W dobie rozwoju technologii, wiele organizacji non-profit zaczyna wykorzystywać nowe narzędzia, aby sprawniej docierać do swoich odbiorców. Jednym z takich narzędzi mogą być e-kursy. W tym artykule omówimy, czy warto stosować je w działaniach fundacji i stowarzyszeń.
Trendy w społeczeństwie
Według danych z 2021 roku, na świecie jest ponad 4,6 miliarda użytkowników internetu, co stanowi około 60% ludności całej planety. W samej Polsce korzysta z niego już ponad 32 miliony ludzi, czyli 84,5% populacji.
Wraz z rozwojem technologii i szybszym tempem życia, z roku na rok rośnie liczba osób korzystających z kursów online. Szacuje się, że rynek e-learningu będzie się wciąż dynamicznie rozwijał, a do 2026 roku jego wartość wyniesie już ponad 180 miliardów dolarów.
Dlaczego warto?
Fundacje i stowarzyszenia mogą znacznie zwiększyć swoje zasięgi poprzez udostępnienie swoich materiałów edukacyjnych online. E-kursy umożliwiają dostęp do treści dla osób, które ze względu na swoje położenie geograficzne nie są w stanie uczestniczyć w tradycyjnych szkoleniach, a także dla osób z ograniczeniami ruchowymi lub niepełnosprawnością.
Nauka online może być świetnym wyborem dla osób dysponujących ograniczoną ilością czasu – zarówno młodych mam, jak i dla zapracowanych. Jednym słowem dzięki kursom online, organizacje mogą dotrzeć do nowych grup odbiorców, a także ograniczać wykluczenia.
A co z dziećmi i młodzieżą?
Po pandemicznym nawoływaniu #zostańwdomu, dziś warto zachęcać młodzież do aktywności i integracji, stosując hasło: #wyjdźnapodwórko, jednak czy to oznacza, że powinniśmy demonizować cyfryzację edukacji?
Niepodważalnie dzieci i młodzież potrzebują grupy rówieśniczej i przewodnika w postaci nauczyciela, ale istnieje wiele argumentów, które przemawiają za użyciem e-kursów w edukacji dzieci i młodzieży. Oto kilka z nich:
- Dostępność i wsparcie dla osób wykluczonych: E-kursy mogą być szczególnie ważne dla dzieci i młodzieży, wykluczonych ze względu na miejsce zamieszkania lub niepełnosprawności. Dzięki e-kursom zyskują dostęp do pełnej oferty edukacyjnej, która jest poza zasięgiem tradycyjnych szkół.
- Wspieranie nauczania hybrydowego: E-kursy są doskonałym narzędziem dla nauczycieli, którzy stosują hybrydowe metody nauczania. Dzieci i młodzież mogą korzystać z e-kursów, aby uzupełnić tradycyjne zajęcia w klasie, co pozwala na bardziej elastyczne podejście do nauczania.
- Indywidualizacja: E-kursy pozwalają na indywidualizację procesu nauczania. Nauczyciele mogą dostosowywać kursy do poziomu umiejętności każdego ucznia, co oznacza, że każdy uczeń może pracować w tempie, które odpowiada jego poziomowi.
- Interaktywność: E-kursy są zwykle bardziej interaktywne niż tradycyjne materiały edukacyjne. Dzieci i młodzież mogą korzystać z wideo, animacji i gier, co sprawia, że nauka dla niektórych z nich jest ciekawsza i bardziej angażująca.
Na rynku z sukcesem działają podmioty komercyjne prowadzące kursy językowe, szkoły programowania, czy szkolenia biznesowe w formie online. Być może to najwyższy czas na podbój branży e-learningowej przez trzeci sektor?
W Fundacji B.L.U. głęboko w to wierzymy. Stąd pomysł na nasz nowy projekt i udostępnienie naszej platformy kursowej innym organizacjom. A jakie jest Wasze zdanie?
Źródło: Raport "Digital 2021: Global Overview Report" opracowany przez We Are Social oraz Hootsuite