Dlaczego warto wdrażać procedury antymobbingowe w organizacji? – rozmowa z ekspertką
Zapraszamy Państwa do lektury wywiadu, w którym poruszymy temat procedur antymobbingowych w miejscu pracy i zastanowimy się, dlaczego ich wdrażanie staje się coraz bardziej istotne dla organizacji.
Naszym gościem dziś jest Agnieszka Stefanowska, prezeska firmy Samsic Polska, która dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem w tej dziedzinie. Rozmawiamy o tym, co mobilizuje do przeciwdziałania mobbingowi, jakie korzyści dla firmy płyną z wprowadzenia odpowiednich procedur oraz jakie kroki mogą podjąć inne organizacje, aby stworzyć bezpieczne i przyjazne środowisko pracy.
Małgorzata Jabłońska: – Witam serdecznie! Dziś porozmawiamy o procedurach antymobbingowych w firmie i dlaczego są one tak istotne. Mam przyjemność gościć eksperta w tej dziedzinie, prezeskę firmy Samsic Polska Agnieszkę Stefanowską, która podzieli się z nami swoją wiedzą i doświadczeniem. Dzień dobry Pani Agnieszko.
Agnieszka Stefanowska: – Witam i dziękuję za zaproszenie. Bardzo się cieszę, że tak ważne zagadnienie jak mobbing w miejscu pracy jest tematem nagłaśnianym a świadomość społeczna jak rozpoznawać i przeciwdziałać tego typu praktykom jest coraz wyższa.
Zaczynając od początku, proszę nam powiedzieć, co rozumie Pani przez mobbing w miejscu pracy? Dlaczego uważa Pani, że powinno się mu przeciwdziałać?
– Książkowa definicja mobbingu charakteryzuje to zjawisko jako zachowania, które polegają na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika i mają na celu poniżenie, izolowanie lub wyeliminowanie go z zespołu współpracowników. Mobbing wywołuje u osoby pokrzywdzonej zaniżoną ocenę przydatności zawodowej. Taką definicję również słyszy każdy z pracowników Samsic, który przechodzi obowiązkowe szkolenie antymobbingowe w naszej firmie.
Dla mnie osobiście mobbing to wszystkie działania, które sprawiają, że my jako pracownicy czujemy się wykluczeni oraz ignorowani.
Dlaczego powinniśmy temu przeciwdziałać? Moim zdaniem na pewno nie jedynie ze względu na to, że jest to proceder karany na podstawie Kodeksu Pracy ale przede wszystkim dlatego, że każdy z nas zasługuje na godne traktowanie w miejscu pracy. Na docenienie, na poczucie bezpieczeństwa. Nie od dziś wiadomo, że zadowoleni pracownicy tworzą serce każdej organizacji, są bardziej efektywni i tworzą wyjątkową, przyjazną atmosferę w miejscu pracy.
Mogła by nam Pani przybliżyć, czym zajmuje się firma Samsic oraz powiedzieć, kiedy zdecydowała się Pani na wdrożenie procedur antymobbingowych w swojej organizacji?
– Samsic Polska jest częścią międzynarodowej, rodzinnej firmy, która od blisko 40 lat działa we Francji a jednocześnie systematycznie rozwija swój biznes w kolejnych 26 krajach świata. W Polsce nasza działalność skupia się na usługach związanych z obsługą budynków – Facility Management, w tym usług sprzątania, obsługi administracyjnej i technicznej, obsługi restauracji pracowniczych, oraz szeroko pojętym outsourcingiem procesów logistycznych.
Filozofią naszej firmy jest tworzenie wartości dodanych w duchu ciągłego doskonalenia. Oferowany przez nas model Zintegrowanych Usług Serwisowych to nie tylko kompleksowe i wszechstronne dbanie o potrzeby naszych klientów ale także wartości związane m.in. z kreowaniem większej efektywności, produktywności czy dobrej atmosfery w miejscu pracy.
W tak zdywersyfikowanym biznesie opartym przede wszystkim na ludziach, którzy są największą wartością Samsic nie mogliśmy przejść obojętnie obok kwestii równościowych czy antymobbingowych. W naszej firmie zostały one wprowadzone pod koniec 2022 r. Jednak proces wdrażania, czyli m.in. przygotowania dokumentów, konsultacji ich treści pod kątem prawnym oraz przygotowywania scenariuszy szkoleń pracowników rozpoczął się już z końcem 2021 roku. Dotychczas przeszkoliliśmy w tym zakresie ponad 150 naszych pracowników.
Jest Pani osobą bardzo zajętą i działającą na dużą skalę, a stworzenie i wdrożenie procedur wymaga trochę czasu. Co skłoniło Panią do zajęcia się tym tematem?
– Na organizację należy patrzyć holistycznie biorąc pod uwagę wszystkie jej elementy. Każdy nawet najmniejszy aspekt działania firmy ma niezwykle ważne znaczenie wpływające na jej poprawne funkcjonowanie a finalnie również na jej wynik finansowy.
Jak już wspominałam w Samsic najważniejsi są ludzie i nie jest to jedynie pusty frazes. To oni niezaprzeczalnie tworzą najważniejszą wartość. Dzięki nim jako firma możemy się rozwijać, zdobywać nowe rynki czy doskonalić swoje usługi.
Jestem przekonana, że zapewniając naszym pracownikom bezpieczne środowisko pracy, tworząc procedury i zasady postępowania, uświadamiając ich chociażby w kwestiach mobbingu jesteśmy w stanie wyeliminować ten problem z naszej organizacji. Bo jeśli wiesz, jak rozpoznać mobbing, wiesz czym się charakteryzuje i jak może przebiegać oraz masz świadomość do kogo się zgłosić kiedy tylko staniesz się świadkiem bądź uczestnikiem zachowań mobbingowych nie czujesz się bezsilny i osamotniony. Wiesz, że masz wsparcie i możesz uzyskać realną pomoc. A to wszystko tworzy środowisko pracy, w którym każdy bez obaw może się realizować i rozwijać.
