Czy Rzecznik Praw Ucznia będzie stał na straży prawa do żywności w szkołach?
Green REV Institute przedstawił zmiany w ramach konsultacji publicznych Ministerstwa Edukacji Narodowej projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. REV w stanowisku apeluje o to, aby wśród kompetencji Rzeczników znalazło się monitorowanie i ochrona prawa uczniów i uczennic do żywności odpowiedniej do potrzeb zdrowotnych, kulturowych i światopoglądowych.
Konsultacje i ich zakres
Konsultacje dotyczyły rządowego projektu ustawy, który zakłada utworzenie wieloszczeblowego systemu Rzeczników Praw Ucznia:
- Krajowego Rzecznika Praw Uczniowskich (obsługiwanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej),
- 16 Wojewódzkich Rzeczników Praw Uczniowskich (przy kuratorach oświaty),
- Gminnych/Miejskich i Powiatowych Rzeczników Praw Uczniowskich, pozostawione decyzji organów samorządu,
- Szkolnych Rzeczników Praw Uczniowskich, wybieranych spośród nauczycieli i nauczycielek przez radę szkoły lub placówki.
Przedstawiony projekt określa zadania RPU w zakresie ochrony praw uczniów i uczennic, przeciwdziałania dyskryminacji, wzmacniania partycypacji uczniowskiej oraz zapewniania równego dostępu do edukacji. Green REV Institute w stanowisku zwrócił uwagę na brak umieszczenia w katalogu kompetencji RPU zapisu o prawie uczniów i uczennic do bezpiecznej, zbilansowanej żywności dostosowanej do potrzeb zdrowotnych, kulturowych i światopoglądowych.
Dlaczego to jest ważne?
Brak takiego zapisu oznacza, że kluczowa potrzeba uczniów i uczennic, jakim jest dostęp do odpowiedniego posiłku w trakcie pobytu w szkole, pozostaje poza zakresem monitorowania i interwencji RPU. Dane z badań Green REV Institute wskazują, że nawet 24% uczniów i uczennic w Polsce nie spożywa w szkole żadnego posiłku, co negatywnie wpływa na zdrowie, rozwój i zdolność do nauki. Wprowadzenie do kompetencji Rzeczników Praw Uczniowskich obowiązku ochrony tego prawa mogłoby przeciwdziałać wykluczeniu żywieniowemu oraz poprawić standardy żywienia w placówkach oświatowych.
Jak obecnie wygląda żywienie dzieci i młodzieży w polskich szkołach?
Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Green REV Institute „Weganki i weganie na szkolnych stołówkach. Raport z badania mazowieckich szkół”, sytuacja w zakresie dostępności posiłków dostosowanych do potrzeb zdrowotnych, kulturowych i światopoglądowych uczniów i uczennic jest krytyczna. Spośród wszystkich szkół oferujących ciepły posiłek jedynie 11,86% (42 szkoły) zapewnia wybór menu wegetariańskiego, a tylko jedna szkoła (0,28%) deklaruje dostępność diety wegańskiej. W ramach badania przeanalizowano 253 jadłospisy obejmujące łącznie 13 137 obiadów. Wyniki wskazują, że w niemal 2/5 szkół (ok. 39%) posiłki mięsne stanowią od 65% do 80% wszystkich dań, prawie 1/3 (32%) podaje je częściej niż cztery razy w tygodniu, a niemal 1/5 (18,47%) – prawie codziennie. Średnio dania mięsne stanowią 78,76% wszystkich posiłków obiadowych, z czego dominującym rodzajem jest mięso czerwone (wieprzowe i wołowe) – 43,87%. Łącznie z mięsem przetworzonym (ok. 6,4% dań) stanowi ono połowę mięsnego menu w szkołach.
Komentarz Anny Spurek, Prezeski Green REV Institute: “Utworzenie Krajowego, Wojewódzkich, Gminnych i Powiatowych Rzeczników Praw Ucznia to bardzo dobry krok i ważna zmiana. Musimy zadbać, żeby mieli kompetencje do zagwarantowania prawa do posiłku dla wszystkich osób uczniowskich. Dyskryminacja i wykluczenie żywnościowe to ogromny problem systemowy bo oznacza w praktyce skazanie tysięcy młodych osób na ubóstwo żywnościowe. Rzecznicy i Rzeczniczki Praw Ucznia muszą mieć narzędzia do naprawy katastrofy na szkolnym talerzu.”
Pełna treść stanowiska Green REV Institute przesłanego w ramach konsultacji dostępna jest na stronie: www.bezpiecznazywnosc.org
Media kontakt: Anna Spurek
Źródło: Green REV Institute