Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Co drugi Polak słyszał, co czwarty deklaruje, że zamierza skorzystać, choć w ostatnim roku zrobił to tylko jeden na czterdziestu czterech. Jakie jest rozwiązanie tej zagadki? Chodzi o możliwość przekazania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Publikujemy fragment tekstu Marty Gumkowskiej ze styczniowego numeru miesięcznika "gazeta.ngo.pl".
(...) Z możliwości
przekazania 1% podatku zamierza skorzystać 23% Polaków, 29%
deklaruje, że tego nie zrobi, a 34% jeszcze nie jest zdecydowane.
Zgodnie z zasadą „przekonać nieprzekonanych”, ci ostatni tworzą
podstawową grupę, do której należałoby adresować kampanię
informacyjno-promocyjną.
Jednak biorąc pod uwagę dane o tym, jak deklaracje Polaków
przekładają się na ich faktyczne działania, wystarczająco trudnym
zadaniem wydaje się skłonienie osób deklarujących chęć przekazania
1% podatku (a więc tych już „przekonanych”), aby dotrzymali słowa,
dlatego to ich przede wszystkim należy w postanowieniu umacniać.
Kim są ci pozornie przekonani?
Wspierający, choć niekoniecznie wolontariusze
Można podejrzewać, że z większym prawdopodobieństwem 1%
zechcą przekazać ci, którzy już wcześniej wspierali organizacje
pozarządowe – przekazując im pieniądze, dary rzeczowe lub pracując
wolontarystycznie na ich rzecz. Jednak przypuszczenie to potwierdza
się tylko częściowo. Wśród osób, które w 2005 roku przekazały
jakieś środki finansowe organizacjom 28% planuje skorzystać z opcji
1%, o 5% więcej niż wśród wszystkich Polaków. W przyszłym roku nie
należy za to liczyć na znacząco większy udział wolontariuszy wśród
przekazujących 1%. Mniejsza skłonność do przekazania 1% przez
wolontariuszy może być związana z faktem, że wolontariuszami są
często osoby młode, a więc takie, które jeszcze z fiskusem się nie
rozliczają.
Doceniający znaczenie organizacji
pozarządowych
Większa skłonność do przekazania 1% związana jest z
pozytywnymi opiniami o organizacjach pozarządowych i ich znaczeniu
w życiu społecznym. W grupie osób, które twierdzą, że „organizacje
społeczne (stowarzyszenia, fundacje itp.) rozwiązują ważne problemy
społeczne w moim sąsiedztwie” odsetek skłonnych do przekazania 1%
wynosi 30%, wśród tych, którzy się z tym stwierdzeniem nie zgadzają
– 21%.
Podobna prawidłowość zachodzi w przypadku stwierdzeń:
„organizacje społeczne na ogół skuteczniej dostarczają pomocy
potrzebującym niż instytucje państwowe” – przekazać 1% zamierza 28%
podpisujących się pod tą tezą i 15% jej oponentów, a także
„organizacje społeczne pełnią ważną funkcję patrząc władzy na ręce”
– chęć skorzystania z mechanizmu 1% deklaruje 27% zwolenników tego
poglądu i 21% przeciwników. Co ciekawe jednak, odsetek planujących
przekazanie 1% wśród Polaków, którzy zgadzają się ze stwierdzeniem
„w organizacjach społecznych często dochodzi na nadużyć i prywaty”
nie różni się w sposób znaczący od ich odsetka wśród ogółu
Polaków.
Młodzi i wykształceni
Gotowość skorzystania z mechanizmu
1% rośnie wraz z wykształceniem. W grupie osób z wykształceniem
podstawowym deklaruje ją tylko 12%, średnim ok. 27%, zaś wśród osób
z wykształceniem wyższym 35%. Największy odsetek gotowych przekazać
1% jest wśród osób między 26 a 35 rokiem życia (34%).(…)
Tekst Marty
Gumkowskiej publikujemy w styczniowym numerze miesięcznika
gazeta.ngo.pl (styczeń 2006). Zamów prenumeratę: www.gazeta.ngo.pl
.
Źródło: Stowarzyszenie Klon/Jawor
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.