Skrót CMS pochodzi od sformułowania „content management system”. Mowa o oprogramowaniu, które pozwala na stworzenie estetycznej i prostej w obsłudze strony internetowej. Wśród dostępnych na rynku CMS nie brakuje darmowych, lecz niezwykle dopracowanych rozwiązań. Przedstawiamy kilka z nich.
Wordpress – idealny do blogów
Według analiz opublikowanych przez serwis builtwith.com, najpopularniejszy na świecie CMS to Wordpress. Korzysta z niego aż 30% stron dostępnych w sieci. Najbliższy, darmowy konkurent może poszczycić się wynikiem na poziomie 7%. Fenomen Wordpressa to zasługa prostej obsługi oraz wysokiego stopnia kompatybilności z wieloma komplementarnymi rozwiązaniami na rynku, takimi jak systemy reklamowe czy oprogramowanie do pozycjonowania. Ponadto Wordpress dysponuje ogromną społecznością, która opracowała co najmniej 51 400 wtyczek dostępnych w oficjalnym serwisie. Na użytkowników czekają też tysiące darmowych motywów oraz ogromna baza poradników. Wordpress może pochwalić się oficjalną, polskojęzyczną stroną wsparcia. Oferuje ona nie tylko spolszczoną wersję CMS’a, lecz również dostęp do aktualności i forum dyskusyjnego. Dedykowanym zastosowaniem Wordpressa miało być tworzenie blogów publicystycznych. Jednakże nie brakuje entuzjastów wykorzystujących system do budowy rozbudowanych portali internetowych, a nawet sklepów. Instalacja systemu zajmuje zaledwie kilka minut i powinna być przejrzysta nawet dla początkujących.
Ciekawym przykładem witryny stworzonej z wykorzystaniem Wordpress jest oficjalny serwis Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Drupal – wymagający, ale o dużych możliwościach
Drugie miejsce wśród najpopularniejszych, darmowych systemów zarządzania treścią zajmuje Drupal. Niezwykle zaawansowane narzędzie może śmiało konkurować z najpotężniejszymi, komercyjnymi CMS’ami. Dlaczego więc jest mniej popularny od Wordpressa? Wszystko za sprawą obsługi wymagającej od użytkownika znacznie większej biegłości w kodzie informatycznym. Podstawowa wersja Drupala pozwala wprawdzie na stworzenie prostej strony w zaledwie kilka sekund, jednak będzie to witryna wyraźnie słabiej wykonana niż w przypadku Wordpressa. Naprawdę imponujące projekty wymagają zaznajomienia się z kodem i przynajmniej podstawowej wiedzy o środowisku wykorzystywanym w projektach online. Całe szczęście autorzy CMS’a stale pracują nad poprawą jakości jego obsługi. Aktualnie wiele popularnych modułów oraz skórek wgramy bez konieczności samodzielnej ingerencji w kod, co nie było oczywiste w przypadku poprzednich wersji. Przez wzgląd na ogromną społeczność użytkowników, dość łatwo uzyskać również pomoc. Jednakże największa baza materiałów dostępna jest w języku angielskim. Polska strona wsparcia technicznego wciąż nie imponuje dostępnością materiałów. Przez wzgląd na szerokie możliwości personalizacji wyglądu oraz funkcji, Drupal sprawdzi się przy niemal wszystkich rodzajach stron internetowych. Aby samodzielnie przetestować Drupal bez konieczności instalacji, warto odwiedzić stronę simplytest.me.
Aktualnie wiele funkcji w Drupal można wywoływać z poziomu dedykowanego panelu sterowania. Niestety, nie należy on do najbardziej przejrzystych.
Joomla! – do stron firmowych
Analizy wskazują, że CMS Joomla! jest wykorzystywany przez 1% witryn dostępnych w Internecie. Wynik ten nie byłby tak szokujący, gdyby nie fakt, że niegdyś był to najpopularniejszy CMS na rynku. System zbudowany na fali popularności CMS’a Mambo zachwycał prostotą obsługi oraz ogromnymi możliwościami konfiguracji. Jednakże co za dużo, to niezdrowo. Stała rozbudowa sprawiła, że aplikacja stała się niezwykle ciężka i powolna. Ucierpiała również wygoda obsługi. Mimo wszystko Joomla! pozostaje doskonałym wyborem dla stron firmowych. Nieco gorzej sprawdzi się w przypadku regularnie aktualizowanych portali z dużą ilością treści. Wszystko za sprawą systemu pracy, który daje szerokie możliwości personalizacji przy budowie strony, jednak okazuje się niewygodny podczas codziennej pracy. Użytkownicy cenią sobie dobrze opracowane, polskojęzyczne centrum wsparcia. Dawna popularność wciąż przynosi efekty w postaci dużej społeczności, dla której regularnie organizowane są spotkania pozwalające na nawiązanie nowych znajomości i wymianę doświadczeń. Dużym atutem Joomla! jest szeroka baza darmowych wtyczek oraz skórek.
Oficjalna strona marki 23-krotnego mistrza olimpijskiego, Michaela Phelpsa została opracowana z wykorzystaniem systemu Joomla!.
concrete5 – do projektów ze skomplikowaną strukturą zarządzania
Strony stworzone w concrete5 mają strukturę modułową. Poszczególne elementy można przenosić i edytować w trybie wizualnym.
TYPO3 – do portali internetowych
System dla osób planujących budowę złożonych portali z dużą liczbą działów i elementów. Od strony administracyjnej jest to raczej wygodny i czytelny CMS dla programistów, niż rozwiązanie przystępne dla początkujących użytkowników. Nie oznacza to, że jest to system trudny w codziennej obsłudze. Osoby odpowiedzialne za samo zarządzanie treścią docenią intuicyjną i sprawną obsługę. Wyróżnikiem TYPO3 jest autorski język TypoScript oparty na PHP. Wprawdzie TYPO3 nie należy do listy najpopularniejszych CMS, jednakże jego atuty przyciągnęły dość pokaźną rzeszę entuzjastów. Dzięki temu osoby posługujące się językiem angielskim mogą liczyć na pomoc społeczności oraz dostęp do imponującej dokumentacji. Lista oferowanych wtyczek jest zdecydowanie mniejsza niż w przypadku Wordpress, jednak ze względu na mocniej sprofesjonalizowany charakter, dodatki są przeważnie bardzo wysokiej jakości. Użytkownicy otrzymują więc skromniejszy wybór, ale raczej nie powinno im czegokolwiek zabraknąć. Zgodnie z przeznaczeniem skrypt umożliwia dużą ingerencję w układ strony, wliczając w to podział prezentowanych treści na sekcje o różnym sposobie prezentacji treści.
Zarządzanie TYPO3 odbywa się z wykorzystaniem ascetycznego panelu o złożonej strukturze. Wbrew pozorom takie rozwiązanie ułatwia pracę wobec wysokiego stopnia złożoności systemu.
Źródło: technologie.ngo.pl