Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Ciąg dalszy negocjacji dot. kształtu polityki spójności po 2013 r.
Federacja Centrum Szpitalna (opr.)
Do dalszej dyskusji pozostały nadal dwa kluczowe bloki: "Zarządzanie finansowe" i "Wspólne Ramy Strategiczne (WRS)", których przyjęcie planowane jest na Radę do Spraw Ogólnych 20 listopada 2012 r., po serii dodatkowych spotkań na poziomie roboczym.
Blok "Akty delegowane i wykonawcze", ze względu na wiele wątpliwości natury prawnej, pozostawiony został przez Prezydencję Cypryjską na sam koniec. Zawarcie porozumień częściowych we wszystkich trzech wyżej wymienionych blokach pozwoli na przyjęcie Stanowiska Ogólnego dla pakietu rozporządzeń dla funduszy objętych Wspólnymi Ramami Strategicznymi.
Przebieg negocjacji w poszczególnych blokach tematycznych:
Wspólne Ramy Strategiczne (WRS)
W październiku 2012 r. odbyły się trzy posiedzenia grupy roboczej Rady ds. środków strukturalnych (grupa B.05) poświęcone ostatecznemu kształtowi Wspólnych Ram Strategicznych. Zasadnicze różnice podejść między Komisją a Radą były następujące:
Przebieg negocjacji w poszczególnych blokach tematycznych:
Wspólne Ramy Strategiczne (WRS)
W październiku 2012 r. odbyły się trzy posiedzenia grupy roboczej Rady ds. środków strukturalnych (grupa B.05) poświęcone ostatecznemu kształtowi Wspólnych Ram Strategicznych. Zasadnicze różnice podejść między Komisją a Radą były następujące:
-
WRS jako dokument zawierający nieistotne aspekty aktu ustawodawczego vs. WRS jako dokument strategiczny zawierający nie obligatoryjne ale zasadnicze kierunki zintegrowanej interwencji funduszy WRS;
-
WRS przyjmowane w dwóch odrębnych dokumentach: (1) akt delegowany; (2) załącznik do rozporządzenia ramowego vs. WRS przyjmowany w całości jako integralna część rozporządzenia ramowego;
-
WRS zawierające tzw. kluczowe lub indykatywne działania o wysokiej wartości dodanej w skali europejskiej vs. WRS wskazujące strategiczne kierunki interwencji funduszy bez wprowadzania dodatkowych elementów usztywniających programowanie na szczeblu krajowym i regionalnym;
-
WRS skupione na kwestii koordynacji funduszy WRS z pozostałymi politykami i instrumentami UE na szczeblu krajowym vs. WRS skupione na kwestii koordynacji funduszy WRS z konkretnymi rozwiązaniami wdrożeniowymi także wewnątrz Komisji.
Ponadto, przedstawiciele Polski lobbowali następujące postulaty: WRS jako dokument łączący podejście tematyczne z podejściem terytorialnym, nie wprowadzający dodatkowych zobowiązań dla państw członkowskich ponad te przewidziane rozporządzeniem ramowym, oraz dający podstawy do koordynacji polityk sektorowych i polityki spójności.
W wyniku spotkań grupy B.05:
-
uporządkowano strukturę WRS;
-
wyważono podejścia tematyczne i terytorialne;
-
wprowadzono przykładowe propozycje rozwiązań wdrożeniowych zintegrowanego podejścia terytorialnego;
-
uporządkowano kwestię odrębności działań ponadnarodowych jako takich a Europejska Współpraca Terytorialna (EWT);
-
wyważono zakresy koordynacji między funduszami WRS a pozostałymi politykami UE;
-
wprowadzono rozwiązania zobowiązujące Komisję do większego zaangażowania w kwestię jakościowej realizacji strategii Europa 2020.
Rada podtrzymała także swoje stanowisko w sprawie przyjmowania WRS jako integralnej części rozporządzenia ramowego oraz usunięcia koncepcji „kluczowych/ indykatywnych działań”.
Zarządzanie finansowe
Spotkania Grupy Roboczej, które odbyły się w październiku 2012 r. nie przyniosły zasadniczych postępów w osiągnięciu kompromisu w zakresie zarządzania finansowego. Dwa główne problematyczne obszary dotyczą korekt netto (art. 137.6) oraz modelu płatności pośrednich (art. 120).
Polska nadal podtrzymywała sprzeciw wobec możliwości szerszego stosowania korekt netto przez Komisję Europejską (KE), niemniej mając na uwadze szybkie zakończenie negocjacji w tym bloku zaproponowała rozwiązanie kompromisowe polegające na możliwości stosowania korekt netto dopiero po wyczerpaniu przez KE procedury przerwania, a następnie zawieszenia płatności. Trwają dalsze negocjacje w tym obszarze.
W odniesieniu do modelu płatności pośrednich na poziomie 90 proc. wnioskowanej kwoty, którego głównym orędownikiem jest KE, także nie udało się osiągnąć kompromisu. Dodatkowo, zarówno KE, jak i Prezydencja Cypryjska, wiążą poziom refundacji z poziomem zaliczek rocznych (każde podwyższenie poziomu refundacji wiązać musiałoby się z obniżeniem zaliczek rocznych). Z drugiej strony jest grupa państw, która kwestie te wiąże z negocjacjami Wieloletnich Ram Finansowych (WRF) i zaliczkami początkowymi.
