Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Czy organizacje są dla siebie partnerami?
Marta Gumkowska, Zespół badawczy Stowarzyszenia Klon/Jawor
Współpraca organizacji pozarządowych z innymi stowarzyszeniami i fundacjami nie jest bardzo intensywna, tym niemniej większość NGO ją podejmuje. Podmioty trzeciego sektora oczekują po relacjach z pozarządowymi partnerami know-how, poszerzenia bazy kontaktów, wspólnych działań na rzecz społeczności lokalnej. Relacje z partnerami często przebiegają w obrębie tej samej branży.
Przedstawiamy wybrane wyniki badania przeprowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny, opisane w raporcie „Działalność organizacji non-profit w 2015 roku. Zarządzanie i współpraca”.
Współpraca między organizacjami na tle relacji z innymi sektorami
62% fundacji i 57% stowarzyszeń deklaruje, że współpracuje z innymi organizacjami pozarządowymi. Oznacza to, że relacje wewnątrz sektora pozarządowego są mniej intensywne niż między organizacjami a instytucjami publicznymi (z którymi współpracuje odpowiednio 81% stowarzyszeń i 69% fundacji), ale intensywniejsze niż z sektorem biznesu (z którymi kooperuje 35% stowarzyszeń i 46% fundacji).
Wykres 1. Z kim współpracują organizacje?
Niewielka intensywność relacji
Siatka partnerów z sektora pozarządowego nie jest zazwyczaj bardzo rozbudowana – w połowie stowarzyszeń i fundacji ich liczba nie przekracza dwóch. Liczba partnerów rośnie wraz z budżetem i poziomem sprofesjonalizowania organizacji (mierzonym posiadaniem płatnych pracowników), choć nie sam fakt płacenia za pracę, ale posiadania przynajmniej jednego pracownika etatowego, powoduje wzrost przeciętnej liczby partnerów z dwóch do trzech.
Także częstotliwość kontaktów nie wskazuje na ich dużą intensywność. Przeważają organizacje, dla których kontakty są raczej sporadyczne (okazjonalna) niż regularne i częste.
Partnerstwa branżowe
Partnerami badanych organizacji są w większości inne fundacje i stowarzyszenie, choć zdarza się także, że współpraca podejmowana jest ze związkami zawodowymi, partiami politycznymi, społecznymi podmiotami wyznaniowymi, organizacjami samorządu zawodowego i gospodarczego czy organizacjami pracodawców.
Pod względem branż sektora, najczęściej współpracę z innymi organizacjami podejmują organizacje zajmujące się wsparciem trzeciego sektora; działalnością międzynarodową; prawem i jego ochroną oraz prawami człowieka; rynkiem pracy oraz pomocą społeczną i humanitarną.
Najrzadziej podejmują wewnątrzsektorowe relacje organizacje sportowe, a także te zajmujące się ratownictwem (Ochotnicze Straże Pożarne) i łowiectwem (kółka łowieckie).
Niezależnie od branżowego zróżnicowania intensywności kontaktów z innymi organizacjami, wspólną cechą jest preferencja dla partnerstw wewnątrzbranżowych. Przy czym także tutaj widać różnice. Najbardziej skoncentrowane na współpracy tylko z organizacjami z własnej branży są stowarzyszenia sportowe, które niemal nie kontaktują się z podmiotami zajmującymi się inną działalnością.
Nie aż tak bardzo, ale także mocno koncentrują się na partnerach z własnej branży organizacje zajmujące się kulturą i sztuką. Organizacje działające w obszarze pomocy społecznej i humanitarnej, czy spraw zawodowych i pracowniczych są dużo bardziej otwarte na partnerstwa interdyscyplinarne.
Czemu służy współpraca między organizacjami?
Porównując współpracę wewnątrzsektorową i międzysektorową widać, że relacje z podmiotami z innych sektorów (instytucjami publicznymi czy przedsiębiorstwami) są podejmowane w innym celu niż współpraca z innymi podmiotami non-profit.
O ile na zewnątrz sektora pozarządowego poszukiwane są przede wszystkim zasoby materialne (finansowe lub niefinansowe), to oczekiwania wobec innych organizacji dotyczą kwestii niematerialnych – know-how, poszerzenia bazy kontaktów, wspólnych działań na rzecz społeczności lokalnej.
Generalnie pozamaterialne cele współpracy wewnątrzsektorowej wskazuje ok. 80% stowarzyszeń i fundacji ją podejmujących. 69% stowarzyszeń i 61% fundacji posiadających pozarządowych partnerów weszło w relację z innymi organizacjami w celu integracji środowiska lokalnego i nawiązania kontaktów.
Drugim, nieco rzadziej wymienianym celem była chęć skorzystania z wiedzy i doświadczenia członków, pracowników i wolontariuszy innych podmiotów non-profit (deklaruje to połowa współpracujących stowarzyszeń i 60% fundacji).
Nie oznacza to jednak, że cele związane z pozyskiwaniem zasobów materialnych nigdy współpracy z innymi organizacjami nie przyświecają – mówi o nich ok. 50% stowarzyszeń i fundacji (spośród podmiotów, które w ogóle współpracę podejmują).
Być może „niematerialne” oczekiwania związane ze współpracą z innymi organizacjami, a także natura tej współpracy i fakt, że zazwyczaj jest ona nieobciążona finansowymi zobowiązaniami powoduje, iż na tle współpracy z podmiotami z innych sektorów (instytucjami publicznymi i przedsiębiorcami) w relacjach wewnątrzsektorowych badane organizacje dostrzegają relatywnie najmniej barier.
Istnienie jakichkolwiek przeszkód deklaruje 19% stowarzyszeń i 24% fundacji. Najczęściej są one związane z konfliktem interesów, brakiem kompetencji partnera/ów dotyczących współpracy i obawą przed przejęciem zasobów (ludzkich, kapitału, wiedzy).
Przynależność do struktur formalnych i nieformalnych
Celom, dla których organizacje najczęściej wchodzą we współpracę z innymi stowarzyszeniami i fundacjami może także służyć przynależność do formalnych lub nieformalnych struktur, takich jak związki stowarzyszeń, federacje czy sieci.
Z badania przeprowadzonego przez GUS wynika, że należy do nich niemal połowa stowarzyszeń (na wysokość tego wskaźnika wpływ mają w dużej mierze stowarzyszenia sportowe, które dużo częściej niż inne są zrzeszone w związki i federacje), a także 28% fundacji.
Wykres 2. Przynależność stowarzyszeń i fundacji do formalnych i nieformalnych porozumień
O badaniu: W ramach badań przedstawionych w artykule GUS zbiera informacje o wszystkich typach organizacji pozarządowych – nie tylko o fundacjach czy typowych stowarzyszeniach, ale także organizacjach pracodawców, kółkach rolniczych, organizacjach samorządu gospodarczego i zawodowego, społecznych podmiotach wyznaniowych, kołach łowieckich i ochotniczych strażach pożarnych.
W artykule przedstawione dane na temat fundacji oraz stowarzyszeń (uśrednione wartości odpowiedzi typowych stowarzyszeń i podobnych organizacji społecznych oraz stowarzyszeń kultury fizycznej i związków sportowych).
Więcej danych dostępnych jest na stronach GUS.
W artykule przedstawione dane na temat fundacji oraz stowarzyszeń (uśrednione wartości odpowiedzi typowych stowarzyszeń i podobnych organizacji społecznych oraz stowarzyszeń kultury fizycznej i związków sportowych).
Więcej danych dostępnych jest na stronach GUS.
Źródło: inf. własna [fakty.ngo.pl]
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.