Fundusze UE: Uczmy się od tych, którym się udało
Media codziennie dostarczają nam sporo informacji na temat funduszy Unii Europejskiej: a to rozpoczął się kolejny konkurs, a to znów opozycja zarzuca rządowi zbyt powolne wydawanie tych pieniędzy, szczególnie w województwach. Zobaczmy, jak z wdrażaniem pieniędzy z UE właśnie na poziomie regionalnym poradzili sobie inni. W tym artykule przedstawimy przykład angielskiego miasta Liverpool, które pierwsze fundusze strukturalne otrzymało w 1994 roku.
Liverpool (stolica metropolitalnego hrabstwa Merseyside, położonego w regionie North West) odznacza się niezwykle bogatą historią. Miasto przeżyło ogromny rozkwit przemysłowy, następnie powolny upadek gospodarczy i spadek liczby ludności (najdrastyczniejszy w Wielkiej Brytanii), a dziś jest wśród pięciu najchętniej odwiedzanych miast w Wielkiej Brytanii i gości kilka milionów turystów rocznie. Prześledźmy pokrótce jego historię, aby zobaczyć, w jakiej sytuacji wkroczyły w jego życie fundusze unijnej polityki spójności.
1207-1950
Założone 801 lat temu, miasto to przeżywało niezwykłe wzloty i drastyczne upadki. Przez ponad 200 lat (w XVIII i XIX wieku) było jednym z najważniejszych portów świata. Handlowano m.in. niewolnikami, cukrem, tytoniem, rumem. W latach największego wzrostu liczba ludności wynosiła ponad 700 tys. Mimo gwałtownego rozwoju, współistniały ze sobą wielkie bogactwo i wielkie ubóstwo, a średnia długość życia sięgała zaledwie 32 lat.
Jednak szkody, jakie poczyniło Liverpoolowi zatonięcie tych statków było niczym w porównaniu ze zniszczeniami spowodowanymi przez obie Wojny Światowe. Podczas II Wojny, jako ważny port, Liverpool był jednym z głównych celów niemieckich bombardowań na terenie Wielkiej Brytanii. Stąd (od 1941 roku) brytyjskie dowództwo Obszaru Zachodniego kierowało walką z niemieckimi okrętami podwodnymi w słynnej Bitwie o Atlantyk.
1960-1990
W latach 60., 70. i 80. bezrobocie dramatycznie wzrosło (nawet do70% w niektórych częściach), a miasto ogarnęły zamieszki i strajki. W latach 80., w ciągu jednej dekady, liczba mieszkańców zmniejszyła się o 22%, a liczba miejsc pracy o 18%. Sytuacja była na tyle trudna, że rząd zdecydował o wyznaczeniu specjalnego ministra dla regionu Merseyside.
1991-1999
Pozytywne zmiany zaczęły się w 1994 roku, który to rok przez wiele osób uważany jest za przełomowy dla sytuacji regionu: został on objęty Celem 1 unijnej polityki spójności, który zakładał wspieranie rozwoju mniej zamożnych regionów.
Fundusze dla Merseyside w ramach unijnej perspektywy finansowej 1994-1999 w wysokości 700 milionów funtów (liczone w dzisiejszych wartościach) zostały wykorzystane na 4690 projektów (m.in. na infrastrukturę Princes Dock, estuarium rzeki Mersey, parki przemysłowe w Speke oraz specjalny fundusz inwestycyjny dla Merseyside). Badania ewaluacyjne wykazały, że w rezultacie wdrożenia funduszy UE w tym okresie powstało 34500 miejsc pracy.
Andy Churchill z Merseyside Network for Europe podkreśla, że mimo fatalnej sytuacji gospodarczej (do 1998 roku stopa bezrobocia sięgała 22%) region mógł się poszczycić silnym sektorem pozarządowym. Organizacje aktywnie uczestniczyły na początku lat 90. w przygotowaniach Jednolitego Dokumentu Programowego (Single Programming Document). Taki dokument musiał przygotować i złożyć do Komisji Europejskiej każdy kraj członkowski Unii Europejskiej ubiegający się o dostęp do pomocy finansowej z funduszy strukturalnych. Zawierał on szczegółowe informacje na temat wykorzystania pieniędzy i oczekiwanych rezultatów.
