Ekspertyza ISP "Polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej: współpraca administracji publicznej z sektorem pozarządowym"
Objęcie przez Polskę przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w drugiej połowie 2011 będzie jednym z najważniejszych wydarzeń politycznych dla naszego kraju w najbliższych latach. Okres prezydencji powinien zostać dobrze wykorzystany dla wzmocnienia pozycji Polski w UE oraz pozytywnego obrazu integracji europejskiej w polskim społeczeństwie.
Skutecznym tego sposobem, co pokazują doświadczenia krajów dotychczas sprawujących prezydencję w Radzie Unii Europejskiej, jest zaangażowanie sektora pozarządowego w przygotowanie strategii i w prowadzenie szeregu działań podczas przewodnictwa. Większe zaangażowanie organizacji pozarządowych wpływa na lepszą organizację i realizację wydarzeń związanych z prezydencją oraz zapewnia większe zainteresowanie i udział obywateli.
Instytut Spraw Publicznych na zlecenie Urzędu Komitetu
Integracji Europejskiej przygotował ekspertyzę zawierającą
rekomendacje dla polskiej administracji państwowej, na temat
sposobów współpracy z sektorem pozarządowym w przygotowaniu i
przeprowadzeniu prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w 2011
roku. Ekspertyza ISP ma na celu określenie potencjału polskich
organizacji pozarządowych, umiejętności administracji we wzajemnej
współpracy oraz wskazanie dobrych praktyk, które wypracowano w
ostatnich latach w Polsce szczególnie przy realizacji projektów o
tematyce europejskiej. W celu wskazania, jakie metody kooperacji są
najlepsze podczas prezydencji w Radzie UE, przeanalizowano
przykłady takiej współpracy w trzech krajach, które ostatnio
sprawowały, sprawują obecnie lub w najbliższym czasie obejmą
funkcję przewodniczącego Rady UE: Słowenii, Francji i
Szwecji.
Analiza doświadczeń współpracy administracji badanych krajów z
trzecim sektorem podczas przewodnictwa w Radzie UE pokazuje, że
cenne jest skupienie działań na jednym przyjętym
priorytecie prezydencji. Przykład Słowenii (priorytet –
Bałkany) świadczy, iż koncentrowanie działań politycznych, ale
także wydarzeń organizowanych przez podmioty pozarządowe na jednym
celu, wysyła jednoznaczny sygnał do partnerów zagranicą, że dane
państwo sprawujące prezydencję jest ekspertem w tej dziedzinie i
należy liczyć się z jego opinią. Skuteczna współpraca musi opierać
się na jasnych zasadach i wyspecjalizowanych kanałach
komunikacji. Potrzebne jest uregulowanie tej współpracy
(również prawne), które wzmocni pozycję organizacji pozarządowych
wobec administracji publicznej oraz wspólne uzgodnienie stałych
zasad współdziałania.
Ekspertyza zajmuje się szczegółowo czterema obszarami działań
dotyczącymi współpracy administracji z trzecim sektorem:
1. Procesem konsultacji. Wskazane jest konsultowanie
przez administrację publiczną z trzecim sektorem priorytetów oraz
strategii działania przed i podczas sprawowania prezydencji.
Organizacje staną się w ten sposób partnerem rządu już w trakcie
przygotowań do przewodnictwa.
2. Zorganizowaniem kampanii informacyjnej.
Administracja państwowa powinna we współpracy z organizacjami
pozarządowymi przeprowadzić szeroka kampanię informacyjną
skierowaną do kręgów opiniotwórczych, a poprzez nie - do polskiej
opinii publicznej, o celach oraz osiągnięciach prezydencji.
Źródło: ISP