W czerwcu w Internecie wszystko wybitnie zwolniło. W odbiciach monitorów dało się zauważyć mniej żwawe tempo administratorów sieci społecznościowych. Już nie przypominało pogoni za wymiernym efektem, było czym przypominającym zasłużony odpoczynek i regenerację przed jesienią.
W kategorii NGO w zestawieniu Fanpage Trends firmy Sotrender w czerwcu pojawiła się nowa fundacja. I na dobrą sprawę to jedyne wydarzenie szczególnie warte wyróżnienia w tym miesiącu. Autorzy profilu „Wiemy, co jemy” zgłosili ją do cyklicznych raportów, toteż organizacja zadebiutowała na 9. miejscu. Jednocześnie jednak, fanpage ten ma drugi największy przyrost spośród wszystkich największych profili notowanych w zestawieniu. To też jest to ciekawostka socjologiczna, wybitnie dowodząca zainteresowania Polaków tematyką zdrowego odżywiania i jednocześnie kolejny bodziec dla twórców, którzy swoimi treściami mogą bez kompleksów konkurować z mnóstwem kanałów o tematyce zwierzęcej.
W każdym miesiącu nasza redakcja próbuje przyjrzeć się innym aspektom obecności organizacji na Facebooku. W większości przypadków faktycznie analizujemy case pojedynczej, wybranej organizacji, rzadziej zjawiska. Nie inaczej będzie i w tym miesiącu. Naszą uwagę przykuła Fundacja All For Planet, czyli tak naprawdę społeczne działanie popularnej platformy aukcyjnej Allegro.
Otóż to z pozoru niczym nie wyróżniający się fanpage. Prowadzony schludnie i konsekwentnie. Z zauważalnym planem, który dodatkowo ma działać na korzyść dużej marki. Niezmiennie od 2008 roku All For Planet działa ku zwiększaniu ekologicznej świadomości wszystkich internautów korzystających z platformy. Cała tablica fundacji warta jest wnikliwego prześledzenia.
Wszystkie wpisy graficzne to nie tylko sucha informacja obrazująca dany temat. Autorzy Facebookowego kanału założyli, by kolejne zdjęcia publikowane na wallu organizacji oznaczać kolorami, które będą wyróżniać wybrane segmenty działalności. I tak działaniom NGO-sa, które są stricte ekologiczne towarzyszy zieleń, natomiast programowi fundacji „Kręć kilometry” pomarańcz. Dodatkowo administratorzy wspierają się aplikacjami. W grę wchodzi zarówno ta najprostsza – Instagram, jak i te nieco bardziej złożone, mierzące na przykład aktywność fanów. Pozwala to na organizację prostych i angażujących konkursów.
Powód pojawienia się fundacji na Facebooku niespecjalnie wyróżnia ją pośród konkurentów. Jak tłumaczy Katarzyna Mikielewicz z All For Planet, całe social media są podstawowym kanałem komunikacji i powodują tym samym rezygnację wielu internautów z kontaktu tradycyjnymi metodami. - Osoby te, coraz rzadziej wykorzystują natywne rozwiązania obecne na stronach www fundacji zakładając, że to ona ma być obecna w miejscach w których oni spędzają czas. I to właśnie tam ma wchodzić z nimi w interakcje, reagować i odpowiadać na ich pytania. A tymi miejscami są właśnie platformy społecznościowe - tłumaczy.
W jej opinii nadzorowanie kanałów zorientowanych wokół danego ngo-sa i reagowanie na treści generowane przez fanów, budowanie relacji z nimi, beneficjentami i potencjalnymi partnerami to najlepsza droga do stworzenia aktywnej i żywej tkanki społeczności wokół NGO. Tak więc jest to jeden z priorytetów komunikacji. A w realizacji tego założenia zdecydowanie pomaga jednolita komunikacja.
Mikielewicz w tym miejscu posiłkuje się angielskim pojęciem clutter, które oznacza przeładowanie informacjami. Z tym zjawiskiem mierzą się wszyscy rozpoczynający działania w jakimkolwiek serwisie społecznościowym. Zaś spójna komunikacja, zwłaszcza zaś ta wizualna stanowi wyróżnik jakości. - Dzisiejsza konsumpcja treści jest bardzo szybka, dlatego też dobra i spójna warstwa graficzna staje się bardzo ważną częścią budowania całości komunikacji. Ludzie nie mając czasu na czytanie treści tekstowych, konsumują je oczami, a profesjonalna warstwa wizualna daje większe szanse zainteresowania ich treścią, przekazem, który się za nią kryje - rozwija Mikielewicz.
„Wyróżnij się albo zgiń” ukuł onegrdaj guru marketingu Jack Trout. To po tę zasadę sięga All For Planet. - Jednolite, stałe i rozpoznawalne formaty graficzne i spójna identyfikacja zwiększa również unikatowość postów marki i daje im szansę na bycie rozpoznawalnymi i bardziej charakterystycznymi wśród innych treści pojawiających się w newsfeedzie użytkownika. Tłumaczy też, że to długofalowe budowanie relacji z fanami pozwala na wypracowanie trwałego zaangażowania w kampanie społeczne Fundacji Allego All For Planet. - W trwającej kampanii „Kręć Kilometry” powstały dziesiątki lokalnych inicjatyw i wydarzeń w mediach społecznościowych, w których rowerzyści wzajemnie mobilizują się do rywalizacji o dizajnerskie stojaki rowerowe. To jeden z wielu pozytywnych efektów naszej komunikacji z fanami - kończy Mikielewicz.
Źródło: Technologie.ngo.pl