Jeśli na poważnie myślimy o szeroko zakrojonych, skutecznych działaniach w sieci, niezbędna będzie obecność w social mediach, najbardziej potężnym i wpływowym kanale komunikacyjnym. Wsparcie media managera jest wtedy nie do przecenienia.
W samym 2013 roku czterokrotnie zwiększyła się liczba media managerów zatrudnianych przez NGO na całym świecie – podaje witryna internetowa Nonprofit Tech for Good. Wynika to ze zwiększającej się obecności organizacji pozarządowych w cyfrowych kanałach komunikacyjnych. Ciężko jest zapanować nad światem mediów społecznościowych nie mając na pokładzie kogoś, kto byłby człowiekiem renesansu ery cyfrowej. Dzisiejszy media manager musi łączyć w sobie cechy pozwalające na skuteczne działanie bez wsparcia osób trzecich.
Są trzy podstawowe elementy, które składają się na fundament obrazu dobrego media managera: kreatywność, doświadczenie i umiejętności pisarskie. Te ostatnie mogą wydawać się dziwne każdemu, kto widzi w media managerze kolejną osobę z działu IT. Otóż nie, jego rola opiera się głównie na tworzeniu treści, również tych tekstowych. O sile dobrego storytellingu nie tak dawno wspominaliśmy i to właśnie media managerowie odpowiadają za przygotowywanie skutecznych, poruszających odbiorców tekstów. Muszą również umieć je odpowiednio sformatować, dostosować do odbiorcy i platformy, na jakiej się pojawią.
Kreatywności nie trzeba chyba argumentować, ale dla porządku – to nie tylko umiejętność opracowania czegoś od zera. Kreatywne myślenie pozwala na wyciąganie wniosków z działań innych i czerpanie inspiracji. Cechujący się kreatywnością media manager wciąż śledzi blogi, social media i strony innych organizacji, znajdując w ich działaniach pozytywne i negatywne strony, a potem przekuwając tę wiedzę na naszą korzyść. Potrafi też podejmować kluczowe decyzje bazując wyłącznie na swoich przeczuciach.
Jeśli połączymy te dwa fundamenty, otrzymamy doświadczenie. Coś, czego nie posiadają stażyści i wolontariusze, którzy „są młodzi, więc znają zasady działania mediów społecznościowych”. To nie do końca prawda. Social media to dosyć złożone mechanizmy, których rozgryzanie zajmuje ludziom lata. Żeby zrozumieć social media, potrzeba doświadczenia w pracy z nimi.
Ale to dopiero trzy kluczowe cechy, jakimi powinien charakteryzować się dobry media manager. Umiejętności ciąg dalszy. Multitasking. Tak, to umiejętność niezbędna do skutecznej pracy w sieci. Jeśli ktoś nie potrafi wykonywać kilku czynności jednocześnie, a w dodatku każdej z nich poświęcić wystarczającą ilość uwagi, może mieć duże problemy z odnalezieniem się w brutalnym świecie mediów cyfrowych. Sprawne przełączanie Facebooka, Twittera, Instagrama i Google+ (dla mocno wtajemniczonych) jest podstawą pracy media managera. Musi też na bieżąco dostosować sposoby kreacji do poszczególnych platform. Nie jest to łatwe, ale nie jest niewykonalne.
Nie bez znaczenia są umiejętności edycji foto i wideo oraz podstaw programowania. W tym wypadku naprawdę mogą być to umiejętności podstawowe, ale niech będą. Na profilu można zamieścić zdjęcie zrobione byle jak i bez żadnej obróbki, a można też wrzucić zdjęcie jakościowe. Różnica w odbiorze będzie zaskakująca! Znajomość podstawowych zagadnień programistycznych, przede wszystkim HTML-a lub PHP, pozwoli na szybkie diagnozowanie ewentualnych usterek czy problemów, chociażby w przypadku strony www. Media manager nie musi umieć tego naprawić, ale ułatwi zadanie, jeśli sprecyzuje, o co może chodzić.
Osoba odpowiedzialna za media społecznościowe musi być też niezwykle elastyczna. Technologie, a wraz z nimi sposoby prowadzenia komunikacji, zmieniają się tak szybko, że bez odpowiednio szybkiego przyswajania nowych trendów, można się pogubić. Oczywiście nie wszystko, co nowe, warte jest uwagi – rozróżnienie rozwiązań mających potencjał, od zwykłych bajerów, to również nie lada wyzwanie.
Na koniec coś, co niekoniecznie może podobać się potencjalnemu pracodawcy, ale jest to jedna z kluczowych cech dobrego managera – umiejętności przywódcze. Media manager nie może być tyranem, ale musi umieć naciskać na organizację, jeśli ta opiera się przed skorzystaniem z potencjału, jaki dają określone rozwiązania. Praca media managera jest stresująca, dlatego istotne jest wsparcie ze strony ludzi, dla których poświęca czas i energię. Czasem warto zaufać specjalistom, wszakże po to są…
Źródło: Technologie.ngo.pl