Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego odpowiada na pytania OFOP o II edycję FIO
Redakcja ngo.pl (opr.)
22 sierpnia Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych wystosowała list do Dyrektora Departamentu Pożytku Publicznego z pytaniami dotyczącymi szczegółowych procedur II edycji FIO. Poniżej zamieszczamy odpowiedź Dyrektora Krzysztofa Więckiewicza.
Warszawa,
24.08.05.
MINISTERSTWO POLITYKI
SPOŁECZNEJ
Departament Pożytku Publicznego
Departament Pożytku Publicznego
Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych
Szanowni Państwo,
Dziękuję za szybkie
merytoryczne odniesienie się do treści ogłoszonych warunków
realizacji II edycji FIO i postawienie pytań umożliwiających
uszczegółowienie procedur.
Pragnę zauważyć, iż forma i
treść zgłoszonych propozycji w sposób przekonywujący dowodzą
potrzeby i możliwości prowadzenia dialogu na zasadzie partnerstwa,
w tak ważnych, zarówno dla administracji publicznej, jak i
organizacji pozarządowych, kwestii związanych z rozwojem
społeczeństwa obywatelskiego.
1. Z uwagi na fakt, iż w
Programie FIO obowiązuje tryb konkursowy z ustawy o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie, nie ma możliwości
bezpośredniego zastosowania mechanizmu rozpatrywania wniosków z
jednoczesnym przydziałem dotacji do wyczerpania środków.
Przyjęcie określonej procedury
oceny projektów, czyli, między innymi, trzydziestodniowego terminu
składania wniosków implikuje przebieg dalszych etapów w procedurze
FIO, w tym ocenę formalną oraz ekspercką ocenę
merytoryczną.
Warunkiem usprawnienia,
w tym przyśpieszenia prac nad rozstrzygnięciem konkursu jest
nadsyłanie przez zainteresowane organizacje wniosków na FIO, bez
koniecznej zwłoki i bez szkody dla wartości projektu, nie czekając
na ostatnią chwilę.
TO
PROŚBA I APEL!
Pozwoli to na sukcesywną ocenę
formalną i merytoryczną wniosków w taki sposób, że rozstrzygnięcie
konkursu nastąpi niezwłocznie po ich wyczerpaniu. Spodziewać się
należy, iż będzie to nie później niż do połowy października.
Proszę, zatem, pamiętać, że możliwość przyśpieszenia procedury w
dużej mierze zależy od samych wnioskodawców.
Z uwagi na przyjętą w Programie
FIO procedurę, w świetle której nie jest możliwe sukcesywne
przekazywanie środków aż do ich wyczerpania, zgodnie z kolejnością
napływania wniosków (po pozytywnej ocenie merytorycznej), nie jest
także możliwe podawanie na bieżąco do wiadomości zakwalifikowanych
do sfinansowania projektów.
Przyjęta procedura, przy
ograniczonej wielkości środków w II edycji FIO, spowoduje, iż na
podstawie listy rankingowej ustalonej według punktacji, ogłoszonej
po ocenie wszystkich projektów, przydział dotacji będzie
realizowany do wyczerpania środków, a więc z pośrednim
zastosowaniem formuły, o której wyżej była
mowa.
W II edycji FIO przyjęto także,
że ogłoszenie listy projektów, które nie przeszły oceny formalnej
nastąpi na początku października,
2. Z powyższych względów, w
ramach II edycji FIO w roku 2005, ustalony został termin realizacji
zadania na okres od 1.10. do 31.12.2005. Dotyczy to zarówno
merytorycznej strony przedsięwzięcia, jak i jego finansowania.
Realność i bezpieczeństwo tego terminu są uwarunkowane zakresem
zawartych we wnioskach zadań. Koszty poniesione w tym okresie przez
wnioskodawcę, na realizację zadania, będą traktowane jako
kwalifikowane.
3. Troska o możliwie sprawne
przekazywanie środków na realizację zadań FIO
jest zrozumiała.
Po pierwsze, należy spodziewać się, iż precyzyjne określenie warunków konkursu II edycji FIO, w tym wyszczególnienie zasad kwalifikowalności, ułatwi proces tworzenia projektów oraz usprawni procedurę weryfikacji i uzgodnień dotyczących zarówno merytorycznej, jak i finansowej strony realizacji zadań zawartych w projektach.
