Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
12 lipca 2013 r. odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi. Tematami posiedzenia były: informacja o stanie prac nad wieloletnim programem Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020 oraz dyskusja nad obecnymi wadami wysłuchania publicznego. Podczas spotkania mocno akcentowany był postulat szybkiego wpisania FIO w ustawę - najlepiej w ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Nowe FIO otwarte na obywateli i innowacje
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich w latach 2014-2020 ma wspierać zaangażowanie społeczne - aktywizować lokalne społeczności i obywateli oraz wzmocnić potencjał III sektora. Przygotowanie dokumentu opisującego kształt Funduszu dobiega końca. 12 lipca z informacją o stanie prac nad wieloletnim Programem Operacyjnym Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020 zapoznali się członkowie Parlamentarnego Zespołu ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi i ich goście. Projekt przedstawił Dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, Krzysztof Więckiewicz. FIO sprawdził się, ale jego dotychczasową formułę należy zmienić. Ta zmiana ma polegać na przeformułowaniu celu. Fundusz ma sprzyjać zwiększeniu zaangażowania obywateli w życie publiczne - wcześniej dominowało dofinansowanie usług świadczonych różnym grupom. Ministerstwo uwzględniło wiele postulatów zgłaszanych przez organizacje do pierwotnych propozycji resortu, wzięło również pod uwagę wnioski z ewaluacji ex ante, wykonanej na zlecenie resortu pracy. W nowym FIO pojawi się regranting i operatorzy regionalni w liczbie przekraczającej ilość województw. Będzie w nim miejsce na projekty eksperymentalne.
Przedstawiciele organizacji chwalili na spotkaniu ewolucję dokumentu i otwartość na zgłoszone postulaty. Najważniejszym walorem przyszłego FIO będzie jego nowy cel. Cieszy również zaplanowanie wsparcia dla watchdogów (organizacji strażniczych) oraz zwiększenie realnej roli komitetu monitorującego, który nabiera cech komitetu monitorująco-sterującego.
Dokument przepracowany w Radzie Działalności Pożytku Publicznego i w Ministerstwie musi teraz zostać zaakceptowany przez rząd. Nie jest to więc ostateczna jego wersja. Jednak prace nad FIO 2014-2020 powinny zostać zakończone jesienią. Dyrektor Więckiewicz chciałby również, żeby konkurs na 2014 r. został ogłoszony na przełomie listopada i grudnia 2013 r.
FIO do ustawy o pożytku
Henryk Wujec ocenił, że Fundusz Inicjatyw Obywatelskich stał się już stałym elementem wsparcia organizacji i nie należy się martwić o jego przyszłość, która jeszcze kilka lat temu wcale nie była taka pewna. Mimo to mocno zaakcentowano, że Fundusz powinien wreszcie uzyskać umocowanie ustawowe. Najbardziej realne i uzasadnione merytorycznie wydaje się wpisanie FIO w ustawę o działalności pożytku publicznego. Taka rekomendacja zawarta została we wspomnianej ocenie ex ante. Przedstawicielom organizacji marzy się, aby dotycząca Funduszu nowelizacja ustawy pożytkowej zbiegła się z obchodami 25. rocznicy wyborów czerwcowych (w 2014 r.). Biorąc pod uwagę tempo prac nad wcześniejszymi nowelizacjami ustawy, jest to plan bardzo ambitny. Jakub Wygnański wyraził nadzieję, że Marszałek Bogdan Borusewicz zostanie sojusznikiem organizacji w tym przedsięwzięciu.
Wysłuchanie publiczne w wersji senackiej
Druga część spotkania dotyczyła instytucji wysłuchania publicznego. Wysłuchanie nie jest obecnie mechanizmem popularnym. W obu izbach parlamentu odbywa się rzadko, a jeśli jest już przeprowadzane, to nie zawsze budzi zainteresowanie tych, po których należałoby się zainteresowania spodziewać. Decydować może o tym kształt regulacji – wymagania wobec zgłaszających się uczestników. Problemy rodzi również usytuowanie instytucji wysłuchania w ustawie o działalności lobbingowej. Powstaje mylne wrażenie, że podmioty chcące uczestniczyć w wysłuchaniu angażują się w lobbing, co wiele organizacji skutecznie zniechęca do podejmowania aktywności w tym zakresie. O braku wysłuchania decydują też posłowie pracujący w komisjach – to oni zgłaszają potrzebę wysłuchania, ale to oni też głosują czy do wysłuchania dojdzie.
Część z postulatów, dotyczących zmian w obecnych regulacjach, zgłaszanych przez organizacje pozarządowe (Helsińską Fundację Praw Człowieka, Fundację im. Stefana Batorego i Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych) została właśnie uwzględniona w zmianach do regulaminu Senatu. Poinformował o tym obecny na spotkaniu Marszałek Borusewicz. Zmiany zaczną obowiązywać 18 lipca. Wysłuchanie w Senacie dotyczy projektów senackich – poprawa nastąpi więc na niewielkim odcinku procesu regulacyjnego. To jednak krok naprzód – choćby w znaczeniu symbolicznym i pilotażowym. Nowe procedury stawiają niewielkie wymagania formalne uczestnikom wysłuchania, oddzielają wysłuchanie od lobbingu, wprowadzają dogodniejsze terminy.
