Gdzie na wycieczkę w nurcie EKO – czyli co warto zobaczyć we Wrocławiu
Wycieczki do placówek naukowo-dydaktycznych we Wrocławiu to jedne z działań realizowanych w ramach projektu pn. „Mój zielony DOM”. Zapytaliśmy nauczycieli, jakie wycieczki wspominają najlepiej z uwagi na ich walor edukacyjny i atrakcyjność dla dzieci i młodzieży.
Poniżej przedstawiamy wybrane przeważające opinie z przeprowadzonych przez biuro projektu ankiet ewaluacyjnych, które rysują na mapie Wrocławia wycieczkowy szlak młodego ekologa.
Dzieciakom z „Mojego zielonego DOMU” szczególnie spodobał się unikatowy kompleks ekspozycji środowisk wodnych Afryki, tzw. Afrykarium, a także dzieciniec zwierzęcy, który został stworzony z myślą o najmłodszych.
W ramach projektu „Mój zielony DOM” pracownicy ZOO przeprowadzili dodatkowo warsztaty tematyczne dla uczestników projektu, które spotkały się z dużym uznaniem ze strony pedagogów.
I tu warto przytoczyć kilka opinii:
„Warsztaty we wrocławskim ZOO były bardzo rozwijające i efektywne. Duży przekaz wiedzy, dostosowany do poziomu rozwoju dziecka. Prowadzący zaciekawił dzieci – przekazał im wiele ciekawostek. Takie wizyty w ZOO powinny być częstsze, cykliczne” – pisze w ankiecie jeden z opiekunów grupy przedszkolnej z Przedszkola nr 58 we Wrocławiu.
Inny dodaje:
„Dzieci mają możliwość zobaczyć zwierzęta w środowisku bardzo zbliżonym do naturalnego. A najważniejsze jest to, iż wszystko mogą zobaczyć na żywo. Uczą się doświadczając.”
„Wyjście do wrocławskiego ZOO w ramach projektu było okazją do poznania Afrykarium i zaznajomienia się z różnorodnymi ekosystemami środowiska wodnego. Większa część uczniów po raz pierwszy zobaczyła Afrykarium. Były to bardzo cenne zajęcia przyrodnicze dla uczniów” – tak komentuje wizytę w ZOO nauczyciel z Zespołu Szkół Nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej we Wrocławiu.
„Wycieczki do Ogrodu Botanicznego są bardzo kształcące i rozwijające, budują dużą ciekawość u dzieci. Z pewnością warto wybrać się do Ogrodu z przewodnikiem” – tak o Ogrodzie pisze ankietowana nauczycielka wychowania przedszkolnego.
Natomiast pedagog z Zespołu Szkół Nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej we Wrocławiu zaznacza:
„Organizowanie wyjść do Ogrodu Botanicznego pozwala na przeprowadzenie ciekawej lekcji terenowej dotyczącej różnych gatunków roślin rodzimych i inwazyjnych”.
„HUMANITARIUM. Ogrody Doświadczeń to miejsce dedykowane dzieciom i dorosłym. Naszym celem jest rozbudzenie ciekawości i chęci zrozumienia nauki oraz wzmocnienie szacunku do otaczającego nas świata. Dzięki naszym interaktywnym eksponatom i zajęciom warsztatowym odwiedzający nas Goście zgłębiają tajniki nauk ścisłych, angażując w proces poznawczy wszystkie zmysły. W HUMANITARIUM udowodniliśmy już, że nauka nie musi być trudna, a jej poznawanie przez zabawę może stać się fascynującą, empiryczną przygodą.”
Te słowa potwierdzają nauczyciele uczący dzieci starsze z Zespołu Szkół Nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej we Wrocławiu:
„Zajęcia w ocenie uczniów są ciekawe. Dyskutowali dużo po wycieczce, opowiadali innym uczniom i rodzicom, co robili w Humanitarium.”
Inna opinia:
„Warsztaty, podczas których uczniowie sami wytwarzali kostki kąpielowe, były zdecydowanie dobre – mogłoby być ich więcej.”
„Zajęcia są ciekawie prowadzone, dobre eksponaty obrazujące prawa fizyki.”
