Gotowi na kompromisy – nowe spojrzenie na polskie społeczeństwo
Fundacja More in Common publikuje raport „Zmęczona Wspólnota”1. Z badań wyłania się obraz polskiego społeczeństwa zmęczonego nieustannym konfliktem, pragnącego kompromisu, nieodnajdującego się w lansowanych przez polityków i media podziałach na dwa przeciwstawne obozy. Społeczeństwa, które mimo różnić, wciąż wiele łączy.
W naszym badaniu pytaliśmy Polki i Polaków o wartości, którymi kierują się w życiu, jak odnajdują się w społeczno-politycznej rzeczywistości oraz o zdanie na najważniejsze tematy polityczne. Zebrany materiał pozwolił nam wyodrębnić siedem segmentów polskiego społeczeństwa: Postępowych zapaleńców, Pasywnych liberałów, Zawiedzionych samotników, Niezaangażowanych normalsów, Spełnionych lokalistów, Dumnych patriotów i Oddanych tradycjonalistów.
Segmentacja More in Common bazuje na analizie wyznawanych wartości i fundamentów moralnych, które nie ulegają znaczącym zmianom w czasie. Dzięki temu lepiej oddaje złożoność społecznej mozaiki i pozostanie dłużej aktualna niż tradycyjne analizy oparte na zmiennych demograficznych lub preferencjach politycznych.
– Nasze badanie pokazuje, że Polacy nie odnajdują się w dominującym w przestrzeni publicznej w bipolarnym podziale. Łączy nas poczucie wyczerpania polaryzacją polityczną. Ponad 80% reprezentantów każdego z segmentów przyznaje, że konflikt polityczny w Polsce ich męczy. Tocząca się kampania wyborcza, w ramach której próbuje się narzucić prosty podział my vs. oni, to okazja do zamanifestowania swojego sprzeciwu, wobec tego stanu rzeczy – zauważa Adam Traczyk Dyrektor More in Common Polska.
Prawie 80% polskiego społeczeństwa uważa też, że nasz kraj jest bardziej podzielony niż zjednoczony. Za głównych winowajców takiego stanu rzeczy uznajemy polityków i media. Coraz większa polaryzacja ma negatywny wpływ na relacje rodzinno-przyjacielskie Polek i Polaków. 57% przyznaje, że unika rozmów o polityce, by nie prowokować kłótni.
– Przyglądając się scenie politycznej, można odnieść wrażenie, że nie ma tu miejsca na kompromisy. Jednak wyniki naszego badania jasno pokazują, że polskie społeczeństwo ich oczekuje. Ponad 3/4 osób uważa, że cechą dobrego polityka jest umiejętność pójścia na kompromis, a ponad połowa zgadza się ze stwierdzeniem, że różnice między Polakami nie są na tyle duże, aby uniemożliwić współpracę. Co więcej nasze badania pokazują, że jesteśmy znacznie bardziej zgodni w tematach przedstawianych przez media jako szczególnie kontrowersyjne: prawa aborcyjnego, przeciwdziałania zmianom klimatu, praw osób LGBT+, czy stosunku do Kościoła Katolickiego. Jako społeczeństwo jesteśmy gotowi na zawarcie nowych kompromisów w ważnych społecznie kwestiach – podkreśla Zofia Włodarczyk, badaczka More in Common.
– Mamy nadzieję, że zawarte w raporcie wnioski przyczynią się do odbudowy wzajemnego zaufania i zmniejszą poczucie bezsilności i frustracji. A także skłonią polityków do poszukiwania skutecznych mechanizmów wypracowywania kompromisów. Rozmawiając z Polkami i Polakami odkryliśmy pokaźne zasoby empatii. To kapitał, który nie może się zmarnować – dodaje Adam Traczyk.
1. Na potrzeby raportu przeprowadzono badanie ankietowe na reprezentatywnej grupie 4090 osób i zrealizowano grupy fokusowe i wywiady pogłębione z przeszło 100 Polkami i Polakami.
Źródło: Fundacja More in Common