Studenci Uniwersytetu Dzieci wzywają do zwiększenia świadomości społecznej i zwracają uwagę na nieproporcjonalne traktowanie dziewcząt w procesie diagnozowania spektrum autyzmu. Podkreślają, że objawy dziewcząt często są bagatelizowane lub niezauważane, co prowadzi do niedoszacowania ich potrzeb i ograniczenia im dostępu do odpowiedniej opieki i wsparcia.
Aby zwiększyć świadomość społeczną na ten temat, studenci skupiają swoje działania na dyrektorach szkół oraz społeczności szkolnej.
Studenci, zaangażowani w projekt, podkreślają, że dziewczęta są często postrzegane jako spokojne i grzeczne, co sprawia, że ich objawy autyzmu mogą być pomijane. Spektrum autyzmu jest diagnozowane około 4 razy częściej u chłopaków niż u dziewczyn. Jedna z autorek projektu, Krystyna mówi: – Nierówności społeczne dotyczące diagnozowania spektrum autyzmu u dziewcząt są realne i mają poważne konsekwencje. Często zakładamy, że dziewczęta nie mają problemów z funkcjonowaniem społecznym, ale nie widzimy, jak bardzo mogą się zmagać z wyzwaniami neurodywersyfikacji.
– Postanowiliśmy podjąć działania mające na celu zwiększenie świadomości wśród dyrektorów szkół oraz całego społeczeństwa. Ich celem jest zwrócenie uwagi na nierówności w diagnostyce i promowanie bardziej holistycznego podejścia do identyfikowania i wspierania wszystkich, niezależnie od ich płci – dodaje Alicja, studentka Uniwersytetu Dzieci.
Studenci zachęcają dyrektorów szkół do przeprowadzenia szkoleń dla nauczycieli, które zwiększą ich świadomość nt. neuroróżnorodności i pomogą zidentyfikować potencjalne objawy u dziewcząt. Ponadto, apelują do społeczności, aby nie bagatelizować potencjalnych objawów u dziewcząt, ale raczej poszukiwać szerokiej gamy objawów autyzmu i reagować na nie z odpowiednim wsparciem i zrozumieniem.
– Wierzymy, że poprzez podnoszenie świadomości społecznej na temat dyskryminacji dziewcząt w diagnozach spektrum autyzmu, możemy wpłynąć na zmianę podejścia i stworzyć bardziej sprawiedliwe i wspierające środowisko dla wszystkich, którzy potrzebują wsparcia i zrozumienia – mówi Dawid, współautor projektu.
Fundacja Uniwersytet Dzieci
Organizacja non-profit założona w 2007 roku w Krakowie. Uniwersytet Dzieci prowadzi współpracę z naukowcami i specjalistami m.in. z takich ośrodków jak Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Akademia Górniczo-Hutnicza, Politechnika Warszawska, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Wyższa Szkoła Europejska. Misją Uniwersytetu Dzieci jest rozwijanie potencjału twórczego i intelektualnego dzieci, by korzystając w pełni ze swoich talentów, wiedzy i możliwości, rozumiały świat, w którym żyją i potrafiły w nim działać.
Więcej na www.fundacja.uniwersytetdzieci.pl
Oficjalny hashtag
#dyskryminacjawdiagnostyce
Źródło: Fundacja Uniwersytet Dzieci