Znane są wyniki oceny zgłoszonych przez mieszkańców projektów do budżetu obywatelskiego na 2020 rok. Autorzy projektów ocenionych negatywnie mogą się jeszcze odwołać. Ostateczną listę projektów poddanych pod głosowanie poznamy 28 sierpnia.
W tym roku warszawianki i warszawiacy zgłosili do budżetu obywatelskiego 2166 projektów. Na realizację pomysłów mieszkańców z budżetu obywatelskiego m.st. Warszawa przeznaczy ponad 83 mln zł. Po raz pierwszy mieszkańcy mogli zgłaszać projekty ogólnomiejskie, dotyczące kilku dzielnic lub całego miasta. Takich propozycji wpłynęło 199. Ponadto, mieszkańcy zgłosili 1967 projektów dzielnicowych.
Ocena merytoryczna projektów
Do 8 sierpnia pracownicy urzędu sprawdzali czy jest możliwość realizacji zgłoszonych projektów. Oceniali m.in.:
- zgodność z obowiązującymi przepisami prawa,
- możliwość realizacji we wskazanej lokalizacji,
- możliwość realizacji w ciągu roku,
- zgodność z kompetencjami miasta,
- oszacowany koszt realizacji pomysłu,
- zgodność z dokumentami programującymi rozwój m.st. Warszawy,
- zgodność z przyjętymi zasadami dostępności dla mieszkańców.
W trakcie analizy, pracownicy merytoryczni kontaktowali się z projektodawcami jeżeli okazywało się, że w projekcie niezbędne jest wprowadzenie zmian, aby mógł być poddany pod głosowanie mieszkańców. Urzędnicy przedstawiali proponowany zakres zmian i wyjaśniali, z czego wynika konieczność ich wprowadzenia. Do zaproponowanych zmian, autor pomysłu mógł się odnieść w ciągu sześciu dni od dnia uzyskania informacji z urzędu. Jeżeli nie udało się osiągnąć porozumienia w kwestii wprowadzenia zmian, pomysł został oceniony negatywnie.
Wyniki oceny wraz z uzasadnieniem zostały ogłoszone na stronie.
Odwołania do negatywnej oceny projektu
W przypadku zastrzeżeń do wyniku oceny projektu, autor może poprosić o jej powtórzenie składając odwołanie w dniach 9-13 sierpnia. Odwołanie można złożyć elektronicznie na stronie lub papierowo. Odwołanie w formie papierowej należy złożyć w urzędzie dzielnicy właściwym ze względu na lokalizację projektu (dla projektów na poziomie dzielnicowym) lub w Centrum Komunikacji Społecznej, ul. Senatorska 27 (dla projektów na poziomie ogólnomiejskim). Informacja o wyniku ponownej oceny przekazana będzie projektodawcy (wraz z uzasadnieniem) najpóźniej 26 sierpnia. Wynik ponownej oceny będzie ostateczny.
Głosowanie odbędzie się we wrześniu
Mieszkańcy będą mogli głosować od 6 do 23 września. Będą mogli to zrobić elektronicznie na stronie app.twojbudzet.um.warszawa.pl lub w formie papierowej (Punkt głosowania papierowego będzie w każdym Wydziale Obsługi Mieszkańców).
W tej edycji zmienił się sposób głosowania. Mieszkańcy będą mogli wybrać do 15 projektów na poziomie dzielnicowym w wybranej dzielnicy oraz do 10 projektów na poziomie ogólnomiejskim. Każdy wybrany projekt uzyska jeden głos.
Ogłoszenie wyników 3 października. Wtedy poznamy listę projektów wybranych przez mieszkańców do realizacji.
Źródło: Urząd m.st. Warszawy