Główny Urząd Statystyczny co dwa lata przeprowadza badanie wybranych organizacji non-profit. Pytania dotyczą współpracy, zarządzania i działalności informacyjnej. Obecna edycja trwać będzie do 29 kwietnia. Udział w badaniu jest obowiązkowy dla wszystkich wylosowanych organizacji.
Obowiązek sporządzania sprawozdań przez organizacje pozarządowe wynika z przepisów ustawy o statystyce publicznej (art. 30 pkt.3). Z treści ustawy wynikają obowiązki na rzecz statystyki, przy czym ich konkretyzacja następuje corocznie w programie badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) wprowadzanym rozporządzeniem Rady Ministrów.
Potencjalnie badaniem objęte są wszystkie zarejestrowane w Polsce stowarzyszenia, fundacje, społeczne podmioty wyznaniowe, a także organizacje samorządu gospodarczego, zawodowego i pracodawców – lecz w praktyce wylosowywana jest pewna ich grupa. Do nich GUS wysyła informację o udziale w badaniu.
Badanie dotyczy przede wszystkim kwestii związanych z zarządzaniem organizacją, współpracą organizacji z innymi podmiotami (administracją, biznesem i innymi organizacjami pozarządowymi). Są także pytania o sposoby informowania o działalności. Wypełnienie ankiety badawczej, w przeciwieństwie do badania SOF-1, nie wymaga wcześniejszego zbierania danych księgowych, konieczna jest jednak dobra orientacja w działalności organizacji i znajomość szczegółów, np. podanie informacji, ile umów z samorządem organizacja podpisała. W większości przypadków taką wiedzę mają zazwyczaj członkowie zarządu.
Powiadomienia o badaniu są wysyłane do organizacji dwutorowo. Organizacje, które mają aktywne konta na Portalu Sprawozdawczym GUS, dostają powiadomienie za pomocą wiadomości e-mail. Do pozostałych organizacji powiadomienia są wysłane pocztą z Urzędu Statystycznego w Krakowie.
Więcej informacji, jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – znajdziesz w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)