Co Panią najbardziej zaskoczyło na etapie wdrażania procedur antymobbingowych w Państwa firmie?
– Podczas wdrażania procedur pozytywnie zaskoczyło mnie to, że nasi pracownicy chętnie biorą w nich udział i niezwykle się angażują. Nasze cykle szkoleniowe rozpoczęliśmy od 2-godzinnych warsztatów. Jednak już po pierwszym miesiącu wydłużyliśmy ich czas do 3 godzin ze względu na komunikowaną nam przez uczestników potrzebę lepszego zrozumienia zagadnień równościowych i antymobbingowych. Dodatkowo włączyliśmy do nich również część warsztatową zawierającą testy wiedzy czy pracę w grupach.
Czy Pani zdaniem wprowadzenie procedur antymobbingowych powinno być uzależnione od wielkości firmy, branży w jakiej dane przedsiębiorstwo działa czy może rodzaju prowadzonej działalności?
– Branża, rodzaj działalności czy wielkość organizacji nie ma tu żadnego znaczenia. Moim zdaniem każda firma powinna mieć wdrożone procedury antymobbingowe. Dlaczego? Może dlatego, że pod koniec 2022 roku badacze z UCE RESEARCH i platformy ePsycholodzy.pl zapytali ponad tysiąc Polaków o to, czy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy doświadczyli co najmniej jednej z 19 wymienionych sytuacji (wszystkie z nich miały charakter stricte mobbingowy). Z badania jasno wynika, że ponad 40% badanych odpowiedziało na to pytanie twierdząco.
Tylko w pierwszej połowie 2022 r. do Państwowej Inspekcji Pracy trafiły aż 1003 skargi dotyczące mobbingu, co stanowi 60% wszystkich zgłoszeń, które wpłynęły do inspektoratu w całym 2021 roku. Skala problemu jest ogromna i naszym zadaniem jako odpowiedzialnego pracodawcy jest uświadamianie i reagowanie na tego typu zachowania.
Czy Pani zdaniem organizacje powinny wdrażać procedury antymobbingowe? Jakie główne korzyści dla firmy płynące z ich wprowadzenie Pani dostrzega?
– Przeciwdziałanie naruszeniom związanym z prawem pracowniczym leży w interesie każdego pracodawcy oraz stanowi jego obowiązek. Jednak nie tylko dlatego, organizacje powinny poważnie zastanowić się nad wdrożeniem tego typu procedur. Mobbing zwiększa ryzyko absencji, wymusza konieczność reorganizacji pracy danego działu czy zespołu oraz powoduje spadek produktywności organizacji. Pracownicy, których prawa są naruszane, mają także możliwość wystąpienia z roszczeniem odszkodowawczym przeciwko swojemu pracodawcy co bez wątpienia generuje duże koszty dla organizacji.
Niesprzyjające warunki pracy, tzw. „zła atmosfera” powoduje częstą rotację w firmie, a co za tym idzie ponoszenie dodatkowych kosztów szkolenia i wdrażania nowych pracowników. Nawet jednorazowy incydent mobbingowy godzi w wizerunek pracodawcy i jego postrzeganie przez potencjalnych pracowników ale również partnerów biznesowych.
Biorąc pod uwagę powyższe bez wątpienia poza bezpiecznym, efektywnym i przyjaznym środowiskiem pracy korzyściami płynącymi z wdrożenia procedur antymobbingowych są oszczędność, stabilność zatrudnienia, utrzymanie ciągłości procesów oraz pozytywny wizerunek firmy.
To naprawdę istotne. Czy mogłaby Pani rekomendować jakieś konkretne kroki, które organizacja może podjąć w celu wdrożenia procedur antymobbingowych? Tak żeby wszystko poszło sprawnie?
– Warto podkreślić, że z formalnego punktu widzenia pracodawcy muszą przeciwdziałać mobbingowi i dyskryminacji, ale przepisy nie wymieniają konkretnych działań. Dlatego w każdej firmie procedury antymobbingowe wyglądają nieco inaczej. Można jednak wskazać podstawowe elementy czy działania, które będą wspólne w większości przypadków. Mowa chociażby o możliwości anonimowego zgłaszania naruszeń, regularnym badaniu środowiska pracy, wewnętrznej procedurze weryfikacyjnej czy karach za mobbing lub dyskryminację.
Moim zdaniem podstawą są również szkolenia, które w jasny sposób wyjaśniają pracownikom czym jest mobbing, jak go rozpoznać, jak mu przeciwdziałać oraz co zrobić kiedy jesteśmy jego uczestnikiem.
Dziękuję Pani Agnieszko za te cenne informacje na temat wdrażania procedur antymobbingowych w firmie. To z pewnością pomoże innym organizacjom zrozumieć, dlaczego jest to tak ważne i nie powinno się sprawy bagatelizować.
– Mam nadzieję, że dzięki temu każda firma/chcąca stworzyć zdrowe i przyjazne środowisko rozwoju dla swoich pracowników poważnie rozważy wdrożenie procedur antymobbingowych w swojej organizacji.
Rozmowa została przeprowadzona w ramach projektu „Działasz Szanujesz Nie Mobbingujesz”.
Więcej informacji o projekcie i naszych działaniach:
https://ajkum.pl/dzialasz-szanujesz-nie-mobbingujesz/
https://www.bonafides.pl/dzialasz-szanujesz-nie-mobbingujesz-raport-z-badania-zatrudnionych-w-organizacjach-pozarzadowych/