Fundacja Itaka chce otwierać oczy [WARCINASLADOWANIA]
Kilka dni temu rozpoczęła się kampania Fundacji Itaka, w której ta chce uświadamiać problem ludzi zaginionych. W akcji „Po niektórych ludziach znika ślad” w obrazowych spotach organizacja uzmysławia skalę rosnącego problemu. Prosty, surowy przekaz uderza.
Fundacja w informacji prasowej przekazanej mediom uzmysławia skalę problemu. Od 2010 roku liczba zaginionych nieprzerwanie wzrasta. Co roku na policję zgłasza się kilkanaście tysięcy takich przypadków. Cztery lata temu przybyło 14 389 zaginionych osób. Na kilka tygodni przed końcem roku odnotowano już 17 887 przypadków zaginięć. Co więcej, rokrocznie około 7 tys. spośród nich dotyczy osób małoletnich.
Głównym celem kampanii jest unaocznienie rosnącego problemu. „Każdego dnia ludzie mijają słupy oklejone zdjęciami z opisem osób zaginionych, często przechodząc obok nich obojętnie. Dzięki kampanii »Po niektórych znika ślad« Fundacja chce zwrócić uwagę społeczną na problem zaginięć oraz potrzeby osób, których dotknęła ta tragedia.
Pracownicy Itaki podkreślają, że przez lata pracy zetknęli się z naprawdę różnymi przyczynami zaginięć. Wśród dzieci najczęstszą przyczyną jest brak odpowiedniej opieki ze strony opiekunów. Jednak zdarza się, że przyczyną bywa porwanie rodzicielskie czy przestępstwo: uprowadzenie, pedofilia, a nawet morderstwo. W przypadku starszych dzieci i młodzieży powodem bywa ucieczka, u podstaw której leży niemożność uporania się z własnymi problemami. Dorośli natomiast często znikają w wyniku zaników pamięci, chorób takich jak wylew, zawał, padaczka, choroba Alzheimera, depresja czy schizofrenia. Również wśród polskich przypadków zdarzają się uprowadzenia i morderstwa.
Działania reklamowe Itaki przewidują spoty telewizyjne, radiowe, a także reklamy emitowane w wagonach warszawskiego metra. Przygotowane zostały też ulotki informacyjne, które będą rozdystrybuowane w całej Polsce.
Co istotne, Itaka przez lata funkcjonowania na polskim rynku wypracowała sobie mnóstwo ścieżek pomocnych w realizacji założonych celów. Andrzej Zabłocki, specjalista ds. projektów internetowych w Itace zauważa: - Gdy mamy gotowy pomysł na jakąś akcję, nawiązujemy kontakt z jedną z zaprzyjaźnionych agencji reklamowych, z którą współpracowaliśmy już wcześniej – mówi Zabłocki. I dodaje: - To wiele ułatwia, ponieważ już znają tematykę, którą się zajmujemy i wiedzą jak dobrać do niej odpowiednią formę przekazu. Dodatkowo, koszty realizacji projektów promocyjnych, są zbyt wysokie i nie byłoby nas stać, aby je realizować. A dobre relacje z agencjami reklamowymi sprawiają, że ogromna większość naszych kampanii powstaje dla nas pro bono.
I choć „Po niektórych znika ślad” zostało zrealizowane we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych, w odpowiedzi na specjalny projekt, to już rozpoczęta w środowy wieczór akcja „Podaruj nadzieję na Święta…” jest inicjatywą zrealizowaną przez kanał telewizyjny CI Polsat. I to stacja w wyniku rozmów z przedstawicielami Itaki wyprodukowała spot.
Zabłocki na ten moment niechętnie odnosi się do efektów rozpoczętej właśnie akcji. Potrwa do 5 stycznia przyszłego roku, ale w jego opinii najtrudniejsze jest zwrócenie uwagi na problem, który istnieje od lat i dla wielu jest wręcz niedostrzegalny. Dzięki CI Polsat, które zrealizowało spot, a co prawdopodobne będzie też w przyszłości produkować serial o zaginionych istnieje realna szansa nagłośnienia podstawy działania Itaki.
- W realizacji tego projektu najtrudniejsze było zaangażowanie rodziny, która opowie o zaginionym bliskim. Zaginięcia to trudny temat i nie każdy jest gotowy opowiedzieć o tym przed kamerą – podkreśla Zabłocki. - W kwestii samego przygotowania właściwego efektu kluczowym okazuje się zebranie ekipy, która nie tylko sprawnie zrealizuje i stworzy końcowy efekt, ale w trakcie prac będzie wrażliwa na problemy towarzyszące bohaterom spotów. Na szczęście tak stało się tutaj, bo ekipa realizacyjna potrafiła pracować z osobami niewystępującymi na co dzień przed kamerą.
Spot „Po niektórych znika ślad” został przygotowany przez agencję Paralotna, natomiast „Podaruj nadzieję na Święta…” jest inicjatywą kanału telewizyjnego CI Polsat.
Cykl „Warci Naśladowania” służy przekazywaniu najlepszych praktyk na polskim rynku. Będziemy ukazywać wybrane kampanie społeczne i charytatywne, pokazywać sylwetki osób przyczyniających się do szerokiego akcentowania problemów wykluczonych i potrzebujących pomocy. W tym celu tworzony specjalny hashtag #warcinasladowania, którym będziemy informować o działaniach w sieci, a w serwisie Technologie.ngo.pl prowadzony będzie cykl WARCINASLADOWANIA.
Źródło: Technologie.ngo.pl