Czego można się nauczyć w Szkole Trenerskiej STOP? Jeśli podchodzisz poważnie do pracy z grupą, myślisz o własnym doskonaleniu, masz czas na proces rozwojowy i chcesz ułożyć sobie kilka warstw swojego trenerstwa, to przyjdź do Szkoły. To, co nas wyróżnia, to podejście do edukacji jako elementu zmiany społecznej, wywodzące się ze środowiska pozarządowego – przekonuje Jolanta Woźnicka, superwizorka 19. edycji Szkoły.
Stowarzyszenie Trenerów Organizacji Pozarządowych zaprasza do przeczytania wywiadu z superwizorką 19. edycji Szkoły – Jolantą Woźnicką.
Małgorzata Czarnecka: – Szkoła Trenerska Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych przygotowuje kadry szkoleniowe społeczeństwa obywatelskiego. Kiedy jest dobry moment, żeby zaczynać Szkołę?
Przychodzą też osoby z niewielkim doświadczeniem szkoleniowym. Ale i one powinny mieć już swój obszar ekspercki – wiedzieć, czego chcą uczyć i być pewni swojej wiedzy. Szkoła to czas na poszukiwanie swojego stylu trenerskiego, próbowania technik, inspirowania się.
Szczególnie zachęcam te osoby, które spróbowały moderowania spotkań, poprowadziły jakieś krótkie formy edukacyjne i już wiedzą, czują, że chcą uczyć dorosłych.
Czego uczy Szkoła Trenerska STOP? Jak wygląda proces nauki?
Szkoła trwa około roku. To wydaje się długo, ale osoba uczestnicząca przechodzi przez cały proces poznania siebie i rozwijania kompetencji trenerskich. Tego się nie da zrobić krócej ani przyspieszyć! Tak jak małe dziecko nie wstanie i nie pobiegnie, tak kompetencje trenerskie wymagają ćwiczeń, refleksji i zaangażowania.
Ten proces ma kilka etapów. Trening interpersonalny pozwala spojrzeć na siebie z innej strony, budzi emocje. Później na te emocje nakłada się wiedza o tym, jak działa grupa, czym jest proces grupowy. To ważny etap dla zrozumienia sposobu uczenia osób dorosłych. Kolejnym krokiem jest poznawanie poprzez doświadczenie różnych elementów uczenia: poprowadź kawałek dyskusji i naucz się facylitacji, poznaj metody aktywne i ułóż własne ćwiczenie, przygotuj wykład i pokaż się od strony eksperckiej. Następnie uczymy planowania szkolenia, czyli – zbierz to, czego nauczyłeś, nauczyłaś się wcześniej, zaplanuj i prowadź całodniowe szkolenie podczas treningu zadaniowego. Szkoła Trenerska uczy przez doświadczenie, bo chcemy, by nasi absolwenci tak samo uczyli swoje grupy – poprzez eksperyment. To jedna z najefektywniejszych metod edukacji dorosłych.
Ostatnio coraz częściej trafiam na oferty szkoleń trenerskich, które obiecują, że zostaniesz trenerem po 5-dniowym intensywnym kursie trenerskim lub 3-dniowej szkole trenerskiej. Czy to w ogóle możliwe, żeby zdobyć kompetencje trenerskie w 3 dni?
Co wyróżnia Szkołę Trenerską STOP?
Co według Ciebie jest największą wartością Szkoły Trenerskiej?
Dzięki temu, że byłam opiekunką poprzedniej Szkoły Trenerskiej, spojrzałam z innej perspektywy na proces edukacji przyszłych trenerów i trenerek. Widziałam, jaką ciężką pracę wykonują podczas Szkoły, ale też – jak wielką satysfakcję mają na koniec!
Gdy towarzyszyłam osobom w treningu zadaniowym, to czułam się, jakbym frunęła kilka centymetrów nad ziemią. To były świetne szkolenia! „Szkółkowicze” potrafili sprawić, że osoby uczestniczące w ich szkoleniu – często specjaliści różnych dziedzin – angażowały się, rozmawiały o trudnych tematach, chciały się uczyć. A trenerzy i trenerki prowadzili ich przez ćwiczenia tak, aby osiągali cele szkoleniowe. To jest unikalna perspektywa patrzenia na salę szkoleniową! W STOP-ie dzielimy się nią przez superwizję, przez rozmowy o tym, co się dzieje podczas Szkoły.
Największą wartością Szkoły i środowiska Stowarzyszenia STOP jest to, że dzięki naszym działaniom możemy sprawić, że ludzie się angażują.
I dlatego warto się zapisać do Szkoły Trenerskiej!