im przez innych inwestorów. Ze względu na skalę swojej działalności fundusze venture capital z reguły angażują się w przedsięwzięcia większe niż aniołowie biznesu.
Należy mieć na uwadze, że zarówno kapitały venture, jak i działalność aniołów biznesu, niekoniecznie musi mieć na celu pozytywną zmianę społeczną. Inwestorów zazwyczaj interesuje przede wszystkim zysk. Oczywiście nie ma tu mowy o działalności filantropijnej, czy bezzwrotnych grantach. Inwestor wspomoże nas w rozkręceniu działalności, ale w zamian będzie partycypować w zyskach.
O ile misja społeczna, jaką realizuje przedsiębiorstwo, powinna być przez nie komunikowana, to z całą pewnością sama misja nie zagwarantuje inwestycji. Inwestor musi mieć daleko idące przekonanie, że powierza swoje środki ludziom, którzy mogą odnieść na rynku sukces.
Oczekiwana stopa zwrotu często nie przekracza 5%. Aczkolwiek zdarza się, że aniołowie biznesu na początku będą oczekiwać zwrotu na poziomie nawet 30%. Wszystko zależy od struktury ich portfela inwestycyjnego. Inwestowanie zaangażowane społecznie może być jego niewielkim składnikiem i tym samym uzupełniać większe strategie. Coraz ważniejszy dla inwestorów jest fakt, że skierowanie części kapitału do firm społecznych całemu portfelowi nadaje, coraz ważniejszą w dzisiejszych czasach, wartość etyczną.
Takie inwestycje działają!
Dzięki społecznie odpowiedzialnym inwestycjom rozwinęło się wiele cenionych i znanych na świecie firm czy projektów. Na początku był pomysł kreatywnych zapaleńców, a następnie, przy pomocy wkładu inwestora, ów pomysł wcielany był w życie i mógł rozwinąć się na szerszą skalę.
Jak się do tego zabrać?
Jeśli jako przedsiębiorca społeczny chcesz spróbować pozyskać inwestorów powinieneś pamiętać o kilku ważnych zasadach.
Źródło: ekonomiaspoleczna.pl