Dlaczego dziecko nie mówi wyraźnie? Przyczyn szukać należy przede wszystkim w budowie aparatu mowy malucha. Jeśli z tym jest wszystko w porządku, zdarza się, że to dorośli nieświadomie przyczyniają się do wad wymowy, z którymi później zmierzyć się musi kilkulatek. Dobre wzorce w logopedycznej pracy z dzieckiem, ćwiczenia służące poprawie wymowy oraz edukacyjne zabawy połączone z gimnastyką buzi i języka poznawali w ten weekend uczestnicy projektu „Genialna przyszłość. Świadomi rodzice, szczęśliwe dzieci”.
Do wykonania prostego ćwiczenia wystarczą chociażby dwie słomki i chrupek śniadaniowy, przy pomocy których stoczyć można z pociechą mecz na blacie stołu. Chrupiąca kulka tym razem będzie piłką w grze, a wydmuchiwane ze słomek powietrze zastąpi siłę kopnięć rywalizujących piłkarzy. Podobnych pomysłów na ćwiczenie mięśni oddechowych można znaleźć wiele i nadają się one do pracy przy każdej wadzie wymowy dziecka. Ćwiczenia artykulacyjne z kolei należy dobierać indywidualnie, w konsultacji ze specjalistą. Mamy tu do czynienia z dużym zróżnicowaniem zestawów ćwiczeń, które stosowane są w zależności od wady.
Jeśli wada wymowy dziecka nie jest zależna od budowy jego narządów artykulacji, przyczyn warto szukać na zewnątrz. Często są to wzorce dawane przez otoczenie najbliższych osób czy ich przyzwolenie na powstawanie nieprawidłowych przyzwyczajeń u malucha, jak chociażby ssanie palca czy smoczka.
Projekt „Genialna przyszłość. Świadomi rodzice, szczęśliwe dzieci” jest realizowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. Działania prowadzi Stowarzyszenie Inicjatyw Rodzinnych we współpracy z Centrum Opieki „Mały Geniusz”.