Projekt ustawy o Narodowym Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ma nową wersję, uzasadnienie i Ocenę Skutków Regulacji. Centrum zacznie działać jeszcze w tym roku – prawdopodobnie we wrześniu. O ile Sejm zdąży uchwalić ustawę przed wakacjami.
Przed nami kolejny etap prac nad projektem ustawy o Narodowym Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Wygląda na to, że projekt w maju trafi pod obrady Rady Ministrów, a potem do Sejmu. Od 13 maja 2017 roku znamy najnowszą wersję ustawy.
Przyjrzyjmy się temu, jak ona wygląda.
Konkursy zgodnie z Ustawą o pożytku
O tym, że Narodowe Centrum będzie miało Dyrektora, a nie Prezesa, wiemy już od końca lutego. Wtedy projekt, dość zbliżony do tego, co oficjalnie upubliczniono 13 maja, poznali eksperci pracujący wcześniej w zespołach Wojciecha Kaczmarczyka oraz członkowie Rady Działalności Pożytku Publicznego
Rada Centrum z przedstawicielami sektora, ale bez większych kompetencji
Skład Rady Narodowego Centrum będzie znacznie bardziej zbliżony do tego, czego domagały się organizacje pozarządowe. Prawie połowę jej członków (5 z 11) będą stanowili właśnie przedstawiciele NGO. Jednak decyzję o tym, kto konkretnie w niej zasiądzie, pozostawiono Prezesowi Rady Ministrów.
Ponadto Rada utraciła część ze swoich kompetencji z pierwotnego projektu. Kiedy więc Rada – według proponowanych przepisów – mogła o czymś decydować (np. o przyznaniu bądź nie dotacji w konkursie), dominować w niej mieli przedstawiciele rządu. Kiedy organizacje uzyskały w Radzie lepsze miejsce, ciało to zaczyna mieć już rolę jedynie opiniodawczą.
Co będzie mogła Rada?
Najpoważniejszą kompetencją Rady może okazać się prawo zatwierdzania regulaminów konkursów, ogłaszanych przez Centrum. Nie wiadomo jednak, co stanie się w sytuacji, kiedy Rada regulaminu nie zatwierdzi. Wątpliwość może budzić też konstrukcja przepisu mającego w założeniu zapewnić transparentność działań nowej instytucji. Możliwości członków Rady w tym zakresie opisane są w uzasadnieniu.
Jednak sam projekt uprawnienie do informacji daje Radzie, a nie jej członkom. Jest też oczywiste, że w praktyce „dzielenie się z sektorem pozarządowym” każdą informacją uzyskaną z dokumentów NCRSO i od jego Dyrektora jest ograniczone innymi przepisami (choćby o ochronie danych osobowych). Z drugiej strony formalnie nie pojawiają się tu większe uprawnienia od tych, które daje każdemu obywatelowi ustawa o dostępie do informacji publicznej.
Kiedy ruszy Centrum?
Według planów wyłaniających się z upublicznionych dokumentów, Narodowe Centrum powinno ruszyć we wrześniu 2017 roku. To jednak kolejny termin, który podają pomysłodawcy projektu. Także tym razem harmonogram – w którym zmieścić się musi jeszcze praca w Radzie Ministrów, Sejmie, Senacie i czas dla Prezydenta – wydaje się napięty, zwłaszcza biorąc pod uwagę zbliżające się wakacje.
Czy zatem wrzesień okaże się realnym terminem, czy też data powstania Centrum znów zostanie zmieniona, dopiero się przekonamy.
Dowiedz się, co ciekawego wydarzyło się w III sektorze. Śledź wydarzenia ważne dla NGO, przeczytaj wiadomości dla organizacji pozarządowych.
Odwiedź serwis wiadomosci.ngo.pl.
Kiedy organizacje uzyskały w Radzie lepsze miejsce, ciało to zaczęło mieć już rolę jedynie opiniodawczą.