Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
ngo.pl używa plików cookies, żeby ułatwić Ci korzystanie z serwisuTen komunikat zniknie przy Twojej następnej wizycie.
Dowiedz się więcej o plikach cookies
Strona (Fan Page) w serwisie społecznościowym Facebook to podstawowe narzędzie do komunikacji i promocji organizacji pozarządowych. Przedstawiamy kilka porad związanych z prowadzeniem Fan Page’a.
Zarządzanie
Administratorzy strony mają dwie możliwości oglądania swojego Fan Page’a. Przykładowo, ja, prowadząc stronę Technologie.org.pl, mogę na nią wejść jako Agata Jałosińska, albo jako Technologie.org.pl. W pierwszym wypadku wygląda to następująco:
Reklama
Pod głównym paskiem pojawił się dodatkowy z informacją: Dodajesz posty i komentarze oraz klikasz „Lubię to!” jako Agata Jałosińska – Zmień na: Technologie.org.pl.
Ta opcja pozwala mi na zapoznanie się z tym, co się dzieje na stronie. Mam również dostęp do panelu administratora. Jeśli natomiast chciałabym wejść w jakieś interakcje jako Technologie.org.pl (np. zostawić komentarz), klikam „Zmień na Technologie.org.pl”.
Jeśli chcę wejść na stronę jako Technologie.org.pl, muszę kliknąć na małe koło zębate z prawej strony. Wtedy rozwija się lista stron, którymi administruję. Wybieram Technologie.org.pl – teraz wszystkie moje posty, komentarze i kliknięcia będą się pojawiać jako Technologie.org.pl
Wszystkie działania opisane w tym artykule są przedstawione z wykorzystaniem drugiej opcji prowadzenia strony.
Posty
Postowanie jest najważniejszym elementem prowadzenia strony. Posty powinny ukazywać się regularnie, choć częstotliwość ich publikowania zależna jest od zasobów organizacji – od raz dziennie do raz na tydzień powinno zagwarantować obecność wśród naszych fanów. Jeśli nasze posty będą zawierały link lub obrazek, staną się ciekawsze dla czytelników i czytelniczek. Pamiętajmy jednak, że najważniejsza jest jakość i poziom treści, które publikujemy.
Zasadniczo przyjęło się, że nie klikamy „Lubię to!” na swoich zdjęciach, wpisach i przy innych treściach. Możemy to wykorzystać w sytuacji, w której komunikujemy coś ważnego i specjalnie chcemy to znaznaczyć.
Widoczność postów związana jest z algorytmem EdgeRank, który decyduje o tym, ile osób ostatecznie zobaczy nasze wpisy. Facebook zmienia ten algorytm, co wpływa na zmienną widoczność naszych postów. Administratorzy, którzy będą regularnie sprawdzać swoje strony, zauważą wahania. O widoczności swoich postów na profilu „Historia i Media” pisał Marcin Wilkowski, serwis Antyweb regularnie komentuje najnowsze zmiany. Ciężko powiedzieć, jaka jest widoczność postów na fan page’ach prowadzonych przez organizacje pozarządowe – jeśli czytelnicy chcieliby się podzielić swoimi doświadczeniami, to byłoby to bardzo wartościowe.
Uczestniczenie w dyskusjach
Komentarze, klikanie „Lubię to!”, odpowiadanie, tagowanie – to są opcje na uczestniczenie w dyskusjach jako Technologie.org.pl. Pod każdym z naszych postów fani będą mogli zamieszczać komentarze. To przestrzeń do dyskusji z odbiorcami działań, z zainteresowanymi naszą organizacją, w której również powinniśmy być obecni.
Zdecydowanie powinniśmy odpowiadać na pytania zaadresowane bezpośrednio do nas, ponieważ pozostawienie ich bez żadnego komentarza stawia nas w kiepskim świetle. Nie musimy dziękować za każdy pozytywny komentarz osobną odpowiedzią – możemy do tego wykorzystać przycisk „Lubię to!” obecny przy danym komentarzu. Ostateczny wybór sposobu podziękowań i rozmowy z uczestnikami dyskusji zawsze należy do nas i jest wyrazem naszego podejścia do swoich fanów. Jeśli chcemy podziękować komuś osobiście albo bezpośrednio zadać pytanie, wstawiamy „@” przed imieniem i nazwskiem danej osoby, lub przed nazwą innej strony, którą wcześniej polubiliśmy (np. @Agata Jałosińska, @Technologie.org.pl). Facebook nazywa to wstawieniem znacznika. Uwaga! Jeśli będziemy to robić jako strona, to możemy oznaczyć tylko strony, nie osoby indywidualne. Jeśli będziemy pisać jako osoby indywidualne – możemy oznaczać zarówno strony, jak i prywatne profile (o ile znamy dane osoby). Osoby wymienione w ten sposób dostaną powiadomienie, że ktoś wspomniał o nich w komentarzu. Pamiętajmy też, że w sytuacjach kryzysowych jesteśmy administratorami, którzy mają prawo ustalać zasady rzetelnej i dobrej dyskusji, i według nich moderować komentarze.
Czytelnicy i czytelniczki mogą nam publikować na naszej osi czasu różne informacje, mogą również nas oznaczać w swoich postach. Te wiadomości trafiają do sekcji: Ostatnie posty innych użytkowników na stronie Technologie.org.pl. Nie są one wtedy specjalnie widoczne, ale jeśli klikniemy na wybrany post to pod nim pojawia się opcja „Udostępnij” – korzystając z niej publikujemy dany post na swojej osi czasu. Jeśli zostaliśmy oznaczeni w czyimś wpisie, a sobie tego nie życzymy – korzystamy z opcji „Usuń znacznik”.
Zdjęcia
Dwa najważniejsze zdjęcia to zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle. Zadbajmy o to, aby te obrazki dobrze reprezentowały naszą organizację. Możemy wykorzystać w nich logo organizacji, albo też wstawić zdjęcie grupowe zespołu (jeśli oczywiście wszyscy obecni na zdjęciu wyrażą na to zgodę). Możliwości jest wiele, ale wybór powinien być przemyślany. Dobrym kryterium oceny tych zdjęć (i pozostałych treści na stronie) jest zastanowienie się „Co ja bym pomyślał/a, gdybym zobaczyła takie zdjęcie na czyjejś stronie?”.
Z pozostałymi zdjęciami postępujemy tak samo jak w prywatnym profilu – grupujemy w albumy, albo publikujemy bezpośrednio na osi czasu (tzw. tablicy). Te drugie automatycznie trafiają do albumu „Zdjęcia z osi czasu”.
Dodatkowe działania
Administrator strony może również tworzyć wydarzenia (np. warsztaty), ważne wydarzenia (np. zajrestrowanie w KRS) i zadawać pytania w postaci krótkiej ankiety. Każde z tych narzędzi znajduje się w górnym panelu administratora. Jeśli nasza organizacja planuje seminarium lub warsztat, warto jest je utworzyć z wykorzystaniem Strony, a nie indywidualnego profilu kogoś z organizacji. Utworzenie ważnego wydarzenia zostanie odnotowane jako punkt na naszej osi czasu. Pytania służą jako narzędzie, które pozwala na większą interakcję z fanami. Z ich pomocą możemy zorganizować konkurs na przykład na wybór najciekawszego plakatu do projektu.
Administatorzy strony mają również dostęp do rozbudowanego panelu, w którym gromadzone są dane dotyczące fanów, widoczności postów, zasięgu strony. Poszczególne elementy tego panelu będą tematem kolejnego artykułu.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.