Facebook pozwala komunikować się na wiele różnych sposobów – za pomocą profilu, strony, grupy, wydarzenia, czatu, wiadomości. Te narzędzia pomóc mogą również w promowaniu organizacji, informowaniu o jej działalności i budowaniu nowych partnerstw. Serwis Technologie.org.pl przygląda się bliżej profilowi i stronie (fan page’owi).
Można powiedzieć: od tego wszystko się zaczęło. Indywidualni użytkownicy, osoby prywatne zakładając na Facebooku konta, tworzą tzw. profile. Każdy użytkownik samodzielnie decyduje o tym, co jest wpisane w jego/jej profil i sam go uzupełnia – Facebook daje ramy, które my wypełniamy treścią.
Jedną z takich części są nasze dane osobowe. Możemy podać praktycznie wszystko: imię, nazwisko, miejsce i datę urodzenia, aktualne miejsce zamieszkania, telefon domowy i służbowy, adres e-mail, aktualne miejsce zatrudnienia (i poprzednie też), ukończone szkoły. Ten dział, który nazywa się "Informacje", jest naszą pierwszą wizytówką. Wypełniając tę część, pamiętajmy, że koniec końców Facebook jest prywatną firmą, która zarabia na naszych danych. Wpiszmy tyle informacji, ile uważamy za konieczne – np. te, które już się pojawiły w sieci (np. adres e-mail), albo te, które są niezbędne do kontaktu z nami (np. numer telefonu).
Za pomocą profilu dodajemy naszych znajomych, tworząc swoją sieć. Do swojego prywatnego profilu możemy również wrzucać zdjęcia i filmy, a na nich tagować (z ang. tag, czyli identyfikator, etykieta), czyli oznaczać znajomych widocznych na tychże zdjęciach. Najważniejszą częścią profilu na Facebooku jest tablica. To przestrzeń, na której widoczne są nasze posty, tutaj nasi znajomi mogą nam też zostawić jakąś wiadomość, zdjęcie albo link. Na swojej tablicy możemy udostępniać linki do wydarzeń, filmy, zdjęcia. Bardzo ważną funkcją jest ustawienie, kto może zobaczyć zawartość naszej tablicy. Możemy ustawić ją widoczną tylko dla wszystkich naszych znajomych, dla niektórych spośród nich, dla znajomych znajomych lub dla całej sieci Facebook (tablica publiczna).
Strona (Fan Page)
Fan Page to sposób na obecność firm, organizacji pozarządowych, mediów, osób publicznych na Facebooku. Organizacje pozarządowe dość często mylą profil z Fan Pagem i prowadzą swoją promocję na Facebooku przez profile. Obie formy na pierwszy rzut oka wyglądają podobnie, ale różnią się zdecydowanie w sposobie zarządzania.
Informacje, które podajemy na stronie, nie są tak rozbudowane jak w przypadku indywidualnego profilu. Na początku powinniśmy wybrać kategorię dla naszej strony – jeśli to będzie strona dla naszej organizacji, to wybieramy najpierw kategorię „Firmy i organizacje”, a potem „Organizacja pozarządowe”. Odpowiednio do wybranej kategorii pojawią się pola, w które możemy wpisać bardziej szczegółowe informacje. W pierwszym kroku ustawiamy datę rozpoczęcia działalności – tutaj uwaga! To jest data rozpoczęcia działalności Fan Page na Facebooku. Potem przechodzimy do informacji o organizacji – podajemy dane kontaktowe i opis. Do dyspozycji mamy opcję krótkiego i długiego opisu. Krótki opis będzie widoczny pod naszym zdjęciem profilowym – warto, żeby to były dwa zdania dobrze przedstawiające działalność organizacji. W długim opisie rozbudowujemy te informacje, to już czytają zainteresowani – ci, którzy kliknęli po więcej. Osobne pole przewidziano na misję organizacji. Możemy też pochwalić się nagrodami, które zdobyliśmy.
Gdy założyliśmy stronę, jesteśmy jej administratorami, to powinniśmy zająć się jej promowaniem. Osoby, które znajdą naszą stronę i klikną „Lubię to!” stają się naszymi fanami. Początkowo zaproszenia do polubienia naszej strony możemy przesłać do swoich znajomych (może to zrobić każdy w późniejszym czasie dodany administrator). Od nas zależy, czy nasi fani będą mogli publikować informacje na naszej tablicy. Jeśli zdecydujemy, że tak, to informacje od nich będą pojawiać się w specjalnej części na naszej tablicy.
Gdy już się przedstawiliśmy, powiadomiliśmy naszych znajomych, że jesteśmy, nadszedł czas na najważniejszą rzecz – prowadzenie strony. Będzie to tematem kolejnego artykułu.
Źródło: portal Technologie.org.pl