Równie istotne, co cele i kierunki działań określone w Strategiczna Mapie Drogowej (SMD), jest ich późniejsze wdrożenie. Dlatego sama Mapa zawiera opis tego, jak będzie realizowana. To właśnie organizacje pozarządowe mają być głównymi realizatorami działań określonych w SMD, choć w możliwe szerokiej kooperacji ze wszystkimi, którzy będą się chcieli w te działania włączyć.
Wdrażanie Strategicznej Mapy Drogowej Trzeci Sektor dla Polski
Równie istotne, co cele i kierunki działań określone w Strategiczna Mapie Drogowej (SMD), jest ich późniejsze wdrożenie. Dlatego sama Mapa zawiera opis tego, jak będzie realizowana. Określa on zasady i ogólne warunki realizacji SMD, zostawiając pole do kreatywności i elastyczności, z której znane są przecież organizacje pozarządowe. Wynika to również charakteru Mapy, która nie jest precyzyjnie zaplanowaną strategią działań z wymiernymi wskaźnikami osiągnięć, a raczej busolą, wskazującą najważniejsze kierunki działań trzeciego sektora, służącymi Polsce i Polakom.
To właśnie organizacje pozarządowe mają być głównymi realizatorami działań określonych w SMD, choć w możliwe szerokiej kooperacji ze wszystkimi, którzy będą się chcieli w te działania włączyć: grupami nieformalnymi, mediami, przedsiębiorcami, samorządami i instytucjami władzy i administracji rządowej. Kluczowa rola organizacji pozarządowych wynika z tego, że Mapa jest tworzona przez środowiska pozarządowe i ma służyć Polsce, ale także rozwojowi trzeciego sektora.
Wdrażanie SMD opiera się na kilku, podstawowych zasadach:
- dobrowolności - organizacje dobrowolnie z własnej woli deklarują chęć i gotowość wdrażania Mapy, same także określają działania, które podejmują w ramach jej wdrażania,
- akceptacji – organizacje wdrażające Mapę akceptują jej treść, w tym także zasady i sposób jej wdrażania,
- odpowiedzialności – organizacje wdrażające Mapę biorą na siebie odpowiedzialność za proponowane i realizowane działania,
- partnerstwa – podstawową formą realizacji Mapy jest partnerstwo czyli porozumienie organizacji pozarządowych realizujących wspólnie działania w ramach kierunków i obszarów określonych w SMD,
- pomocniczości – partnerstwo realizuje swoje działania samodzielnie, struktury odpowiedzialne za koordynowanie i monitorowanie wdrażania Mapy mogą ingerować w jego działania dopiero wtedy, gdy pojawiają się trudności lub gdy wymaga tego zachowanie spójności i celów SMD,
- otwartości – rozumianej dwojako: (1) mapę wdrażać może każda organizacja pozarządowa bez względu na wielkość czy obszar działania, o ile będzie chciała oraz spełni niezbędne do tego warunki; (2) działania służące w ramach SMD realizują organizacje pozarządowe, ale powinny one być otwarte na współpracę z obywatelami, instytucjami publicznymi i przedsiębiorcami, chcącymi wspierać ich działania,
- spójności – działania realizowane przez organizacje w ramach SMD są uspójnianie, po to, aby jak najskuteczniej i jak najefektywniej służyły realizacji wyzwań i celów Mapy,
- jawności – działania zmierzające do realizacji Mapy są jawne, a wypracowane materiały dostępne dla wszystkich organizacji,
- dobra wspólnego – działania i decyzje podejmowane w ramach wdrażania Mapy służą dobru wspólnemu, jakim jest Polska oparta na aktywności społecznej swoich obywateli, równowadze ich praw i obowiązków oraz solidarności społecznej.
Sposób wdrażania Mapy obrazuje poniższy schemat:
Proces wdrażania Mapy jest bezterminowy. Co trzy lata Stała Konferencja przy współpracy Komitetu Sterującego będzie dokonywać oceny wdrażania Mapy i określać niezbędne zmiany w tym zakresie, a przede wszystkim aktualizować cele i kierunki działań na kolejne trzy lata.
Pobierz
-
III Sektor dla Polski - konsultacje.pdf
pdf ・677.38 kB
-
III Sektor dla Polski - konsultacje.docx
doc ・887.3 kB
Źródło: Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT