Aż ¾ osób nie zaangażowanych obecnie w wolontariat pracowniczy chciałoby w przyszłości wziąć w nim udział - wynika z "I Ogólnopolskich Badań Wolontariatu Pracowniczego".
Raport wydany przez Centrum Wolontariatu pozwala po raz pierwszy poznać poziom zaangażowania największych polskich firm w wolontariat pracowniczy. Publikacja omawia wyniki badań na ten temat przeprowadzone w październiku 2008 r. wśród pracowników 14 firm z listy największych polskich przedsiębiorstw, które uczestniczą w programach wolontariatu pracowniczego (badano zarówno osoby zaangażowane, jaki i niezaangażowane), a także decydentów z firm angażujących się oraz niezaangażowanych w wolontariat oraz działaczy organizacji pozarządowych przyjmujących wolontariuszy z biznesu. W publikacji znalazły się też komentarze ekspertów, dra Jacka Zakrzewskiego ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej oraz Piotra Onikki-Górskiego, redaktora naczelnego Wydań Internetowych Business Centre Club. Badanie zrealizowało Kinoulty Research.
Wybrane wyniki:
- przeciętny wolontariusz przepracował do tej pory 64 godziny, angażuje się w akcje społeczne 7-8 razy do roku; w badanych firmach wolontariat o wiele częściej podejmowały kobiety (70%) niż mężczyźni (30%)
- aż ¾ osób nie zaangażowanych obecnie w wolontariat chciałoby w przyszłości wziąć udział w projekcie wolontariatu pracowniczego - istnieje więc duży, niewykorzystany potencjał osób gotowych do niesienia pomocy
- niezaangażowani w wolontariat chcieliby najczęściej włączać się w prace związane z oświatą, wychowaniem; ich największe obawy to konieczność poświęcenia zbyt dużej ilości czasu i kontakt z osobami w trudnej sytuacji życiowej
- zdecydowana większość badanych osób niezaangażowanych w wolontariat pracowniczy (85%) zetknęła się z tym terminem
- niezaangażowani w wolontariat tłumaczą, że nie biorą w nim udziału ze względu na brak czasu
- wśród pracowników badanych firm jest duża znajomość organizacji pozarządowych (nie tylko wśród wolontariuszy) - aż 37% potrafi wymienić powyżej 5 organizacji, tylko 2% nie zna żadnej
Decydenci w firmach, angażujących się w wolontariat pracowniczy za kluczowe dla powodzenia projektu uważają zaangażowanie profesjonalnego koordynatora (tak jak np. Centrum Wolontariatu), a organizacje korzystające z pomocy oczekują od organizacji koordynującej dobrego „przefiltrowania” wolontariuszy, tak aby do projektu wybrać osoby rzeczywiście zmotywowane
"I Ogólnopolskie Badania Wolontariatu Pracowniczego - raport", Centrum Wolontariatu, Warszawa 2008