Kryzys zaufania jest czynnikiem negatywnym nie tylko dla gospodarki, ale równie dla funkcjonowania demokracji i sfery społeczeństwa obywatelskiego. Zaufanie to niezbędny kulturowy fundament aktywnego społeczeństwa demokratycznego, czynnik, bez którego demokracja nie może w pełni, prawidłowo funkcjonować.
Paradoksy demokracji związane z zaufaniem
Według Sztompki system polityczny jest jednym z ważniejszych czynników strukturalnych generujących zaufanie. Demokracja stwarza największe prawdopodobieństwo wytworzenia kultury zaufania. Jednocześnie w demokracji wskazać można dwa charakterystyczne dla niej paradoksy.
Pierwszy z nich opiera się na stwierdzeniu, że demokratyczna kultura zaufania powstaje dzięki instytucjonalizacji nieufności w obrębie demokratycznej struktury. Jest to mechanizm obronny zapobiegający nadużyciom zaufania i korygujący jego nadużycia. Do mechanizmów zinstytucjonalizowanej nieufności należą: legitymizacja władzy, która sama z siebie jest podejrzana – dopiero przekonanie, że pochodzi ona z wolnych wyborów daje jej gwarancję prawości; okresowe wybory i kadencyjność sprawowania urzędów; podział władzy, system jej kontroli i ograniczonych kompetencji instytucji; rządy prawa i niezależne sądownictwo; konstytucjonalizm i prawna kontrola zgodności przepisów z konstytucją; zasada praw obywatelskich; zasada uczciwego procesu i egzekwowania prawa oraz zasada otwartej komunikacji. (Przykładem może być działalność parlamentarnej opozycji z założenia nieufnej wobec poczynań rządu, czy też rola mediów – tropiących nadużycia). Im większy jest zakres zinstytucjonalizowanej nieufności tym bardziej spontaniczne staje się zaufanie.
Drugi paradoks to występowanie swego rodzaju metazaufania wobec samej demokracji. Na zasadach demokratycznych należy polegać – powinny być stosowane w sposób uniwersalny i konsekwentny. Procedury sprawdzania i kontroli dotyczące tych zasad muszą być stosowane oszczędnie. Zinstytucjonalizowana nieufność wpływa na spontaniczne zaufanie najbardziej skutecznie, gdy pozostaje ukryta, i nie przekształca się w rzeczywistą rutynową praktykę. Dlatego też upadek demokracji może być bardziej destrukcyjny dla kultury zaufania niż upadek reżimów. Wychodzenie z autorytaryzmu zakłada początek budowania strukturalnego zaufania, upadek demokracji oznacza upadek nadziei, upadek pewnych założeń, które miały działać, a w praktyce się nie sprawdziły.
Kultura zaufania i mechanizmy jej budowania
Społeczeństwa, z dominującą kulturą zaufania odznaczają się większą gotowością obywateli do zaangażowania w sprawy dotyczące nie tylko ich samych; wyznają zasadniczo optymistyczną wizję przyszłości oraz odznaczają się wysokim poczuciem bezpieczeństwa. Na poziomie praktycznym przekładać się to powinno większym uczestnictwem w wyborach, mniejszą ilością strajków i protestów, większą aktywnością gospodarczą o charakterze długookresowym – klimat zaufania sprzyja prosperity gospodarczej.
Jakie działania należy podejmować, aby budować kulturę zaufania? Wskazać można na następujące obszary:
- Normatywna pewność - budowanie i umacnianie trwałych i pewnych reguł funkcjonowania porządku społecznego związana z tym stabilność porządku społecznego
- Konsekwentna i bezwzględna praworządność – prawa powinny być egzekwowane, a obowiązki nakładane - ludzie muszą mieć możliwość zwrócenia się do odpowiednich instytucji w przypadku naruszania ich praw, lub gdy inni nie wywiązują się z obowiązku wobec nich. Równocześnie powinno być przestrzegane egzekwowanie obowiązków i wypełnianie zobowiązań
- Budowa efektywności i autorytetu agend kontroli
- Otwartość i widoczność życia publicznego – zaufanie rozwija się w cieniu tego co znajome, przyswojone – jeśli instytucje życia społecznego działają w sposób jawny, przejrzysty i przewidywalny, zyskują autorytet w oczach społeczeństwa
- Umacnianie władz lokalnych kosztem centralizacji
- Walka z niekompetencją i amoralnością reprezentantów i funkcjonariuszy państwowych - ludzie dzierżący władzę muszą być odpowiedzialni i otwarci na kontrolę odpowiednich agent
- Zapewnienie godności, integralności i autonomii każdego członka społeczeństwa. Obywatel musi być traktowany jak podmiot, mieć poczucie bezpieczeństwa i świadomość obdarzania go kredytem zaufania – zakładania jego dobrej woli (np. założenie, że ludzie chcą raczej płacić uczciwie podatki niż notorycznie ich unikać i oszukiwać). Obywatele obdarzani zaufaniem zazwyczaj to zaufanie odwzajemniają[5].
Rola zaufania w Dolnośląskiej Strategii Innowacji
[2] R. Putnam, Demokracja w działaniu: tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Kraków, Znak 1995, s. 258.
[3] C. Trutkowski, S. Mandes, Kapitał społeczny w małych miastach, Warszawa, Wydawnictwo Scholar 2005, ss. 60-65.
[4] P. Sztompka, Zaufanie, nieufność i dwa paradoksy demokracji, w: Socjologia. Lektury, pod red. P. Sztompki i M. Kuci, Kraków 2005, s. 398-399.
[5] P. Sztompka, Zaufanie. Warunek:…, dz.cyt., s.122. oraz P. Sztompka, Zaufanie nieufność…, dz. cyt., ss. 401-402.
[6] F. Fukuyama, Zaufanie. Kapitał…, dz. cyt., s.21.
[7] Dolnośląska Strategia Innowacji, ss. 23-24; na:www.umwd.pl/wrg/DSI/DSI_dolnoslaska_strategia_innowacji.doc
[8] Tamże, s. 25.
[9] W. Kołodziejczyk, Wymarzona szkoła XXI wieku, w: Edukacja i Dialog 2001, nr 4.
[10] J. Tischner, Książeczka pielgrzyma, Warszawa, Libellus 1996.
Źródło: inf. własna wroclaw.ngo.pl