Bawełnę uprawia się w ponad 60 krajach świata. To najważniejsza roślina w przemyśle włókienniczym, a rynek jej sprzedaży sięga już 38 miliardów dolarów. Mimo to, uprawiający ją rolnicy codziennie walczą o przetrwanie i godne życie. Tegoroczny Dzień Dziecka to dobra okazja, by nie tylko wesprzeć rolników i ich rodziny w najbiedniejszych regionach świata, ale także pomóc dzieciom w Polsce.
Szacuje się, że w produkcji bawełny uczestniczy 100 milionów rodzin rolniczych. 90% z nich to drobni rolnicy w krajach rozwijających się, żyjący w skrajnym ubóstwie. Rolnicy uprawiający bawełnę zmagają się ze zmianami klimatu, niskimi cenami skupu ziaren, nierówną konkurencją ze strony producentów w zamożnych krajach. Mimo, że ich praca jest kluczowa w budowaniu przemysłu odzieżowego, pozostają na samym końcu łańcucha dostaw, codziennie walcząc o godne życie dla swoich rodzin.
– Z potrzeby dbałości o rolników powstał system certyfikacji Fairtrade. Dzięki pracy lokalnych przedstawicieli organizacji, wprowadzaniu audytów i standardów, tysiące pracowników rolnych w Azji czy Afryce, otrzymuje szansę na lepszą, zawodową rzeczywistość. Dzięki Fairtrade spółdzielnie producentów działają sprawniej, produkcja rolna staje się bardziej wydajna, a kobiety zyskują równe prawa. Zrzeszeni w spółdzielniach, czyli działając w grupie, rolnicy są w stanie negocjować o wiele lepsze warunki z pośrednikami i dystrybutorami – tłumaczy Maria Huma, ekspertka ds. bawełny i tekstyliów Fundacji Fairtrade Polska. – To, czy drobni rolnicy w Indiach, Senegalu czy w Ugandzie mają zapewnione bezpieczne źródło dochodu, nie są narażeni na kontakt z toksycznymi chemikaliami a ich dzieci mogą chodzić do szkoły, to nasza wspólna odpowiedzialność. Bo każdy z nas, zakładając koszulkę czy spodnie, korzysta z ciężkiej pracy drobnych rolników pracujących na polach bawełny – dodaje Huma.
Charytatywne koszulki z bawełny Fairtrade dostępne w TK Maxx
Dla konsumentów w Europie, wyraźnym sygnałem, że produkt powstał w odpowiedzialny sposób jest znak Fairtrade umieszczony na metce lub opakowaniu. Od 1 czerwca we wszystkich sklepach TK Maxx w Polsce pojawi się nowa kolekcja charytatywnych koszulek powstała we współpracy z Disney. Z okazji Dnia Dziecka sieć wprowadza do sprzedaży koszulki damskie, dziecięce oraz unisex z nadrukiem Myszki Mickey lub Minnie. Zysk z ich sprzedaży zostanie przekazany Akademii Przyszłości, Stowarzyszenia WIOSNA.
Program wspiera dzieci w lokalnych społecznościach w Polsce. Charytatywne koszulki zostały wyprodukowane z bawełny Fairtrade uprawianej przy użyciu wody deszczowej przez rolników z Rwenzori Farmers Marketing Co-operative Society w Ugandzie. Spółdzielnia powstała jako efekt działania stowarzyszenia rodziców walczących o lepszą przyszłość dla swoich dzieci. Obecnie zrzesza około 600 rolników i rolniczek. Wsparcie edukacji dzieci pozostaje głównym priorytetem spółdzielni do dziś. Jest to kontynuacja Programu Zrównoważonego Handlu TK Maxx, który umożliwia zwiększenie zarobków rolników, tak by mogli zapewnić dzieciom odpowiednią edukację oraz perspektywy na lepszą przyszłość.
Więcej o sytuacji pracowników plantacji bawełny oraz produktach ze znakiem Fairtrade znajduje się na stronie www.fairtrade.org.pl.