Dialog obywatelski i zasada partnerstwa w komitetach monitorujących – sprawozdanie z seminarium
W ostatnich latach nastąpił duży postęp w myśleniu o partnerstwie i praktyce dialogu społecznego. Obecnie pominięcie partnerstwa przez urzędnika byłoby postrzegane jako zły przykład myślenia z zeszłej epoki. To tylko niektóre wnioski z seminarium zorganizowanego przez Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych i Kancelarię Prezydenta RP. Zapraszamy się do zapoznania się ze sprawozdaniem ze spotkania.
Jednocześnie dyrektor podkreślił, że nie należy poświęcać całej uwagi tylko Komitetom Monitorującym, gdyż nie jest to jedyne i najlepsze pole dialogu. To fakt, że partnerzy znajdują w Komitetach Monitorujących takie umocowanie, jakiego nie ma dla nich gdzie indziej. Jednak przełożenie ich działań w Komitetach Monitorujących na rzeczywistość jest ograniczone. Monitoring toczy się już po podjęciu najważniejszych decyzji, podczas gdy partnerstwo powinno mieć miejsce na etapie określania polityki w danej dziedzinie. Ponieważ tak bardzo brakuje partnerstwa przy formułowaniu polityk sektorowych w Polsce, Komitety Monitorujące służą jako jego surogat.
W wystąpieniu znalazła się mocna sugestia, żeby znaleźć równowagę między dwoma skrajnymi scenariuszami: okopywaniem się na swoich stanowiskach a niekończącą się dyskusją. Ostatecznie decyzje muszą być podejmowane, a wraz z decyzjami musi być odpowiedzialność. To administracja bierze na siebie odpowiedzialność na konkluzję dialogu i wybór rozwiązania – często będącego „mniejszym złem”.
Na koniec przedstawiciel Ministerstwa zwrócił się do partnerów, sugerując by nie tylko skupiać się na błędach administracji, ale również by chwalić to co jest robione dobrze, ponieważ całkowicie negatywna informacja zwrotna z perspektywy urzędnika odbiera motywację do działania. Dlatego aby skutecznie poprawić jakość dialogu należy doceniać już poczynione postępy i nie przekreślać starań, nawet jeżeli nie są wystarczająco daleko idące.
Zdaniem Małgorzaty Lelińskiej z perspektywy partnerów najważniejsze jest bowiem wykorzystanie efektów ich pracy, które daje im poczucie wpływu. To poczucie decyduje o ich motywacji do uczestnictwa w dialogu. Istnieje sprzężenie zwrotne między aktywnością stron dialogu a ich umocowaniem w systemie – im mocniej partnerzy są umocowani w systemie, tym większe wykazują zaangażowanie, a im większe wykazują zaangażowanie, tym bardziej są wiarygodni dla administracji.
Dodatkowo przedstawicielka KPP lewiatan podkreśliła, że umocowanie w systemie wiąże się też z praktyczną sprawą terminowości procesu partnerstwa. W ubiegłej perspektywie finansowej partnerzy nie raz wypracowali dobre rekomendacje, które jednak powstały już po wyczerpaniu alokacji, nie miały więc szans na wykorzystanie. To obrazuje, że do procesu partnerstwa nie przywiązywano należytej wagi i nie włączono go właściwie w terminarz zarządzania funduszami.
W dyskusji podniesiona została wątpliwość, czy dla skutecznego dialogu potrzebne i wystarczające są nowe akty prawne i formalne instytucje. Frekwencja w istniejących ciałach dialogu nie jest wysoka i nie należy więc oczekiwać, że mnożenie takich ciał spowoduje zwiększenie uczestnictwa. Trzeba więc zwrócić uwagę na znaczenie instytucji nieformalnych – motywacji i kultury dialogu po obu stronach. Jako kluczową wskazał tutaj dyrektor Andrzej Martynuska jakość komunikacji, a zwłaszcza szczerość i otwartość w stosunku do partnerów. Podkreślił, że mimo iż takie komunikowanie może być miejscami niekomfortowe dla instytucji publicznych, w długim okresie buduje ono zaufanie.
Jednym z wątków, który pojawił się podczas wymiany zdań, była reprezentatywność partnerów, w tym umiejętność poszczególnych przedstawicieli organizacji do reprezentowania całego sektora, a także pytanie, na ile można oczekiwać jednogłośności między partnerami tak różnorodnymi, jak organizacje pozarządowe. Została też podniesiona kwestia ewentualnego konfliktu między interesem trzeciego sektora a dobrem publicznym – co istotne, zwrócili na nią uwagę sami przedstawiciele trzeciego sektora.
Na koniec uczestnicy zgodzili się, że komitety monitorujące potrzebują dookreślenia sposobu ich funkcjonowania, rozstrzygnięcia, które sprawy muszą być przedmiotem konsultacji, gdzie partnerzy administracji służą swoją radą i doświadczeniem. Kiedy ich udział ma charakter współdecydowania o sposobie wykorzystania funduszy. Aby pogłębić dialog potrzeba doprecyzować zapisy prawne, które tworzą instytucje i procedury „wymuszające” podejmowanie dialogu administracji z partnerami. Ważne są również działania edukacyjne dot. form i technik dialogu. Najważniejsze jest jednak nabywanie doświadczeń, systematyczne uprawianie rzeczywistego dialogu, dzięki czemu powoli, krok za krokiem, budowane jest zaufanie między partnerami.
Seminarium stanowiło podsumowanie dotychczasowych doświadczeń, zarówno z punktu widzenia administracji jak i organizacji pozarządowych. Jednocześnie na spotkaniu przedstawiono perspektywę rozwoju partnerstwa w nowym okresie finansowania. Regulacje związane z funduszami strukturalnymi dają pewne formalne ramy, aby partnerstwo zacieśniać; uczestnicy byli przy tym zgodni co do tego, że formalne ramy są niewystarczające jeśli obie strony nie wykażą autentycznej motywacji do pogłębiania dialogu.
Źródło: Informacja własna OFOP