Co może skrócić podróż autobusem o 10 minut? Te rozwiązania już działają!
Warszawiacy w drodze do pracy często nie jadą – tylko stoją w korkach. Rocznie tracą w nich średnio 70 godzin. Statystyki nie pozostawiają złudzeń: na jednego mieszkańca stolicy przypada 1,5 samochodu, a codziennie po warszawskich ulicach porusza się niemal 700 tys. aut. W korkach tkwią również autobusy – podstawowy środek transportu publicznego w mieście. Dla wielu mieszkańców z odległych dzielnic to jedyna opcja dojazdu do centrum.
W odpowiedzi na ten problem Clean Cities Campaign opublikowała raport „Uwolnić autobusy!”, w którym apeluje do ZTM i władz miasta o opracowanie planu nadania autobusom priorytetu w ruchu ulicznym.
Dlaczego potrzebujemy priorytetu dla autobusów?
Warszawa przoduje w liczbie samochodów na mieszkańca – aż 647 aut na 1000 osób, co jest dwukrotnie wyższym wskaźnikiem niż w Berlinie, Londynie czy Paryżu. Tymczasem 47% pasażerów komunikacji miejskiej korzysta z autobusów, które – choć popularne – często stoją w korkach.
Rozwiązaniem jest tworzenie ciągłych korytarzy autobusowych (buspasów), łączących peryferyjne dzielnice z centrum oraz wprowadzanie technicznych i organizacyjnych udogodnień, które umożliwią płynny przejazd autobusów.
Buspasy działają – przykłady z Warszawy i Europy
Ulica Puławska: dzięki buspasowi czas przejazdu w godzinach szczytu skrócił się o 40%, a liczba pasażerów wzrosła o 18%.
Dolina Służewiecka i al. gen. Sikorskiego: dzięki dwukilometrowemu buspasowi liczba podróżujących wzrosła o 70%.
Dublin: w latach 2000–2007 wdrożono tam kompleksowy system korytarzy autobusowych, co przełożyło się na wzrost liczby pasażerów o 176% i spadek liczby aut o 43%.
Pięć rekomendacji dla Warszawy
Traktujmy autobusy jak tramwaje – opracujmy długofalową strategię rozwoju korytarzy autobusowych.
Integrujmy planowanie tras i infrastruktury – linie autobusowe i buspasy powinny być projektowane wspólnie.
Ograniczmy dostęp aut do buspasów – konieczne są zakazy parkowania i montaż separatorów.
Wdrażajmy rozwiązania także tam, gdzie brakuje przestrzeni – np. jednokierunkowy ruch aut czy tzw. filtry modalne.
Stosujmy innowacyjne rozwiązania techniczne – np. kontrapasy autobusowe czy buspasy zmiennokierunkowe.
Propozycje dla Warszawy – konkretne lokalizacje
Buspas Bemowo–Wilanów (20 km) – skróciłby czas podróży o 10 minut w jedną stronę.
Kamionek i Grochów – model „2+1” zamiast klasycznych buspasów.
Ulica Globusowa (Włochy) – filtr modalny (zakaz przejazdu dla aut).
Ulica Pułkowa do Łomianek – wdrożenie buspasów na odcinku o największym natężeniu ruchu.
Korzyści z nadania autobusom priorytetu
Krótszy czas przejazdu oznacza mniejsze zapotrzebowanie na kierowców i autobusy.
Niższe koszty operacyjne i większa efektywność transportu zbiorowego.
Mniej korków, hałasu i zanieczyszczeń, więcej pasażerów.
Większy komfort także dla kierowców aut, dzięki mniejszemu zagęszczeniu ruchu.
🟢 Raport „Uwolnić autobusy! Szybszy, tańszy, wygodniejszy transport publiczny. Rekomendacje dla Warszawy” dostępny jest na stronie:
👉 https://poland.cleancitiescampaign.org/uwolnic-autobusy/
Źródło: Clean Cities Campaign Polska