Ekolodzy ostrzegają przed wydaniem milionów na budowę dróg zamiast na ochronę środowiska
Planowane nieproporcjonalnie duże wydatki przyszłych funduszy europejskich na budowę infrastruktury drogowej mogą w znacznym stopniu zagrozić spełnieniu przez Polskę europejskich standardów ochrony środowiska w okresie przejściowym zapisanym w Traktacie Europejskim.
Zajmujące się ochroną przyrody organizacje pozarządowe, które dokonały
oceny propozycji Narodowego Planu Rozwoju (NPR) na lata 2007-2013 alarmują i proszą rząd o
zmiany.
Andrzej Gula z Instytutu Ekonomiki Środowiska stwierdził:
"Porównując do NPR na lata 2004-2006, planowany na kolejne lata plan jest bardziej
zaawansowany i zawiera instrumenty oraz polityki zmierzające do likwidacji luk i dysproporcji
między Polską a UE. Jednak występuje w NPR wciąż kilka obszarów, które wymagają udoskonaleń lub
zmian. Takim obszarem jest niewątpliwie zbyt duży nacisk położony na budowę dróg, który w znacznym
stopniu przyćmiewa przyjazne środowisku działania zmierzające do tworzenia zrównoważonego rozwoju
sieci transportu, jak np. promocja kolei".
Magda Stoczkiewicz, reprezentująca CEE Bankwatch Network oraz Friends
of the Earth (z Brukseli), dodała: "Komisja Europejska musi zwrócić się do Polski z wyraźną
prośbą zmian w proponowanym NPR, który w znacznym stopniu wykorzystuje środki europejskie.
Fundusze, na jakie składają się podatnicy w Europie, nie mogą być wydatkowane w sprzeczności z
ogólnie europejskimi priorytetami, jak np. rozdzielenie rozwoju ekonomicznego od rozwoju
transportu, oraz zwrotu z transportu drogowego na kolejowy, tak by spełnić zobowiązania wynikające
z protokołu z Kioto.