Celem tego niezwykłego projektu było stworzenie lepszych możliwości dla mieszkańców wybranych obszarów: poprawa dostępu do rynku pracy i szkoleń, wsparcie dla osób chcących rozpocząć własną działalność gospodarczą itp.
Co ciekawe, organizacja Merseyside Pathways Network, reprezentująca przedstawicieli społeczności obszarów Pathways w 38 partnerstwach, przy wsparciu lokalnych władz i sieci organizacji pozarządowych nawiązała bezpośrednie kontakty z Komisją Europejską. Sieć ta odegrała też główną rolę w kształtowaniu i zarządzaniu drugą rundą projektu.
2000-2006
Mimo ogromnych zmian gospodarczych, region Merseyside wciąż kwalifikował się do wsparcia w ramach Celu 1 w kolejnej perspektywie 2000-2006. Główne cele zarysowane w Jednolitym Dokumencie Programowym na ten okres to: 1. poprawa stanu gospodarki Merseyside, 2. zmniejszenie poziomu bezrobocia, 3. podniesienie standardów edukacji w regionie, 4. stworzenie warunków dla wzrostu gospodarczego, 5. zmniejszenie różnic gospodarczych i społecznych, stworzenie zrównoważonej polityki sąsiedzkiej oraz zapewnienie równości szans mieszkańcom i społecznościom Merseyside.
Region otrzymał ok. 920 milionów funtów, które zostały rozdysponowane na ponad 1700 projektów. Całkowity koszt tych projektów, łącznie z wkładem publicznym, prywatnym i pozarządowym, to 2,3 miliarda funtów. Śródokresowe badania ewaluacyjne pokazały, że projekty zaowocowały kolejnymi 54 tysiącami nowych miejsc pracy.
Organizacje pozarządowe również włączyły się w przygotowania dokumentów programowych na okres 2000-2006. Według Andy'ego Churchilla z Merseyside Network for Europe, trzeci sektor obawiał się wówczas, że powtórzy się sytuacja z poprzedniej perspektywy 1996-1999, w której małe organizacje nie były w stanie ubiegać się o dofinansowanie z funduszy UE. Ostatecznie udało się porozumieć co do tej kwestii i uzgodniono, że 1% pieniędzy z Europejskiego Funduszu Społecznego zostanie przeznaczony za pomocą grantów globalnych dla małych organizacji na rozwój kapitału społecznego.
2007-2013
Dane opublikowane w styczniu 2005 roku przez biuro statystyczne Unii Europejskiej Eurostat wykazały, że w 2002 roku PKB w regionie na mieszkańca wynosił 76,13% średniej UE, a w 2004 roku – wskutek rozszerzenia Unii – wzrósł do 83,44% (tzw. „efekt statystyczny”: PKB poniżej 75% dla UE-15, ale powyżej dla UE-25). Region nie kwalifikował się więc do otrzymania wsparcia UE w ramach Celu 1 „Konwergencja” (łac. convergere, zbierać się, upodabniać się) w perspektywie finansowej 2007-2013. Istotą tego Celu jest tworzenie warunków dla przyspieszenia rozwoju najsłabiej rozwiniętych państw członkowskich i regionów, tak, aby pod względem gospodarczym i społecznym upodobniły się do bogatszych sąsiadów. Tak jak Cel 1 z lat 2000-2006, obejmuje on regiony, w których poziom PKB przypadający na głowę jest niższy od 75% średniej unijnej.
Do 2010 roku region Merseyside korzysta ze specjalnego statusu phasing-in – otrzymuje pomoc przejściową (dotyczy regionów objętych Celem 2 polityki spójności „Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie”, które wcześniej kwalifikowały się do wsparcia według zasad dotyczących Celu1 „Konwergencja”) w wysokości 158 milionów funtów z Europejskiego Funduszu Społecznego (316 milionów funtów łącznie z wkładem krajowym).
