Bakcyl: finanse na całe życie, czyli jak bankowcy wolontariusze edukują młodzież
(PAP) „Lekcje BAKCYLA są prowadzone dla młodzieży w wieku gimnazjalnym. Jest to szczególny okres w życiu młodego człowieka, kiedy zmieniają się zachowania finansowe, a jednocześnie są już dostępne pierwsze produkty bankowe - np. karta debetowa" - mówi Urszula Szulc, koordynator projektu Bakcyl z Fundacji Warszawski Instytut Bankowości.
Rozmawiamy z nią o projekcie, w którym bankowcy wolontariusze uczą młodzież o tym jak oszczędzać, jak pożyczać z głową, jak inwestować i dbać o swoje bezpieczeństwo finansowe. Do końca 2017 r. projekt ma być dostępny dla szkół gimnazjalnych w całym kraju.
Od 2013 r. Warszawski Instytut Bankowości prowadzi projekt BAKCYL na rzecz podniesienia poziomu wiedzy finansowej młodego pokolenia Polaków. Jakie są główne założenia tego projektu?
Ile do tej pory młodzieży wzięło udział w lekcjach edukacji ekonomicznej?
– Od początku projektu do końca lutego br. odbyło się już blisko 850 lekcji BAKCYLA dla 18 950 uczestników. Współpracujemy z blisko 150 szkołami w 5 województwach. To są znaczne liczby, ale wciąż niewystarczające, biorąc pod uwagę liczbę gimnazjów w kraju. Planujemy, że do końca 2017 roku BAKCYL będzie już projektem ogólnopolskim.
Jakie wnioski płyną z dotychczasowej realizacji tego projektu? Jaką wiedzę ma polska młodzież o finansach?
– Lekcje BAKCYLA są prowadzone dla młodzieży w wieku gimnazjalnym. Jest to szczególny okres w życiu młodego człowieka, kiedy zmieniają się zachowania finansowe, a jednocześnie są już dostępne pierwsze produkty bankowe – np. karta debetowa. Tymczasem formalna edukacja finansowa rozpoczyna się w Polsce dopiero na poziomie szkół ponadgimnazjalnych, gdzie realizowany jest przedmiot „Podstawy przedsiębiorczości".
W ramach projektu dla uczniów przygotowano zestaw interaktywnych lekcji z zakresu edukacji finansowej. Jakie tematy są tam poruszane?
– Proponujemy szkołom przeprowadzenie cyklu czterech lekcji, które razem stanowią kompendium wiedzy z zakresu zarządzaniami finansami dla młodego człowieka. Cykl najczęściej rozpoczynamy lekcją „Twoje pieniądze", której najważniejszym przesłaniem jest potrzeba systematycznego oszczędzania i budowania funduszu bezpieczeństwa. „Pożyczaj z głową" to temat zajęć, w których uczniowie znajdują odpowiedzi na pytania: kiedy warto pożyczać pieniądze i jakie są koszty kredytu. W trakcie lekcji „Mądre inwestowanie" omawiamy z młodzieżą produkty finansowe takie jak lokaty, obligacje, akcje w kontekście profilu ryzyka inwestora oraz wskazujemy podstawowe zasady dobrego inwestowania, czyli: reinwestycję i dywersyfikację. Lekcja „Finanse na całe życie" ma charakter podsumowujący, a jej celem jest wskazać uczniom konieczność długoterminowego planowania finansów.
Jakie pytania mają młodzi ludzie do pracowników banków – wolontariuszy prowadzących lekcje? Co wzbudza ich największe zainteresowanie?
– Młodzież jest zainteresowana zdobywaniem wiedzy finansowej. Na lekcjach BAKCYLA padają pytania: „W co najlepiej inwestować?", „Jak wysoką emeryturę będę miał?", „Jeśli małżeństwo bierze kredyt, to po rozwodzie kto go spłaca?". „Karta zbliżeniowa – jak działa?", „O co pyta bank, kiedy chcemy zaciągnąć kredyt?", etc. Wiele pytań dotyczy także zawodu bankowca „Jakie wykształcenie należy mieć, aby pracować w banku?", „Czy praca w banku nie jest nudna?", „Ile się zarabia w banku?", etc.
Projekt zakłada zaangażowanie firm, instytucji, szkół, ale także banków, których pracownicy zostają wolontariuszami prowadzącymi zajęcia z uczniami. W jaki sposób partnerzy mogą przystąpić do tego projektu?
– Partnerskie banki solidarnie finansują projekt oraz rekrutują spośród swoich pracowników wolontariuszy BAKCYLA, którzy po przeszkoleniu prowadzą lekcje w szkołach. Jedynym ograniczeniem w przystąpieniu do projektu dla szkół jest dostępność wolontariusza w danej miejscowości. Aktualnie mamy zbudowany korpus wolontariuszy dla województwa mazowieckiego, łódzkiego, śląskiego, małopolskiego i wielkopolskiego, za chwilę także dla województwa pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Liczymy, że do końca 2017 r. BAKCYL będzie dostępny dla szkół w całym kraju.
W jaki sposób przygotowują Państwo trenerów-wolontariuszy do prowadzenia lekcji?
– Wybrani pracownicy banków przechodzą warsztatowe szkolenie, które jest jednocześnie ostatnim etapem kwalifikacji. W trakcie szkolenia m.in. ćwiczą prowadzenie lekcji BAKCYLA, ich wystąpienia są nagrywane i udostępniane do analizy w celu samodoskonalenia warsztatu trenera. Do prowadzenia lekcji w szkołach wolontariusze są wyposażani w szczegółowe konspekty lekcji oraz materiały uzupełniające. Lekcje podlegają ocenie nauczycieli i uczniów zarówno od strony merytorycznej, jak i sposobu prowadzenia zajęć. W roku 2015 średnie oceny uczniów dla programów lekcji BAKCYLA, a także prowadzących je wolontariuszy to 5+.
Dziękuję za rozmowę
W projekt BAKCYL zaangażowało się wiele instytucji, w tym m.in.: Narodowy Bank Polski (patron honorowy projektu), Bank Gospodarstwa Krajowego wraz z Fundacją BGK, Bank BGŻ BNP Paribas wraz z Fundacją BGŻ BNP Paribas, Bank Millennium, Deutsche Bank Polska, Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, ING Bank Śląski, Raiffeisen Polbank, Societe Generale, FM Bank PBP, Toyota Bank, Bank Spółdzielczy w Płońsku, Warszawski Bank Spółdzielczy, Polski Bank Spółdzielczy w Ciechanowie, Mazowiecki Bank Spółdzielczy w Łomiankach, ESBANK Bank Spółdzielczy, Bank Spółdzielczy w Sztumie, Poznański Bank Spółdzielczy. W roli Mecenasów Edukacji Finansowej BAKCYL do projektu przystąpiły także: Biuro Informacji Kredytowej S.A. i Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A.
Źródło: Kurier PAP www.kurier.pap.pl