Podsumowując, w bloku zarządzanie finansowe nie udało się wypracować kompromisu. Dyskusja będzie kontynuowana podczas kolejnych spotkań organizowanych przez prezydencję cypryjską.
Powiązane negocjacje unijne
Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
W trakcie października 2012 roku państwa członkowskie konsultowały z Komisją Europejką zapisy zaktualizowanego Planu Działania strategii. W proces ten zaangażowane są wszystkie szczeble instytucjonalne adekwatne dla strategii, tj. Narodowy Punkt Kontaktowy, Koordynatorzy Obszarów Priorytetowych oraz Liderzy Projektów Flagowych. Dyskutowane są propozycje nowych Obszarów Priorytetowych oraz Projektów Flagowych także ze strony polskiej. Proces aktualizacji ma zostać zakończony do końca 2012 r.
Ponadto, 17 października 2012 r. w Brukseli odbyło się okresowe spotkanie Narodowych Punktów Kontaktowych z przedstawicielami Komisji Europejskiej, m.in. w powyższym temacie.
Instrument ,,Łącząc Europę”
W październiku 2012 roku odbyło się jedno spotkanie grupy roboczej Friends of Presidency. Główną kwestią negocjowaną jest nadal kwalifikowalność VAT. Większość beneficjentów netto opowiada się za pełną kwalifikowalnością, a płatnicy i Komisja Europejska za jej brakiem. Prezydencja Cypryjska pozostawiła tę kwestię nadal do rozstrzygnięcia. Kolejną sprawą jest użycie instrumentów finansowych dla projektów CEF. Komisja niestety nadal nie przygotowała załącznika, który ma regulować ich stosowanie.
Zarządzanie finansowe
Spotkania Grupy Roboczej, które odbyły się w październiku 2012 r. nie przyniosły zasadniczych postępów w osiągnięciu kompromisu w zakresie zarządzania finansowego. Dwa główne problematyczne obszary dotyczą korekt netto (art. 137.6) oraz modelu płatności pośrednich (art. 120).
Polska nadal podtrzymywała sprzeciw wobec możliwości szerszego stosowania korekt netto przez Komisję Europejską (KE), niemniej mając na uwadze szybkie zakończenie negocjacji w tym bloku zaproponowała rozwiązanie kompromisowe polegające na możliwości stosowania korekt netto dopiero po wyczerpaniu przez KE procedury przerwania, a następnie zawieszenia płatności. Trwają dalsze negocjacje w tym obszarze.
W odniesieniu do modelu płatności pośrednich na poziomie 90 proc. wnioskowanej kwoty, którego głównym orędownikiem jest KE, także nie udało się osiągnąć kompromisu. Dodatkowo, zarówno KE, jak i Prezydencja Cypryjska, wiążą poziom refundacji z poziomem zaliczek rocznych (każde podwyższenie poziomu refundacji wiązać musiałoby się z obniżeniem zaliczek rocznych). Z drugiej strony jest grupa państw, która kwestie te wiąże z negocjacjami Wieloletnich Ram Finansowych (WRF) i zaliczkami początkowymi.
Podsumowując, w bloku zarządzanie finansowe nie udało się wypracować kompromisu. Dyskusja będzie kontynuowana podczas kolejnych spotkań organizowanych przez prezydencję cypryjską.
Powiązane negocjacje unijne
Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
W trakcie października 2012 roku państwa członkowskie konsultowały z Komisją Europejką zapisy zaktualizowanego Planu Działania strategii. W proces ten zaangażowane są wszystkie szczeble instytucjonalne adekwatne dla strategii, tj. Narodowy Punkt Kontaktowy, Koordynatorzy Obszarów Priorytetowych oraz Liderzy Projektów Flagowych. Dyskutowane są propozycje nowych Obszarów Priorytetowych oraz Projektów Flagowych także ze strony polskiej. Proces aktualizacji ma zostać zakończony do końca 2012 r.
Ponadto, 17 października 2012 r. w Brukseli odbyło się okresowe spotkanie Narodowych Punktów Kontaktowych z przedstawicielami Komisji Europejskiej, m.in. w powyższym temacie.
Instrument ,,Łącząc Europę”
W październiku 2012 roku odbyło się jedno spotkanie grupy roboczej Friends of Presidency. Główną kwestią negocjowaną jest nadal kwalifikowalność VAT. Większość beneficjentów netto opowiada się za pełną kwalifikowalnością, a płatnicy i Komisja Europejska za jej brakiem. Prezydencja Cypryjska pozostawiła tę kwestię nadal do rozstrzygnięcia. Kolejną sprawą jest użycie instrumentów finansowych dla projektów CEF. Komisja niestety nadal nie przygotowała załącznika, który ma regulować ich stosowanie.
Pobierz
-
201205172149020529
773401_201205172149020529 ・38.72 kB
-
201206291514290836
784188_201206291514290836 ・38.72 kB
-
201210222148060763
813435_201210222148060763 ・38.72 kB
-
Proszę umieścić w kalendarzu konsultacji strony nowaperspektywa.ngo.pl
822472_201211131318100108 ・38.72 kB
-
201303192140350799
854158_201303192140350799 ・38.72 kB
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.