Polska Rada Młodzieży zorganizowała w dniach 24 – 31 lipca 2005 we Wrocławiu międzynarodowy kurs szkoleniowy nt. aktywnego obywatelstwa "Get Up, Stand Up, Don’t Give Up the Fight" – training youth leaders/workers on active citizenship in Euro-Med context (using intercultural learning).
Pomysł projektu powstał podczas
pierwszego seminarium Długookresowego Kursu Szkoleniowego TATEM
(Training for active Trainers in EuroMed) w
Budapeszcie. Niedostateczna wiedza na temat aktywnego obywatelstwa,
możliwości uczestnictwa młodzieży w życiu publicznym, a
jednocześnie uznanie znaczenia tejże tematyki w pracy z młodzieżą
sprawiły, iż trójka uczestników tego właśnie kursu postanowiła
zorganizować kurs w tym zakresie dla liderów i pracowników
młodzieżowych, którzy następnie podzieliliby się zdobytymi
wiadomościami i umiejętnościami w swoich macierzystych
organizacjach oraz zorganizowali w swoich krajach dalsze
działania.
Jeszcze w Budapeszcie ustalono
wstępną datę oraz miejsce kursu szkoleniowego, jego kształt, metody
szkolenia oraz listę trenerów.
Po powrocie wysyłaliśmy e-maile do
organizacji współpracujących z naszymi macierzystymi organizacjami
oraz do innych organizacji, które mogły być zainteresowane
tematyką. W ten sposób znaleźliśmy piętnaście zainteresowanych
organizacji.
Organizacje partnerskie przesłały
profile swojej działalności i zapotrzebowanie na konkretne
umiejętności i wiadomości. Poza tym konsultowały projekt na
wszystkich jego etapach.
Na organizację kursu udało się
pozyskać dotację z Programu „Młodzież”
Kurs prowadziło czterech
trenerów:
-
Zeynep Tugce Ciftcibasi
(Uniwersytet Akdeniz, Turcja);
-
Agnieszka Tatera (Polska Rada
Młodzieży);
-
Bandi Koeck (Organizacja
„Chinchorro”, Austria);
-
Grzegorz Motriuk (Organizacja
„The Point”, Polska).
Przy organizacji kursu
wspierała nas bardzo Dolnośląska Rada Młodzieży, która jest jedną z
najbardziej aktywnych organizacji członkowskich Polskiej Rady
Młodzieży. Pomagała nam również Organizacja „The Point” z
Wrocławia. Urząd Miasta Wrocławia udostępnił nam materiały
promocyjne dla uczestników. Natomiast portal www.ngo.pl objął patronat medialny
nad naszym kursem.
Głównym celem kursu było zdobycie
przez uczestników umiejętności i wiedzy z zakresu aktywnego
obywatelstwa, uczestnictwa młodzieży w życiu publicznym, które
mogliby wykorzystać w swojej codziennej pracy.
Kolejnym celem projektu była
poprawa jakości działań w ramach Programu MŁODZIEŻ. Uczestnicy
mieli okazję poznać lepiej Program „Młodzież” poprzez prezentacje,
warsztaty i dyskusje.
W trakcie kursu wykorzystywane były
różne metody pracy: warsztaty, prezentacje, grupy robocze, wykłady
ekspertów, dyskusje...
Staraliśmy się uatrakcyjniać zajęcia
poprzez nietypową ich formę. Np. dyskusję na temat sytuacji
młodzieży w krajach uczestników przeprowadzoną w formie
telewizyjnego talk-show. Inny przykład - w celu unaocznienia
uczestnikom znaczenia aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym
zdecydowaliśmy, że stworzymy tzw. grupy interesu, działające
wspólnie w celu rozwiązania pewnych problemów. Stworzyliśmy więc
wizję miasta „EuroCityMed” dręczonego różnymi problemami,
niektórymi wręcz bardzo skrajnymi. Uczestnicy mieli samodzielnie
wybrać, nad jakim problemem miasta chcieliby pracować przez
najbliższe dni. Różne grupy obrały różne drogi – petycje, prośby,
demonstracje, a nawet zorganizowanie przedstawienia!
Omawiano również różnice i
podobieństwa między krajami uczestników, zróżnicowanie kulturowe w
rejonie Euro-Medu, ich znaczenie dla pracy młodzieżowej.
Uczestnicy posiadający duży już bagaż doświadczeń chętnie dzielili
się wiedzą z tymi, którzy pracą młodzieżową lub tematyką związaną z
Euro-Medem zajmują się od niedawna.
Kurs szkoleniowy na temat aktywnego
obywatelstwa był pierwszym projektem realizowanym przez Polską Radę
Młodzieży w zakresie Euro-Medu w Programie „Młodzież”.
Generalnie był to także pierwszy kurs szkoleniowy w zakresie
Euro-Medu w Polsce, poprzednio zostały zorganizowane – przez
dwie inne organizacje – dwa seminaria kontaktowe.
Doświadczenia zdobyte podczas
realizacji projektu pomogą w przyszłości w tworzeniu i
przeprowadzaniu kolejnych projektów. Podczas ostatnich dwóch dni
kursu uczestnicy stworzyli również podstawy dla kilku kolejnych
projektów w ramach Programu MŁODZIEŻ realizowanych w różnych
krajach.
Prawie dla wszystkich uczestników
była to pierwsza wizyta w Polsce. Organizatorzy starali się
umożliwić im poznanie różnych aspektów kultury, zwyczajów, życia
przeciętnych ludzi.
Staraliśmy się oprócz intensywnego kursu
zapewnić im również pewną dozę rozrywek – zapewniliśmy uczestnikom
zwiedzenie Panoramy Racławickiej, poznanie Wrocławia poprzez
zwiedzanie miasta z przewodnikiem, rejs statkiem po Odrze łącznie z
przekraczaniem Śluzy Szczytniki. Wieczorami uczestnicy również na
własną rękę poznawali okolice Starego Miasta.
I jeszcze kilka opinii uczestników na
temat kursu:
„I
learned a lot about Euro-Med and about organizing youth
projects.” Agota (Węgry).
“I love it,
really! Hope it’s not the end J” Fatma
(Egipt).
“I hope that
this project will be continued further, because it has been a great
experience.” Abdelaziz
(Maroko).
“Very
interesting and original methodology. Funny and focusing attention.
I’ll want to use it in future activities.” (ewaluacja
anonimowa).
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.