Oceniając przedstawione zmiany Grzegorz Makowski, dyrektor Programu Odpowiedzialne Państwo Fundacji Batorego, chwalił przede wszystkim to, że propozycje oznaczają znaczne uproszczenie procedury. Rekomendował, aby wprowadzone w Senacie rozwiązania, stały się z czasem (po sprawdzeniu, jak zadziałają) wzorem dla podobnych regulacji w Sejmie. Przypomniał również generalny postulat usunięcia mechanizmu wysłuchania publicznego z ustawy lobbingowej.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich w latach 2014-2020 ma wspierać zaangażowanie społeczne - aktywizować lokalne społeczności i obywateli oraz wzmocnić potencjał III sektora. Przygotowanie dokumentu opisującego kształt Funduszu dobiega końca. 12 lipca z informacją o stanie prac nad wieloletnim Programem Operacyjnym Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020 zapoznali się członkowie Parlamentarnego Zespołu ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi i ich goście. Projekt przedstawił Dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, Krzysztof Więckiewicz. FIO sprawdził się, ale jego dotychczasową formułę należy zmienić. Ta zmiana ma polegać na przeformułowaniu celu. Fundusz ma sprzyjać zwiększeniu zaangażowania obywateli w życie publiczne - wcześniej dominowało dofinansowanie usług świadczonych różnym grupom. Ministerstwo uwzględniło wiele postulatów zgłaszanych przez organizacje do pierwotnych propozycji resortu, wzięło również pod uwagę wnioski z ewaluacji ex ante, wykonanej na zlecenie resortu pracy. W nowym FIO pojawi się regranting i operatorzy regionalni w liczbie przekraczającej ilość województw. Będzie w nim miejsce na projekty eksperymentalne.
Przedstawiciele organizacji chwalili na spotkaniu ewolucję dokumentu i otwartość na zgłoszone postulaty. Najważniejszym walorem przyszłego FIO będzie jego nowy cel. Cieszy również zaplanowanie wsparcia dla watchdogów (organizacji strażniczych) oraz zwiększenie realnej roli komitetu monitorującego, który nabiera cech komitetu monitorująco-sterującego.
Dokument przepracowany w Radzie Działalności Pożytku Publicznego i w Ministerstwie musi teraz zostać zaakceptowany przez rząd. Nie jest to więc ostateczna jego wersja. Jednak prace nad FIO 2014-2020 powinny zostać zakończone jesienią. Dyrektor Więckiewicz chciałby również, żeby konkurs na 2014 r. został ogłoszony na przełomie listopada i grudnia 2013 r.
FIO do ustawy o pożytku
Henryk Wujec ocenił, że Fundusz Inicjatyw Obywatelskich stał się już stałym elementem wsparcia organizacji i nie należy się martwić o jego przyszłość, która jeszcze kilka lat temu wcale nie była taka pewna. Mimo to mocno zaakcentowano, że Fundusz powinien wreszcie uzyskać umocowanie ustawowe. Najbardziej realne i uzasadnione merytorycznie wydaje się wpisanie FIO w ustawę o działalności pożytku publicznego. Taka rekomendacja zawarta została we wspomnianej ocenie ex ante. Przedstawicielom organizacji marzy się, aby dotycząca Funduszu nowelizacja ustawy pożytkowej zbiegła się z obchodami 25. rocznicy wyborów czerwcowych (w 2014 r.). Biorąc pod uwagę tempo prac nad wcześniejszymi nowelizacjami ustawy, jest to plan bardzo ambitny. Jakub Wygnański wyraził nadzieję, że Marszałek Bogdan Borusewicz zostanie sojusznikiem organizacji w tym przedsięwzięciu.
Wysłuchanie publiczne w wersji senackiej
Druga część spotkania dotyczyła instytucji wysłuchania publicznego. Wysłuchanie nie jest obecnie mechanizmem popularnym. W obu izbach parlamentu odbywa się rzadko, a jeśli jest już przeprowadzane, to nie zawsze budzi zainteresowanie tych, po których należałoby się zainteresowania spodziewać. Decydować może o tym kształt regulacji – wymagania wobec zgłaszających się uczestników. Problemy rodzi również usytuowanie instytucji wysłuchania w ustawie o działalności lobbingowej. Powstaje mylne wrażenie, że podmioty chcące uczestniczyć w wysłuchaniu angażują się w lobbing, co wiele organizacji skutecznie zniechęca do podejmowania aktywności w tym zakresie. O braku wysłuchania decydują też posłowie pracujący w komisjach – to oni zgłaszają potrzebę wysłuchania, ale to oni też głosują czy do wysłuchania dojdzie.
Część z postulatów, dotyczących zmian w obecnych regulacjach, zgłaszanych przez organizacje pozarządowe (Helsińską Fundację Praw Człowieka, Fundację im. Stefana Batorego i Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych) została właśnie uwzględniona w zmianach do regulaminu Senatu. Poinformował o tym obecny na spotkaniu Marszałek Borusewicz. Zmiany zaczną obowiązywać 18 lipca. Wysłuchanie w Senacie dotyczy projektów senackich – poprawa nastąpi więc na niewielkim odcinku procesu regulacyjnego. To jednak krok naprzód – choćby w znaczeniu symbolicznym i pilotażowym. Nowe procedury stawiają niewielkie wymagania formalne uczestnikom wysłuchania, oddzielają wysłuchanie od lobbingu, wprowadzają dogodniejsze terminy.
Oceniając przedstawione zmiany Grzegorz Makowski, dyrektor Programu Odpowiedzialne Państwo Fundacji Batorego, chwalił przede wszystkim to, że propozycje oznaczają znaczne uproszczenie procedury. Rekomendował, aby wprowadzone w Senacie rozwiązania, stały się z czasem (po sprawdzeniu, jak zadziałają) wzorem dla podobnych regulacji w Sejmie. Przypomniał również generalny postulat usunięcia mechanizmu wysłuchania publicznego z ustawy lobbingowej.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.