Prezentujemy stanowisko Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (MRR) w sprawie wyboru operatora Grantu Blokowego dla Organizacji Pozarządowych i Polsko-Szwajcarskich Regionalnych Projektów Partnerskich.
Sposób przeprowadzenia rekrutacji na operatora Grantu Blokowego przez stronę szwajcarską oprotestowała aplikująca o bycie operatorem Fundacja Fundusz Współpracy (FFW). Jej przedstawiciele uważają, że procedura wyboru operatora odbyła się niezgodnie z „Regulaminem Konkursu dotyczącym wyboru operatora Grantu Blokowego dla Organizacji Pozarządowych i Polsko-Szwajcarskich Regionalnych Projektów Partnerskich w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy” czy z Wytycznymi w sprawie Grantu Blokowego. W piśmie otrzymanym od MRR do Fundacji Fundusz Współpracy można też było przeczytać, że „mimo innych formalnych ustaleń między Krajową Instytucją Koordynującą a szwajcarskim Ministerstwem Spraw Zagranicznych, strona szwajcarska dokonała oceny nie obu przekazanych jej przez KIK projektów, a jedynie wniosku znajdującego się na pierwszym miejscu listy rankingowej”.
O odpowiedź na wątpliwości powstałe w tej sprawie poprosiliśmy Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Na nasze pytania odpowiada Anna Konik-Żurawska, rzecznik prasowy MRR.
Czy zgodnie z założeniami procedury aplikacyjnej opisanej w „Regulaminie konkursu dotyczącym wyboru operatora grantu blokowego dla organizacji pozarządowych i polsko-szwajcarskich regionalnych projektów partnerskich” strona szwajcarska otrzymała obydwa wnioski, które przeszły pomyślnie ocenę formalną i merytoryczną?
Tak, zgodnie z zasadami zawartymi w Wytycznych dla Grantu Blokowego dla Organizacji Pozarządowych i Polsko-Szwajcarskich Regionalnych Projektów Partnerskich oraz Regulaminie konkursu dotyczącym wyboru operatora, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przekazało do strony szwajcarskiej dwa wnioski (Fundacji „Fundusz Współpracy” i firmy ECORYS Polska Sp. z o.o.), które przeszły pozytywnie ocenę formalną i merytoryczną po stronie polskiej.
Czy to prawda, że ocenie ze strony szwajcarskiej podlegał tylko wniosek o wyższej punktacji? Jeśli tak, to czy znają Państwo powody dla których tak się stało? I czy Ministerstwo zareagowało w jakiś sposób na tą sytuację?
MRR zwróciło się z prośbą do Ambasady Szwajcarskiej o wyjaśnienie powstałej sytuacji. Zgodnie z informacją otrzymaną od strony szwajcarskiej, darczyńcy ocenili projekt najwyżej punktowany, opierając się na liście rankingowej przekazanej przez MRR. Ostatecznego wyboru dokonali zaś po przeprowadzeniu szczegółowej weryfikacji kwalifikacji wnioskodawcy oraz jakości dokumentacji projektowej.
Ponadto, uznano, iż dana procedura jest zgodna z zapisami Aneksu 3 Umowy ramowej, która mówi, iż: „SDC (Szwajcarska Agencja Rozwoju i Współpracy) oceni, czy dany Operator Grantu Blokowego jest kompetentny, aby udzielać pomocy finansowej oraz czy proponowany system wdrażania jest poprawny”.
Po otrzymaniu powyższej odpowiedzi, na prośbę Fundacji Fundusz Współpracy, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przekazało do niej stanowisko strony szwajcarskiej. MRR kontynuuje rozmowy ze stroną szwajcarską w powyższej sprawie.
Jakie były ustalenia poczynione ze stroną szwajcarską w sprawie konkursu na wybór operatora Grantu Blokowego i oceny wniosków zarekomendowanych przez MRR przez stronę szwajcarską. Co się kryje w stwierdzeniu w piśmie przysłanym z MRR do Fundacji Fundusz Współpracy – „mimo innych formalnych ustaleń między Krajową Instytucją Koordynującą a szwajcarskim Ministerstwem Spraw Zagranicznych, strona szwajcarska dokonała oceny nie obu przekazanych jej przez KIK projektów, a jedynie wniosku znajdującego się na pierwszym miejscu listy rankingowej”?
Mając na względzie zapis Aneksu 3 do umowy ramowej mówiący, że: „Wybór Operatora Grantu Blokowego może odbywać się w […] postępowaniu uzgodnionym pomiędzy Krajową Instytucją Koordynującą, którą jest MRR a Szwajcarską Agencją Rozwoju i Współpracy”, w styczniu bieżącego roku Ministerstwo wystosowało do strony szwajcarskiej oficjalne pismo precyzujące procedurę wyboru operatora zawartą w wyżej wymienionym Aneksie i Wytycznych.
Z powyższego dokumentu wynika, iż rola strony polskiej miała zostać ograniczona jedynie do dokonywania wstępnej oceny złożonych wniosków oraz rekomendacji i przekazania darczyńcy tych spośród nich, które przeszły pomyślnie ocenę merytoryczną. Dalszym punktem weryfikacyjnym miało być Biuro Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, rekomendujące SDC najlepsze jego zdaniem projekty. Ostateczną decyzję w sprawie wyboru operatora miało podjąć SDC. Strona szwajcarska pisemnie potwierdziła wyżej wymienioną procedurę.
Kto oceniał merytorycznie wnioski w MRR? Czy byli to zewnętrzni eksperci? Jakie był tryb pracy i kryteria oceny ofert?
Kryteria oceny formalnej dla Grantu Blokowego zostały zaczerpnięte ze standardowych siatek oceny funkcjonujących dla całego Programu Szwajcarskiego. Karta oceny merytorycznej została natomiast przygotowana przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w porozumieniu ze stroną szwajcarską, specjalnie dla Grantu Blokowego. W dalszej kolejności została ona omówiona na posiedzeniu Komitetu Monitorującego i zaakceptowana przez jego członków. W dniu ogłoszenia konkursu obie karty ocen zostały udostępnione na stronie internetowej MRR poświęconej Grantowi Blokowemu.
Ze względu na konieczność posiadania specjalistycznej wiedzy w zakresie działania instrumentów grantodawczych oraz sektora organizacji pozarządowych, do oceny złożonych wniosków MRR wykorzystało w głównej mierze ekspertów zewnętrznych, wyselekcjonowanych między innymi przy pomocy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Przed rozpoczęciem oceny ofert, pracownicy MRR przeprowadzili dla nich szkolenie z zasad SPPW, Grantu Blokowego, sposobu dokonywania oceny oraz wypełniania karty oceny merytorycznej. W przypadku różnego rodzaju wątpliwości lub niejasności co do znaczenia danego kryterium, czy sposobu przeprowadzenia oceny, kontaktowali się oni z pracownikami MRR. Każdy z projektów został oceniony przez czterech niezależnych ekspertów. Po zakończeniu procesu oceny, poszczególne jej elementy były również z ekspertami dyskutowane.
Czekamy również na stanowisko w tej sprawie z Biura Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
Pobierz
-
200911121538300681
494966_200911121538300681 ・38.72 kB
-
200912021830340748
499752_200912021830340748 ・38.72 kB
Źródło: inf. własna (ngo.pl)