- Społeczeństwo polskie szczególnie rozumie ideę solidarności, bo samo jej doświadczyło w trudnych czasach. Żeby jednak dobrze zrozumieć problemy Afryki, najlepiej zrobić coś dla Afryki - powiedział wiceminister edukacji narodowej, Krzysztof Stanowski, podczas oficjalnej prezentacji Krajowego raportu na temat edukacji globalnej w Polsce, która odbyła się 4 lutego w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
– Nie jesteśmy samotną wyspą. Problemy o charakterze społecznym, ekonomicznym i ekologicznym w jednej części świata bezpośrednio wpływają na sytuację społeczności w innych krajach, co udowadniają wydarzenia ostatnich tygodni na Haiti. Młodzi ludzie muszą zrozumieć, że mamy zobowiązania wobec innych krajów – dodał wiceminister Krzysztof Stanowski.
– Naszym marzeniem jest, by edukacja globalna stała się częścią polskiej myśli politycznej – stwierdził dyrektor Departamentu Współpracy Rozwojowej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, Marek Ziółkowski.
Krajowy raport na temat edukacji globalnej w Polsce powstał na podstawie przeglądu przeprowadzonego jesienią 2009 r. przez GENE Global Education Network Europe (europejska sieć składająca się z przedstawicieli ministerstw i narodowych agencji odpowiedzialnych za kształtowanie polityki w zakresie edukacji globalnej). Do końca 2009 roku podobne przeglądy zrealizowano w siedmiu państwach (Cypr, Finlandia, Holandia, Austria, Republika Czeska, Norwegia oraz Polska). Wnioski i rekomendacje dla każdego kraju są wydawane w formie raportu.
Partnerami krajowymi przeglądu w Polsce są Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Spraw Zagranicznych. W konsultacjach z ekspertami GENE wzięli ponadto udział przedstawiciele Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Środowiska, Uniwersytetu Warszawskiego, Akademii Pedagogiki Specjalnej, Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz pracownicy organizacji pozarządowych.
Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej