Projekt „Angielski mniej obcy”, realizowany od marca do października 2010 roku na terenie województwa podkarpackiego, ma na celu wyrównanie szans edukacyjnych 21 dzieci i młodzieży z Domu Dziecka w Skopaniu poprzez ich udział w stacjonarnych i e-learningowych zajęciach z języka angielskiego.
Istotnym problemem edukacji w Polsce są różnice między szkołami wiejskimi i miejskimi w zakresie oferty edukacyjnej i jej jakości. Wyniki sprawdzianów, wieńczących edukację w szkole podstawowej wskazują, że uczniowie szkół wiejskich osiągają gorsze wyniki niż ich rówieśnicy w szkołach miejskich. Na podstawie sprawozdania OKE w Krakowie wyniki testów w szkołach wiejskich są w każdym obszarze umiejętności gorsze niż w mieście. Ponadto wyniki egzaminów gimnazjalnych, podanych przez OKE Kraków pokazują, że różnice te utrzymują się na kolejnych etapach nauki. Wpływ na tę sytuację ma m.in. brak lub niewielka liczba zajęć pozalekcyjnych.
Wyrównywanie szans edukacyjnych jest procesem długofalowym. W związku z tym działania, mające na celu poprawę sytuacji w tej kwestii powinny być prowadzone od możliwie wczesnego etapu nauki. Szczególnie trudna sytuacja edukacyjna jest udziałem dzieci z Domów Dziecka - ich wyniki są o wiele słabsze niż wyniki przeciętnego ucznia i uczennicy szkoły wiejskiej, co dokumentują testy kompetencji wychowanków Domu Dziecka w Skopaniu (gm. Baranów Sandomierski).
Próbą zmiany tego stanu rzeczy jest projekt Stowarzyszenia „Esteka”, „Angielski mniej obcy” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Kapitał Ludzki. Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.5. Oddolne inicjatywy edukacyjne na terenach wiejskich.
Projekt „Angielski mniej obcy”, realizowany od marca do października 2010 roku na terenie województwa podkarpackiego, ma na celu wyrównanie szans edukacyjnych 21 dzieci i młodzieży z Domu Dziecka w Skopaniu poprzez ich udział w stacjonarnych i e-learningowych zajęciach z języka angielskiego. Podczas wakacji wychowankowie Domu Dziecka wezmą udział Warsztatach Językowo-Motywujących , których celem jest przeprowadzenie znacznie bardziej intensywnych niż w ciągu roku szkolnego zajęć z języka angielskiego wspartych treningiem motywacyjnym do nauki w ogóle i nauki języka angielskiego.
Cele szczegółowe projektu to:
- podniesienie poziomu umiejętności w zakresie języka angielskiego i wyrównanie zaległości z poprzednich etapów nauki,
- nabycie przez uczniów i uczennice umiejętności wykorzystania technologii informatycznych w uczeniu się języka obcego, w tym przyswajania i utrwalania określonych partii materiału
- zmotywowanie uczniów i uczennic do nauki j. angielskiego,
- uświadomienie uczestnikom szkolenia ich własnych stylów uczenia się i kanałów komunikacji.
W projekcie weźmie udział 9 dziewcząt i 12 chłopców, mieszkańców wsi Skopanie, wychowanków Domu Dziecka w Skopaniu uczęszczających do szkół podstawowej i gimnazjum w Skopaniu i szkoły średniej w Baranowie Sandomierskim. Rekrutacja zostanie przeprowadzone na podstawie złożonych ankiet, pisemnych opinii nauczycieli i nauczycielek j. angielskiego, danych o ocenach oraz opinii wychowawców. Dodatkowo grupa 3 chłopców i 2 dziewcząt zostanie wpisana na listę rezerwową.
W wyniku realizacji projektu, u wszystkich uczestników zostanie podniesiony poziom języka angielskiego, co znajdzie odzwierciedlenie w wyższych ocenach z tego języka. Dodatkowo powstanie 66 godzin materiałów dydaktycznych na platformie Moodle.
Źródło: Stowarzyszenie ESTEKA