Bezpłatny czas antenowy w publicznej telewizji i radiu to jeden z atrakcyjniejszych przywilejów organizacji pożytku. Skorzystamy z niego, jeśli spełnimy kilka warunków. Trzeba jednak pamiętać, że w ten sposób OPP na pewno nie zrealizuje małym kosztem kampanii jednoprocentowej czy fundraisingowej. Mimo to warto.
Czas tylko dla OPP
Uprawnienie do bezpłatnego czasu antenowego to uprawnienie WYŁĄCZNIE organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie czy fundacja, która nie ma zarejestrowanego statusu pożytku, nie uzyska dostępu do radia czy telewizji.
Czas antenowy dla OPP to w praktyce trzy rodzaje audycji. Pierwszy rodzaj to audycje informacyjne, publicystyczne i dokumentalne, przygotowywane przez samą telewizję czy radio publiczne. Organizacje pożytku są bohaterami tych audycji. Drugi to audycje informujące o zasadach przekazywania 1% – one również w myśl rozporządzenia mają powstawać w TVP i Polskim Radiu.
Trzeci rodzaj to audycje prezentujące KAMPANIE SPOŁECZNE. W tym przypadku materiału nie przygotowuje publiczny nadawca. Tworzy go sama organizacja pożytku publicznego, a następnie dostarcza do emisji. Za emisję nie płaci.
OPP – nie przysyłajcie swoich spotów jednoprocentowych!
Czym jest kampania społeczna, którą organizacja pożytku może wyemitować w publicznych mediach bezpłatnie? Wskazówki i kryteria znajdują się w wewnętrznych dokumentach publicznej telewizji i radia (uchwały i regulaminy). Kampania powinna pokazywać problem społeczny. Promowanie własnej organizacji nie jest kampanią społeczną. Należy też unikać akcji wyłącznie o charakterze fundraisingowym. Namawianie to przekazania 1% danej organizacji, czyli jeden z głównych tematów promocyjnych większości OPP, nie może być treścią kampanii, która chce korzystać z bezpłatnego czasu.
Produkcja spotu (szczególnie do telewizji) jest najczęściej kosztowna. Ponieważ nie mamy pewności, czy zostanie on przyjęty, można najpierw przesłać scenariusz (storyboard) do zaopiniowania.
Spoty organizacji pożytku publicznego z ich kampaniami społecznymi ocenia Komisja ds. Kampanii Społecznych (w radiu jest to Zespół). W skład komisji wchodzą przedstawiciele organizacji pozarządowych.
Mamy gotowy spot lub jego koncepcję. Jesteśmy przekonani, że nasz materiał odpowiada zarysowanym przez media publiczne kryteriom. Co teraz? Wysyłamy spot wraz z odpowiednimi dokumentami. Zestaw dokumentów różni się od tego, czy wysyłamy do telewizji, czy radia. Odpowiednie informacje znajdziemy na stronach Centrum Informacyjnego TVP i w Serwisie Informacyjnym Polskiego Radia.
więcej w PORADNIK.NGO.PL:
Kampanie społeczne i inne formy obecności OPP w mediach publicznych
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)