Zagadnieniu funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia w aspekcie realizacji 'Programu 50+' poświęcone było trzecie spotkanie zespołu ekspertów ds. aktywizacji osób starszych. W pracach zespołu debatującego nad propozycjami zawartymi w programie uporządkowania i ograniczenia wydatków publicznych gościnnie uczestniczyli przedstawiciele powiatowego urzędu pracy z Gdańska oraz Związku Miast Polskich.
Na początku spotkania został przedstawiony obecnie funkcjonujący system publicznych służb zatrudnienia. W ocenie wszystkich uczestników model ten jest niedostatecznie skuteczny. Po raz kolejny pojawiły się zarzuty o jego niewielkiej elastyczności i słabym skoordynowaniu. Za jego wadę uznano także brak odpowiedniej koordynacji oraz przepływu informacji zarówno w wymiarze poziomym (powiat – powiat) jak również w relacjach z innymi jednostkami organizacyjnymi (powiat – województwo – ministerstwo).
Uczestnicy spotkania zgodzili się co do głównej misji publicznych służb zatrudnienia, którą powinna być pomoc osobom bezrobotnym w znalezieniu zatrudnienia oraz pomoc pracodawcom w znalezieniu pracownika. Jednak w sytuacji obecnej powiatowe urzędy pracy obciążone są wieloma zadaniami nie związanymi bezpośrednio z tą misją, co przekłada się na niską efektywność ich działania. Chodzi tu przede wszystkim o wypłacanie świadczeń przedemerytalnych, zasiłków rodzinnych oraz obowiązek opłacania za osobę bezrobotną składki na ubezpieczenie zdrowotne.
W tym kontekście została poruszona także kwestia projektu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Projekt zakłada bowiem istotne zmiany w omawianym wyżej zakresie. Jedną ze zmian jest właśnie zmniejszenie obciążeń związanych z obsługą świadczeń socjalnych (świadczenia przedemerytalne, zasiłki rodzinne), realizowanych dotychczas przez publiczne służby zatrudnienia. Ma to doprowadzić do sytuacji, kiedy pracownicy urzędu pracy będą mogli poświęcić swój czas i energię realizacji funkcji prozatrudnieniowych, a nie zaopatrzeniowych. Większość debatujących uznała zmiany z zakresu służb zatrudnienia zawarte w projekcie ustawy za słuszne i idące w dobrym kierunku.
Po przedstawieniu obecnego modelu publicznych służb zatrudnienia, debatujący przeszli do dyskusji nad rozwiązaniami pozwalającymi poprawić ich działanie. Wyrażono opinie, że wskazane jest ponowne stworzenie systemu publicznych służb zatrudnienia jako administracji zespolonej, podległej ministrowi właściwemu do spraw pracy. Zdaniem zdecydowanej większości ekspertów system ten zdał egzamin. Wskazano także na możliwość poszukiwania innych modeli, podkreślano jednak zasadnicze znaczenie spójności całego systemu. Uczestnicy spotkania zgłosili również propozycje usprawnienia działań publicznych służb zatrudnienia w ramach obecnego, zdecentralizowanego modelu. Zaprezentowane kierunki obejmują przede wszystkim lepszą koordynację tych służb oraz zwiększenie klarowności zasad ich finansowania
Ostatecznie wszyscy uczestnicy debaty zgodzili się, że skuteczna realizacja programu aktywizacji osób w wieku przedemerytalnym '50+' będzie w dużym stopniu uzależniona od sprawnego funkcjonowania służb zatrudnienia.
W skład zespołu debatującego wchodzą przedstawiciele Konfederacji Pracodawców Polskich, Narodowego Banku Polskiego, Forum Związków Zawodowych, Ruchu Obrony Bezrobotnych, Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiego Związku Emerytów i Rencistów i Inwalidów, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Bezrobotnych, Centralnego Instytutu Ochrony Pracy oraz Szkoły Głównej Handlowej i Uniwersytetu Warszawskiego.
Źródło: Biuro prasowe MGPiPS