Po pierwsze, należy spodziewać się, iż precyzyjne określenie warunków konkursu II edycji FIO, w tym wyszczególnienie zasad kwalifikowalności, ułatwi proces tworzenia projektów oraz usprawni procedurę weryfikacji i uzgodnień dotyczących zarówno merytorycznej, jak i finansowej strony realizacji zadań zawartych w projektach.
Po drugie, z
doświadczeń I edycji wynika, iż procedura wypełniania
treścią umów oraz ich zawierania nie trwa dłużej niż 5
dni, pod warunkiem, jak to ma miejsce obecnie, szybkiej
reakcji zwrotnej wnioskodawców na korespondencję Departamentu
Pożytku Publicznego.
Po trzecie,
także z doświadczeń I edycji wynika, iż przekazanie środków
na konto organizacji, od momentu podpisania umowy przez
Zleceniodawcę, nie trwa dłużej niż 5 dni.
4. W I edycji FIO istniała, a w
II edycji FIO nadal istnieje możliwość składnia wniosków na pogramy
wieloletnie. Zarówno charakter przedsięwzięcia, jaki i jego
harmonogram, a w konsekwencji także budżet powinny wyczerpywać
znamiona ciągłości zadań, całościowego podejścia do przedsięwzięcia
oraz długoletniego, etapowego horyzontu jego realizacji.
W roku 2005 w dokumencie
„Podstawowe kierunki działań rządu w zakresie realizacji Rządowego
Programu - Fundusz Inicjatyw Obywatelskich w
roku 2005” przyjęto, iż maksymalna kwota dotacji może wynosić 250
tys. zł. Jest to kwota na całość realizacji projektu, także
wówczas, jeśli projekt jest przedsięwzięciem wieloletnim.
Z uwagi na
fakt, że Fundusz Inicjatyw Obywatelskich jest programem trzyletnim,
maksymalny termin zakończenia zadania przypada na dzień 31 grudnia
2007 r. Projekt wieloletni powinien zakładać jego realizację w
ramach działań przewidzianych w etapach określających zadania na
poszczególny rok oraz przypisaną im część dotacji. W przypadku umów
wieloletnich będzie istniał obowiązek sporządzania sprawozdań
częściowych, rozliczających każdy z trzech etapów
projektu.
Zgodnie z „Rządowym Programem -
FIO” w przypadku projektów wieloletnich umowa będzie zawierać
klauzulę uzależniającą wysokość dotacji przypadającą na 2006 i 2007
r. od wysokości środków finansowych przeznaczonych na Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich, przyjętych w ustawie budżetowej na ww.
lata (ewentualnie od istnienia Funduszu).
5. Procentowe kryteria
określające udział niektórych wydatków w stosunku do ogólnej kwoty
dotacji, w tym dotyczących kosztów osobowych związanych z
zarządzaniem i obsługą projektu (10%) oraz kosztów funkcjonowania
organizacji (5%) są, między innymi, efektem konsultacji z wybranymi
doświadczonymi instytucjami zarządzającymi funduszami oraz
ekspertami. Nie zostały także pominięte doświadczenia największych
fundacji grantodawczych, jednakże z uwzględnieniem natury
przeznaczenia, charakteru i funkcji środków
publicznych, do których zalicza się FIO.
6. Zgodnie z ogłoszeniem
dotyczącym II edycji FIO, jednym z wymaganych załączników jest
wyciąg z konta, na którym widnieje saldo potwierdzające posiadanie
przez wnioskodawcę 10% wartości projektu środków własnych. Tym
samym jest to jedyna dopuszczalna forma dla tego
załącznika.
7. Szczegółowa
instrukcja wypełniania wniosku wraz z korelacją jego
struktury i treści z kartą oceny wniosku zostanie Państwu
przekazana i jednocześnie umieszczona na
stronie www.pozytek.gov.pl
w dniu jutrzejszym, tj. 25.08.05.
Dziękuję za deklarację
niesienia pomocy organizacjom pozarządowym ubiegającym się o środki
z FIO. Liczę na dalszą współpracę w realizacji Programu
FIO.
Z
poważaniem
Krzysztof Więckiewicz
p.o. Dyrektora DPP
Krzysztof Więckiewicz
p.o. Dyrektora DPP
---------
List OFOP w sprawie II edycji FIO
List OFOP w sprawie II edycji FIO
Źródło: Departament Pożytku Publicznego
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.