„Muzea dają możliwość przeprowadzenia zajęć w ramach realizacji podstawy programowej z historii czy biologii. (…) Klasy uczestniczące w wyjściach do Muzeów powinny być po przerobionym materiale – przegląd systematyczny świata organizmów żywych” – to słowa pedagoga z Zespołu Szkół Nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej we Wrocławiu.
„Uczniowie mają możliwość w praktyce poznać i sprawdzić naukowe treści. W ten sposób więcej zapamiętają i łatwiej przyswoją wiedzę” – pisze kolejna ankietowana z Zespołu Szkół Nr 24.
„Chcemy, by uczestnicy projektu mieli możliwość w sposób praktyczny nabywania wiedzy i umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych poprzez bezpośrednie i aktywne uczestnictwo w zaplanowanych dla nich działaniach edukacyjnych. Taki jest nasz cel. Chcemy uwrażliwiać najmłodszych i wychowywać młodych wrocławskich ekologów” – wyjaśnia Joanna Handziak-Buczko, Kierownik projektu „Mój zielony DOM".
A tak podsumowuje wycieczki do placówek naukowo-dydaktycznych we Wrocławiu nauczycielka ze Szkoły Podstawowej Nr 22:
„Wycieczki projektowe zdecydowanie przyczyniły się do podniesienia wiedzy przyrodniczej i ekologicznej. Pobudziły ciekawość uczniów. Dzieci stały się bardziej dociekliwe. Zadają pytania i nie zadowalają się lakoniczną odpowiedzią na nie. Chcą wiedzieć więcej, zwłaszcza na temat zwierząt zamieszkujących ich okolice.”
Kilka słów o projekcie:
Projekt „Mój zielony DOM" zakłada podniesienie jakości i efektów kształcenia w zakresie różnorodności biologicznej oraz ochrony ekosystemów w Polsce przez umożliwienie przedszkolakom i uczniom poznania świata w jego złożoności, wspomaganie samodzielności uczenia się, inspirowanie aktywności badawczej, uczenie wyrażania własnych myśli i przeżyć, rozbudzanie ciekawości poznawczej, motywowanie do dalszej edukacji i działalności na rzecz ochrony środowiska naturalnego we współpracy z innymi instytucjami działającymi na rzecz oświaty.
Głównym wsparciem zostały objęte dzieci i młodzież w wieku od 4 do 19 lat: wychowankowie wrocławskiego Przedszkola Nr 58, Szkoły Podstawowej Nr 22, Zespołu Szkół Nr 4 i Zespołu Szkół Nr 24, którzy mają zainteresowania przyrodnicze, prospołeczne i artystyczne.
Realizatorem projektu jest Centrum Kształcenia Ustawicznego we Wrocławiu z ramienia Departamentu Edukacji Gminy Wrocław.
Na rzecz realizacji projektu „Mój zielony DOM” przeznaczono grant w wysokości € 528.254 (2 235,120 PLN) z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach polskiego Programu Operacyjnego PL02 – Ochrona różnorodności biologicznej i ekosystemów.
Poprzez fundusze EOG i fundusze norweskie, Islandia, Liechtenstein i Norwegia przyczyniają się do zmniejszania nierówności społecznych i ekonomicznych oraz wzmacniania relacji dwustronnych z państwami beneficjentami w Europie. Trzy państwa ściśle współpracują z UE na podstawie Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (Porozumienie EOG).
W okresie 2009–2014 wartość funduszy EOG i funduszy norweskich wynosi 1,79 miliarda euro. Norwegia zapewnia około 97% łącznego finansowania. Fundusze są dostępne dla organizacji pozarządowych, instytucji badawczych i szkół wyższych, sektora publicznego i sektora prywatnego w 12 nowoprzyjętych państwach członkowskich UE oraz Grecji, Portugalii i Hiszpanii. W ich ramach ma miejsce szeroka współpraca z podmiotami z państw darczyńców, a przedsięwzięcia mogą być wdrażane do 2016 r.
Najważniejsze obszary wsparcia obejmują ochronę środowiska i zmiany klimatyczne, badania i stypendia, społeczeństwo obywatelskie, ochronę zdrowia i wsparcie dla dzieci, równość płci, sprawiedliwość i dziedzictwo kulturowe.