Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Co oznacza zwrot „hamuj piętą”? Kim jest „łapserdak”? – na te, i wiele innych pytań dotyczących gwary warszawskiej odpowiadali uczestnicy seminariów „Warszawskość – Lokalność – Różnorodność”. Pytania pochodzą z quizu „gwara warszawska” będącego jednym z ćwiczeń przeprowadzanych przez edukatorki Stowarzyszenia Pracownia Etnograficzna na zajęciach dla uczniów klas IV-VI „Poszukiwacze warszawskich tradycji”.
Pod koniec listopada w Pracowni „Duży Pokój” odbyły się trzy dwugodzinne seminaria dla nauczycieli, wychowawców, bibliotekarzy, animatorów kultury i edukatorów seminariów „Warszawskość – Lokalność – Różnorodność” dotyczące wykorzystywania metod etnograficznych w procesie edukacji oraz sposobów włączania wątków varsavianistycznych do realizacji podstawy programowej. Poruszane też były kwestie zaangażowania uczniów w sprawy lokalne. W szkoleniu uczestniczyło w sumie czterdzieści osób. Pobudki, do wzięcia udziału w szkoleniu i oczekiwania wobec zajęć były podobne. – Chcę zdobyć wiedzę i umiejętności, które mogłabym wykorzystać w pracy z dziećmi – powiedziała uczestniczka warsztatów. – Oczekuję miłej atmosfery, przekazania rzetelnej wiedzy, która przyda się w praktyce i nie będzie za trudna, ani za szczegółowa, nada się dla dzieci – dodała druga. – Jako historyk, osoba zainteresowana Warszawą, chcę poznać dodatkowe możliwości zainteresowania historią i współczesnością Warszawy młodzież szkolną, ponadgimnazjalną – powiedziała inna.
Uczestnicy mieli okazję przekonać się na własnej skórze o skuteczności i atrakcyjności takich ćwiczeń jak etno-bingo, gwara warszawska, czy bazująca na zdjęciach gra skojarzeń, będących częścią programu zajęć „Poszukiwacze warszawskich tradycji”. Poznali antropologiczną wizję kultury i etnograficzne metody pracy naszych edukatorek. Wymieniali się między sobą sposobami zainteresowania uczniów historią miasta i jego społeczeństwem. Rozmawiali o metodach zachęcania młodzieży do analitycznego patrzenia na otaczającą rzeczywistość, poszukiwania i wykorzystywania różnorodnych źródeł wiedzy oraz samodzielnego poznawania miasta i jego mieszkańców. Nauczyciele i bibliotekarki mieli również okazję obejrzeć różne, ciekawe prace dzieci, pokazujące ich ulubione miejsca w Warszawie, czy przedstawiające interesującą postać z ich otoczenia.
Szkolenie było dla uczestników inspiracją do kreatywnego myślenia na temat ciekawych sposobów nauczania o Warszawie, jej historii, legendach, tradycjach, symbolach, oraz mieszkańcach. Nauczyciele przyznali, że niektóre pomysły wykorzystają w swojej pracy z uczniami.
Seminaria odbywają się w ramach projektu Poszukiwacze warszawskich tradycji współfinansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt współfinansuje m.st. Warszawa. Projekt dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Ten tekst został nadesłany do portalu. Redakcja ngo.pl nie jest jego autorem.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.