Czy istnieje automat do generowania dobra społecznego? Wielu powie, że nie, a jednak - już niedługo może stać się to realne. Dystrybutor Dobra to sieć automatów vendingowych, przez które odbędzie się sprzedaż rękodzieła wytwarzanego przez podopiecznych polskich przedsiębiorstw społecznych. To unikatowy kanał sprzedaży i „wytwarzania dobra". Pierwszy na świecie.
Koncepcja Dystrybutora Dobra nawiązuje m.in. do refleksji franuskiego etnologa Marca Augė, który wprowadził pojęcie „nie-miejsca” (przestrzeni niczyjej). Zwykle w dużych miastach są takie miejsca, gdzie nie ma wymiany społecznej, każdy się spieszy, biegnie, patrzy w swój telefon. Są to galerie handlowe, lotniska, dworce kolejowe itp. Według Augė, „nie-miejsce” to przestrzeń, w której jednostki spotykają się, ale nie nawiązują ze sobą kontaktu społecznego. Definiuje je jako „… przestrzeń, która nie buduje ani tożsamości, ani relacji, lecz jedynie imitację i samotność, w której poruszają się mikrojednostki, władające jedynie swoją konsumpcją, rozpływające się i zanikające jak konsumpcja, jedyne źródło wartości. Mikrojednostki pozostające w konflikcie, konkurujące, przestraszone” (M. Augė: 2009).
Dystrybutor Dobra jest więc symbolicznym inkubatorem różnych grup społecznych. Mimo że nadal nie ma fizycznego kontaktu między nimi, to w sposób ideowy łączy on na przykład osobę wykluczoną z rynku pracy z klientem galerii handlowej i osobami zarządzającymi tą galerią. Ich wspólnym mianownikiem jest dobro wygenerowane przez zakup pro-społeczny. Klient świadomie kupuje produkt wytworzony przez sprawdzone przedsiębiorstwo społeczne. Zostaje poinformowany o celach non-profit działalności. W ramach strategii CSR-u galerie handlowe i inne podmioty udostępnią nieodpłatnie miejsca, w których będą umieszczone charakterystyczne automaty – przebudowane na podstawie projektu Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Mechanizm będzie działał w oparciu o strategie „win-win” – korzyści wizerunkowe dla tych podmiotów (etyczny biznes) i niższe koszty dystrybucji dla przedsiębiorstwa społecznego. Jest to wspólnotowe przedsięwzięcie oraz mądry i twórczy sposób pomagania, aktywizujący wszystkie strony do działania.
Pierwszym – testowym produktem Dystrybutora Dobra będzie skrzat Helpuś, którego sprzedaż pragniemy wdrożyć w lipcu w Warszawie i w Krakowie. Skrzat zostanie uszyty przez członkinie spółdzielni socjalnej Alexis z Łomży.
Wierzymy, że jest to pionierski projekt, którego już pierwszym sukcesem było dotarcie do finału w konkursie Komisji Europejskiej „Social Innovation – New Ways to Grow”. Na ponad 1400 zgłoszeń znalazł się w pierwszej 10 finalistów.
Źródło: Stowarzyszenie MONAR