NGO.PL: Duża część społeczników i społeczniczek chce budżetów obywatelskich w miastach. Pytanie: czy chcemy zagwarantować ich uchwalanie ustawowo?
Blaski budżetu partycypacyjnego
Dowodów na sukces jest chyba jednak więcej. W Sopocie mieszkańcy przeznaczyli pieniądze na prozaiczne, potrzebne rozwiązania: kontenery do segregacji śmieci. Przepadł za to ogromny projekt budowy Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Brazylijskie doświadczenia są podobne: ludzie inwestują w edukację, w dzielnice biedy, lokują pieniądze tam, gdzie ich nie umieściłby ani biznes, ani martwiąca się o swój wizerunek władza. Więc z perspektywy zrównoważonego rozwoju podejmują mądre decyzje – mówią zwolennicy. To dlatego – dodają – że mieszkańcy myślą w perspektywie lat, a włodarze miast – w perspektywie kilkuletniej kadencji.
Dlatego większa część społeczników chce budżetów obywatelskich w każdym mieście. Pytanie: na jakich zasadach?
Budżet bez żadnej gwarancji
Na razie budżety obywatelskie są uchwalane wtedy, kiedy radni i prezydent (bądź burmistrz, wójt) chcą współpracować z mieszkańcami i z własnej woli wygospodarują część budżetu, o której można wspólnie decydować. Jest to zatem dobra wola samorządu, a potem dżentelmeńska umowa, że wola mieszkańców będzie dla nich wiążąca. Stąd pomysł na uregulowanie budżetu w ustawie.
Przemysław Filar i Marcin Kubicki, autorzy raportu „Miasto w działaniu”, którego sporą część poświęcili budżetowi obywatelskiemu, podpowiadają jak można by to zrobić: „np. w ustawie o finansach publicznych, [można by zapisać - przyp. red.] możliwość wyznaczenia przez radę miasta kwoty, o której decydowaliby sami mieszkańcy. W tym wariancie ustawa jedynie dopuszcza taką możliwość i daje podpowiedź dla radnych, a dla mieszkańców jest gwarancją, że gdy zagłosują, ich zdanie będzie wiążące. Drugie rozwiązanie polega natomiast na obowiązkowym wyznaczeniu kwoty na budżet obywatelski, nie mniejszej niż ustalony procent wydatków budżetowych, np. 5 procent”.
Debata: Czy potrzeba ustawy
Za ustawową gwarancją dla partycypacyjnego budżetowania jest Łukasz Prykowski, zaangażowany w działania na rzecz budżetu obywatelskiego w Łodzi. Jego głos jako pierwszy publikujemy w debacie o tym, czego potrzeba budżetowi obywatelskiemu, żeby był efektywny i powszechnie stosowany?
Stawiamy pytania:
- Czy potrzebna ustawowa gwarancja dla budżetu obywatelskiego?
- Czego jeszcze potrzebujemy, żeby budżet obywatelski upowszechnił się w dziewięciuset miastach Polski i miał te mocne strony, o których piszą jego zwolennicy?
Czekamy na Wasze głosy!
Pobierz
-
201302181257210382
844822_201302181257210382 ・38.72 kB
-
możecie podlinkować do tekstu ?
- http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/841448.html
- http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/841685.html
845283_201302191532180487 ・38.72 kB
Źródło: inf. własna ngo.pl