Priorytety określone dla Merseyside w obecnej perspektywie finansowej:
- 1. Zwiększanie możliwości zatrudnienia – dotyczy w szczególności problemu określanego jako worklessness. Chodzi tu o niezatrudnione osoby w wieku produkcyjnym, nieaktywne zawodowo, nieuczące się i nieszkolące się: np. takie, które z własnego wyboru pozostają poza rynkiem pracy, takie, na których ciążą obowiązki rodzinne uniemożliwiające podjęcie pracy lub takie, które są niepełnosprawne lub mają chroniczne problemy zdrowotne. Część z tych osób może chcieć podjąć aktywność zawodową, ale napotyka na bariery. Uznaje się, że istnieje znaczna liczba takich osób – nie są one zarejestrowane jako bezrobotne (unemployed), gdyby otrzymały pomoc i wsparcie, mogłyby znaleźć pacę.
- 2. Rozwijanie wykwalifikowanej i zdolnej do dostosowania się siły roboczej – efektywność produkcji pozostaje w Merseyside na niskim poziomie, a poziom wykwalifikowania pracowników jest niższy niż średnia w regionie North West oraz całej Wielkiej Brytanii.
Co fundusze przyniosły miastu?
Mieszkańcy chętnie opowiadają o tym, jak wielkie zmiany dokonały się w mieście przez ostatnich kilkanaście lat. Zarówno fizyczne, jak i mentalne. Opinia na temat wpływu funduszy Unii Europejskiej jest raczej zgodna: lokalni politycy, eksperci oraz mieszkańcy są przekonani, że to właśnie dzięki funduszom tak wiele zmieniło się w Liverpoolu na lepsze. Jednak nawet ci mniej przekonani przyznają, że bezpośrednio (w postaci pieniędzy na projekt) czy pośrednio (przyciągając do miasta i tworząc warunki dla prywatnych inwestycji) unijne pieniądze przyczyniły się do rozwoju miasta. W 2008 roku poziom bezrobocia spadł do 5,6% (obecnie sytuacja może być już inna z powodu ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego).
Zacznijmy od zmian fizycznych, które wręcz rzucają się w oczy. Miasto wiele zyskało na projektach rewitalizacyjnych, jak i nowych inwestycjach. Wiele projektów dotyczyło nadbrzeża (część jeszcze się nie zakończyła), np. centrum sportowo-kongresowe Arena w Kings Dock czy terminal liniowców wycieczkowych. Wśród innych warto wymienić projekty takie jak: Szkoła Medycyny Tropikalnej, Liverpoolski Instytut Sztuk Performatywnych, Liverpoolski Park Naukowy.
Jednak najważniejsze zmiany dokonały się w mentalności – twierdzi Flo Clucas, członkini Rady Miasta oraz szefowa reprezentacji grupy politycznej ALDE (Alliance of Liberals and Democrats for Europe – Przymierze Liberałów i Demokratów na rzecz Europy) w unijnym Komitecie Regionów. Według niej, fundusze UE miały kapitalne znaczenie dla zmiany perspektyw, odnowy potencjału i przyspieszenia rozwoju gospodarczego miasta. Mając przed sobą możliwość pozyskania dla miasta i regionu ogromnych sum pieniędzy z Unii, lokalne władze postawiły na dwie jakże istotne rzeczy: długoterminowe planowanie rozwoju oraz zbudowanie silnego partnerstwa dla regionu Merseyside, łączącego przedstawicieli władz lokalnych i różnych sektorów. Clucas podkreśla również jak ważne dla regionu były bezpośrednie kontakty z Komisją Europejską, szczególnie w sytuacji, gdy przed rozpoczęciem perspektywy finansowej 2000-2006, rząd Wielkiej Brytanii chciał scentralizować zarządzanie funduszami UE. Kluczowe okazało się wówczas zaangażowanie Dyrektora Generalnego ds. Polityki Regionalnej w Komisji Europejskiej Grahama Meadows'a (Brytyjczyk), który pracował z lokalnymi urzędnikami nad wdrożeniem europejskich metod rozwoju regionalnego, co w zasadniczy sposób zmieniło podejście władz w tym zakresie.
Według Clucas, jednym z kluczowych aspektów sukcesu Liverpoolu było promowanie holistycznego i zintegrowanego podejścia: ustanowienie jasnej i zdecydowanej wizji miasta i regionu, wspieranej przez długoterminowe strategie i plany działań dla różnych sektorów od poziomu lokalnego, sąsiedzkiego przez miejski do regionalnego.