W obsługę Euro 2012 w stolicy zaangażowano tysiące wolontariuszy. Spektakularna impreza przyciągnęła tłumy chętnych gotowych do pracy za darmo. Jak jednak ma się wolontariat w stolicy na co dzień? Na to pytanie odpowiedzieć ma diagnoza „Wolontariat w Warszawie” przedstawiona 24 lipca na konferencji w Centrum Wolontariatu.
Gigantyczna, medialna impreza zmieniła oblicze polskiego wolontariatu – takie opinie często można w ostatnim czasie usłyszeć. Polskie i zagraniczne media zachwalały profesjonalizm polskich wolontariuszy, którzy budowali markę Polski w świecie podczas Euro 2012. Chwila okazuje się więc idealna, by sprawdzić, jak w rzeczywistości rysuje się sytuacja wolontariatu w stolicy. Wyniki badania firmy Puzzle Research przeprowadzonego w Warszawie studzą jednak emocje. Ngo.pl prezentuje jego wyniki.
Badanie przeprowadzono na próbie 44 organizacji i instytucji (zaproszono 113). Zgłosiły się: fundacje, stowarzyszenia, domy i ośrodki pomocy społecznej, ośrodki i instytucje kultury. Badano doświadczenia organizacji z wolontariatem, rekrutację wolontariuszy i pracę z nimi, ich motywowanie, szkolenie, promowanie wolontariatu, zakres wsparcia zewnętrznego oraz koordynowanie wolontariatu w organizacji.
Najczęściej okazjonalnie i w biurze
Warszawskie organizacje pracują z wolontariuszami od wielu lat. Tylko 9% z nich robi to dopiero od roku, połowa od kilku lat, a ponad 1/3 od kilkunastu. Co dwudziesta korzysta z pracy wolontariuszy od przeszło 20 lat.
Najczęściej w Warszawie mamy do czynienia z wolontariatem okazjonalnym (pojedyncze wydarzenia, seminaria, koncerty, zbiórki) – tak wskazało 3/4 organizacji. Wolontariusze wykonują w przeważającej mierze pomocnicze prace biurowe (60%). Co trzeci samodzielnie koordynuje projekty i akcje. 45% z nich pomaga dzieciom w nauce, przy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, pracuje z osobami starszymi albo w charakterze opiekunów na koloniach i zimowiskach.
Prace biurowe, pomoc w nauce, organizacja imprez oraz szkoleń/warsztatów, pomoc osobom z niepełnosprawnościami to te obszary, w których organizacje najchętniej widzą wolontariuszy.
Obecnie warszawskie organizacje współpracują średnio z 18 wolontariuszami (46% współpracuje z kilkoma, 10% z kilkunastoma, 44% z kilkudziesięcioma). Wyniki badań pokazują, że widziałyby one u siebie dwa razy większą liczbę wolontariuszy (49% kilku, 19% kilkanaście, 24% kilkudziesięciu więcej, 8% nie wie).
Jak organizacje pozyskują wolontariuszy? 64% organizacji korzysta z własnych stron internetowych, 57% z portalu ngo.pl. Dalej na liście znalazły się: spotkania informacyjne, plakaty, ulotki, kontakt ze Stowarzyszeniem Centrum Wolontariatu, Skrzynka Dobroci oraz inne formy.
Tylko trochę bardziej do pracy przydatni okazują się mężczyźni (98%:84%). Najchętniej rekrutowani są studenci (91% wskazań) i dorośli (80%). Seniorów angażuje co trzecia. Warszawski wolontariusz poświęca na pracę w organizacji średnio 16 godzin miesięcznie. Prawie wszystkie organizacje zawierają porozumienie o współpracy z wolontariuszem (95%), a 64% z nich zapewnia mu ubezpieczenie od NNW.
Wolontariusze chcą doświadczenia i referencji
Co motywuje wolontariusza przychodzącego do warszawskiej organizacji? Chęć pomagania innym, rozwijania się, zdobycia doświadczenia, wypełnienia wolnego czasu, możliwość odbycia praktyk studenckich, poznanie ciekawych ludzi.
Co ludzie otrzymują od organizacji w zamian? Najczęściej referencje (83%), możliwość szkoleń (45%), regularne spotkania (38%), nagrody (33%), wyjazdy (19%).
Współpraca przebiega bezproblemowo, kiedy organizacja dba o podtrzymywanie kontaktu, dobrą komunikację, przepływ informacji. Brak tego jest jedną z głównych przyczyn trudnych sytuacji we współpracy z wolontariuszami. 3 na 4 organizacje szkolą swoich wolontariuszy (poprzez szkolenia, rozmowy, omówienia zakresu prac, spotkania informacyjne). Jaki jest temat szkoleń – wizja organizacji, umiejętne pomaganie, zakres praw i obowiązków wolontariusza, współpraca w grupie, etyka wolontariatu. 30% organizacji korzysta przy szkoleniu z instytucji zewnętrznych.
85% organizacji wyznacza koordynatora zajmującego się wolontariuszami (w 91% wskazań to pracownik organizacji, w 15% to również wolontariusz, w 6% to kierownik/prezes, 3% inni), 77% szkoli swoich koordynatorów (m.in. z prawnych aspektów współpracy, komunikacji i zarządzania wolontariuszami).
Ponad połowa organizacji (54%) korzysta z pomocy organizacji zewnętrznych we współpracy z wolontariuszami (61% wskazało Centrum Wolontariatu, trzy wskazały Ośrodki Pomocy Społecznej). Jaki jest jej zakres? To m.in. konsultacje, szkolenia, porady prawne, wymiana doświadczeń.
Czy to miarodajna próba?
Wątpliwości może budzić próba organizacji, jaka wzięła udział w badaniu. Czy odpowiedzi 44 organizacji/instytucji obrazują rzeczywisty stan wolontariatu w Warszawie? – To przyzwoity wynik w tego rodzaju badaniach. Czas badania był dość krótki. Nie da się nigdy dotrzeć do organizacji w 100% – tłumaczył podczas konferencji Ryszard Baszun z firmy Puzzle Research. – Badanie to ważny argument w rozmowie z samorządem. Organizacje chcą współpracować w wolontariuszami – dodał.
Źródło: inf. własna