Dobre praktyki dla najmłodszych – czyli o inicjatywie Wielkopolskiej Wiary
Wiele projektów realizowanych w ramach Konkursu Mikrodotacji Wielkopolska Wiara wspierało najmłodszych. Pomysłów na działania było dużo, a te realizowane angażowały nie tylko dzieci, ale dodatkowo także rodziców, rodziny i najbliższe ich otoczenie. Jako przykłady takich projektów można wspomnieć kilka ciekawych inicjatyw.
smOKO. Inne spojrzenie na TKAnkę miasta - kreatywna instalacja
Projekt "smOKO" zaproponował stworzenie, w otwartej dla wszystkich mieszkańców oraz użytkowników śródmieścia przestrzeni parku przy CK Zamek, artystycznej instalacji. Stworzony podczas warsztatów, razem z rodzinami, obiekt dzięki oryginalnej - przypominającej oko - formie jest nowym miejscem zabaw dla dzieci jak i przestrzenią integrującą wokół siebie miejscową społeczność, zwłaszcza rodziny z dziećmi. Instalacja zwiększyła zatem funkcję społeczną i kulturotwórczą istniejącego już parku, a dzięki twórczym warsztatom zaktywizowała i zmotywowała do działania mieszkańców oraz zaangażowała w tworzenie odpowiadającej na ich potrzeby przestrzeni miejskiej. Uświadomiła im także, że mają realny wpływ na miejsce, w którym żyją. W projekcie wzięło udział 56. rodziców wraz z dziećmi. Projekt zintegrował nie tylko mieszkańców Śródmieścia, ale także innych dzielnic Poznania, jako społeczność rodzicielską, która poszukiwały ciekawych ofert dla swoich pociech.
Drabina do Zielonych Gwiazd
Celem projektu było zintegrowanie grupy młodzieży z różnych szkół oraz wyeliminowanie podziałów związanych z różnym miejscem edukacji. W ramach projektu uczestnicy kształtowali w sobie umiejętność do bycia w grupie oraz budowali wzrost poczucia przynależności do grupy. W dalszej części brali także udział w imprezach plenerowych, które doprowadziły do wzrostu wiedzy na temat ekologii, placówek i instytucji, zajmujących się szeroko rozumianą ekologią i ochroną środowiska. Dużym powodzeniem cieszyła się gra terenowa Leśne Ludy, gdzie między uczestnikami zbudowano poczucie wspólnoty. Odbywały się także zajęcia, które miały na celu pokazanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu np.: triathlonu, rękodzielnictwa, biegania, surwiwalu, technik decoupage, fotografii czy wspinaczki. W rezultacie w projekcie uczestniczyło 20-stu uczniów z 4 szkół gimnazjalnych z dzielnicy Wilda z klas I i II.
Dzięki realizacji projektu udało się osiągnąć dwa bardzo ważne cele. Po pierwsze, dzieci z rodzin niewydolnych opiekuńczo-wychowawczych spędziły czas wolny w zupełne nowy dla nich sposób – odwiedzając muzeum, kino, basen. Po drugie, rodzice i opiekunowie są bardziej świadomi, w jaki sposób urozmaicać dzieciom aktywność pozaszkolną oraz spędzać wolny czas wspólnie w gronie rodzinnym. Bardzo wzruszającą chwilą było wręczenie przez rodziców swoim dzieciom listów, które zapewniały o ich miłości. Dzieci natomiast przeczytały rodzicom Prośbę Twojego Dziecka Janusza Korczaka, kończąc słowami „Nie bój się miłości. Nigdy.” Wartością dodaną projektu jest utworzenie Punktu bezpłatnych korepetycji, w ramach którego dzieci mogą nadal spotykać się i wspólnie uczyć.
Dziewczyny z drużyny
Mała wieś Łaszczyn pod Rawiczem może liczyć na wsparcie silnej grupy wolontartystycznej „Dziewczyny z drużyny” w skład której wchodzi 12 wolontariuszek w wieku od 11 do 18 lat. Dziewczyny w ramach projektu wzięły udział w warsztatach „ABC wolontariusza”, w trakcie których zdobyły wiedzę oraz umiejętności związane z wolontariatem. Ponadto udały się do wsi tematycznej Borówki, żeby zdobyć inspiracje do podejmowania inicjatyw społecznych. Podsumowaniem projektu było zorganizowanie przez wolontariuszki wydarzenia międzypokoleniowego, w którym wzięło 70 mieszkańców Łaszczyna, w tym dzieci, młodzieży, rodziców i seniorów.
Język w przestrzeni publicznej
Bardzo ciekawym działaniem w ramach projektu były warsztaty dla uczniów, które dotyczyły przedstawienia zasad debaty oksfordzkiej z możliwością zadawania pytań, a także symulacji takiej debaty pn. "Chodzenie pieszo jest lepsze niż jazda samochodem". Dodatkowo zostały przeprowadzone ćwiczenia językowe, emisyjne oraz dotyczące mowy ciała, które przygotowywały uczestników do wystąpienia publicznego. Finalnym działaniem była debata oksfordzka uczniów na określone zadanie.
Jak widać, pomysłów na działania dla najmłodszych i młodych ludzi jest wiele. Kolejne mogą zostać dofinansowane w ramach II edycji konkursu Mikrodotacji Wielkopolska Wiara, która już wkrótce zostanie ogłoszona. Zachęcamy do odwiedzania naszej strony pisop.org.pl/fio.
Artykuł powstał w ramach projektu „Wielkopolska Wiara Aktywnie Działa”. Projekt dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Źródło: Centrum PISOP