Kolejnym narzędziem dostępnym w serwisie społecznościowym Facebook jest grupa. To narzędzie służy przede wszystkim przekazywaniu informacji wybranym osobom. Grupy mogą być tworzone dla prac wewnętrznych, jak również poświęcone określonemu tematowi – wtedy mogą pozostać otwarte na społeczność Facebooka. Sprawdźmy funkcje tego narzędzia i zobaczmy, czy okaże się przydatne w pracy organizacji pozarządowej.
Tworzymy grupę
Każdy użytkownik i użytkowniczka Facebooka, posiadający swój własny profil, może założyć grupę. Przycisk do utworzenia grupy znajduje się w lewym menu na głównej stronie Facebooka, w części Grupy.
Tworząc grupę wpisujemy jej nazwę, możemy zaprosić również pierwszych członków. Na tym etapie decydujemy również, na jakich zasadach będzie funkcjonować nasza grupa – ustalamy stopień jej prywatności. Grupa otwarta to taka, której treści są widoczne dla wszystkich osób – również tych, które do danej grupy nie przynależą. Sama grupa możliwa jest do wyszukania w serwisie Facebook przez osoby niebędące członkami grupy. Grupa zamknięta również jest możliwa do znalezienia w wyszukiwarce Facebooka. Widoczna jest lista jej uczestników, natomiast posty i wewnętrzne dyskusje są dostępne tylko dla członków grupy. Najbardziej zamkniętą jest grupa tajna – niemożliwa do odnalezienia w wyszukiwarce, lista uczestników grupy i zawartość postów dostępna tylko dla jej członków.
Strona grupy składa się z paska, na którym widoczne są zdjęcia profilowe jej członków. Niżej znajduje się proste menu. Poruszając się po tym menu, przedstawimy po kolei funkcjonalności grup facebookowych.
Informacje
Wydarzenia
Każdy z członków grupy ma możliwość utworzenia wydarzenia i zaproszenia na nie pozostałych użytkowników Facebooka. Z perspektywy osób, które dostaną od nas zaproszenie do udziału w jakiejś imprezie lub szkoleniu, ważna jest informacja o jego organizatorach. Bez względu na to, jakie ustawienia prywatności przyjęliśmy dla grupy, osobą podaną jako organizator wydarzenie będzie osoba prywatna – nie grupa.
Zdjęcia
W ramach grupy możemy przekazywać sobie zdjęcia i filmy. Wrzucamy je do grupy za pomocą trzeciej zakładki menu. Na tych materiałach możemy oznaczać poszczególne osoby, które są jej członkami. Jeżeli zdecydowaliśmy, aby nasza grupa była tajna – zdjęcia, na których są oznaczeni członkowie grupy, nie będą widoczne na ich prywatnych profilach.
Pliki
W ramach grupy możemy również utworzyć dokument w wersji on-line. Oznacza to, że wszyscy mają dostęp do nowo utworzonego pliku tekstowego, na którym mogą pracować. W praktyce zalecamy, żeby pracowała na nim tylko jedna osoba w danym momencie. Jeśli pracuje kilka osób, to podczas zapisywania dokumentu część danych może zostać utracona. Warto wpisać wtedy w komentarzu pod dokumentem informację, że ktoś otwiera plik i zapisać po skończonej pracy. Informacja o ostatniej wersji podana jest w opisie dokumentu.
Piszemy!
Głównym celem grup jest wymiana informacji między jej członkami. W tym celu wykorzystujemy znaną już tablicę, na której uczestnicy grupy mogą publikować informacje, umieszczać linki do innych stron internetowych. W zależności od decyzji administratora posty mogą być umieszczane bądź przez wszystkich uczestników grupy, bądź wyłącznie przez osoby posiadające uprawnienia administratorskie. Dodatkową funkcją, jaka może zostać przypisana administratorowi grupy, jest zatwierdzanie postów przed ich publikacją. Wtedy post zaproponowany do grupy przez uczestnika zostaje opublikowany dopiero po akceptacji administratora. Administratorzy nie posiadają innych możliwości moderacji dyskusji, postów lub poszczególnych uczestników.
Posty w grupach układają się w kolejności, która początkowo może naprzykrzać trochę kłopotów. Na samej górze znajdziemy „ostatnio zaktualizowae posty”. Oznacza to, że jeżeli umieścimy w grupie nowy post, będzie on widoczny na samej górze. Jeśli jakiś czas potem zostanie skomentowany starszy post, taki, który został zamieszczony w grupie wcześniej niż nasz, to on zostanie przeniesiony na górę i będzie na pierwszym miejscu. Nasz post znajdzie się na drugim. Jeżeli chcemy, żeby nasz post został widoczny przez dłuższy czas na samej górze, możemy wykorzystać funkcję „Przypnij post”. Posiadają ją jedynie administratorzy grupy.
Za każdym razem, gdy pojawia się coś nowego w grupie, wszyscy jej uczestnicy dostają powiadomienia. W przypadku licznych grup, w których bardzo dużo się dzieje, może to być uciążliwe. Facebook pozwala na wybór spośród dwóch ustawień dla powiadomień: otrzymujemy je tylko wtedy, gdy zamieszczone w grupie informacje będą pochodzić od naszych znajomych, albo w ogóle zrezygnujemy z otrzymywania powiadomień. Inną opcją jest jeszcze rezygnacja z powiadomień dotyczących konkretnego postu, co oznacza, że nie będziemy informowani, gdy pojawią się pod nim nowe komentarze – pod wpisem znajduje się funkcja „Przestań obserwować post”.
Wyszukiwanie
Istnieje możliwość przeszukiwania zawartości grupy. Do tego służy przycisk lupy, znajdujący się po skrajnie prawej stronie menu. Jeżeli chcemy znaleźć jakiś post, musimy podać konkretne brzmienie przynajmniej jednego występującego w nim słowa. To znaczy, że jeśli ktoś opublikował link z komentarzem „Czy to nam się przyda w naszej kampanii?”, to odnajdziemy go wpisując w okno wyszukiwania słowo „kampanii”, a nie słowo „kampania”. To niestety minus tych grup. Spełniają one swoją rolę przy bieżących wymianach ciekawych linków i wiadomości, ale już nie do końca w sytuacji, gdy chcemy stworzyć archiwum, które potem możemy swobodnie przeszukać. (W tej drugiej roli lepiej spełnią się takie usługi jak np. Diigo).
Zalety i wady
Grupy to narzędzie, które raczej przyda się gromadzeniu osób zainteresowanych konkretnym tematem, niż do wewnętrznej pracy organizacji pozarządowej. Ułatwia wymianę informacji i linków, promuje dyskusje pod postami, pozwala na łatwe dzielenie się plikami. Nie realizuje się ono dobrze w pracy biurowej, gdy trzeba będzie stworzyć wspólnie jeden dokument i wszyscy muszą mieć do tego tekstu łatwy dostęp. Grupy nie będą dobrym archiwum ciekawostek, linków, stron – po jakimś czasie ciężko nam będzie odnaleźć stare informacje. Jest jeszcze jeden problem w korzystaniu z tego narzędzia: aby mieć do niego dostęp, trzeba mieć konto na Facebooku i w miarę regularnie z niego korzystać.
Źródło: Technologie.org.pl