Elektroniczny list przewozowy E-CMR - nowy raport PITD
Polski Instytut Transportu Drogowego sprawdził, na jakim faktycznym etapie postępu w kontekście cyfryzacji znajduje się obecnie branża transportu drogowego. Od stycznia do marca br. przeprowadził badania, których wyniki opublikował w raporcie ,,Elektroniczny list przewozowy E-CMR”.
Elektroniczny Międzynarodowy List Przewozowy e-CMR od dawna przewija się w rozmowach o transporcie drogowym. Przybrał na znaczeniu szczególnie w 2020 roku, kiedy to - w związku z różnymi obostrzeniami i restrykcjami wynikającymi z pandemii COVID-19 - cyfryzacja i usprawnienie elektronicznego obiegu dokumentów w biznesie stały się kluczowe w drodze do ulepszenia procesów i dostosowania się do nowej rzeczywistości. Okazuje się jednak, że elektroniczna wersja dokumentu stanowi niecały 1% wszystkich listów przewozowych w skali samej Unii Europejskiej.
Polski Instytut Transportu Drogowego sprawdził, na jakim faktycznym etapie postępu w kontekście cyfryzacji znajduje się obecnie branża transportu drogowego. Od stycznia do marca br. przeprowadził badania, których wyniki opublikował w raporcie ,,Elektroniczny list przewozowy E-CMR”.
W badaniu udział wzięły 233 osoby reprezentujące firmy transportowe realizujące przewozy międzynarodowe. Najwięcej odpowiedzi uzyskano od kierowców (42,9%). To właśnie im oraz logistykom najbardziej zależy na wprowadzeniu listu przewozowego e-CMR. I nie dziwi nas to - badania pokazują, że tylko 6/10 kierowców otrzymuje wypełniony list przewozowy od załadowcy. 6/10 logistyków oraz 8/10 spedytorów wypełnia list przewozowy ręcznie. To zdecydowanie za dużo.
– E-CMR to bezsprzeczna przyszłość. Oczywiście będą nadal użytkownicy papieru i długopisu, którzy na kolanie będą skrobać dane. Ich istnienie będzie nas pewnie kiedyś raziło, jak dziś ciężarówki EURO 3 lub starsze, ale czas sam załatwi sprawę. Niewątpliwie cyfryzacja CMR na równi z całą dokumentacją około transportową, jest bardzo potrzebna.
Ułatwia ona obieg dokumentacji, skraca czas oczekiwania na płatność, eliminuje potencjalne zawieruszenie, etc. - komentuje Łukasz Lenkiewicz, Commercial & Operations Director Sawa Logistics Sp. z o.o.
Co ciekawe, zdaniem tylko 10 kierowców wszystkie listy przewozowe z którymi mieli do czynienia zawierały wszelkie niezbędne informacje. 64 badanych twierdzi, że od 1 do 5 listów przewozowych CMR jest nieczytelnych. Blisko połowa badanych kierowców na list przewozowy CMR czeszka od 15 do 30 minut, co znacznie wydłuża proces transportowy i
przekłada się na realne straty po stronie przewoźników.
– Wprowadzenie eCMR jest z pewnością bardzo ciekawą inicjatywą, która może przynieść korzyści dla całego sektora. Jednak, aby całkowicie zastąpić papierową formę listu niezbędne jest, aby wszystkie kraje działające w ramach Konwencji CMR, przystąpiły do protokołu dodatkowego eCMR. Czeka nas więc złożony proces legislacyjny, który poprzedzić powinny dyskusje i konsultacje. Wyniki badania i publikacja tego raportu, to okazja dla branży do rozpoczęcia debaty na ten temat - ocenia Jakub Pruchniewicz, Kierownik Działu Transportu, Grupa CCC.
Pełną treść raportu wydanego przez Polski Instytut Transportu Drogowego znajdą Państwo na stronie: https://app.evenea.pl/event/e-cmr/