W najnowszym Alercie Społecznym prof. Jerzy Hausner wraz z grupą ekspertów omawia badania dotyczące skłonności filantropijnych Polaków, proponuje rozwiązania ułatwiające funkcjonowanie organizacji pożytku publicznego, a także wskazuje na ścisłe powiązanie społecznej odpowiedzialności biznesu z działalnością filantropijną
Podczas pandemii Polacy po raz kolejny dali przykład solidarności w niesionej pomocy – większość społeczeństwa w tym trudnym czasie zareagowała żywiołowo i serdecznie. Jednak czy jako naród potrzebujemy mocnego impulsu, żeby pomagać? W jaki sposób polskie prawo utrudnia działalność filantropijną przeciętnego podatnika? Jak państwo i społeczeństwo mogą zadbać o sprawne funkcjonowanie organizacji pożytku publicznego? W najnowszym Alercie Społecznym prof. Jerzy Hausner wraz z grupą ekspertów omawia badania dotyczące skłonności filantropijnych Polaków, proponuje rozwiązania ułatwiające funkcjonowanie organizacji pożytku publicznego, a także wskazuje na ścisłe powiązanie społecznej odpowiedzialności biznesu z działalnością filantropijną.
· 1%PIT miał budować niezależne organizacje, zamiast tego kompensuje wadliwe mechanizmy systemu ochrony zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia(NFZ)
· Kryzys wynikający z epidemii pokazał, że w sytuacjach ekstremalnych spora część społeczeństwa (w tym firmy i instytucje komercyjne) umie i mobilizuje się by nieść pomoc innym. Czas „spokoju” tę mobilizację osłabia. Potrzebna jest nam zmiana: motywacji, norm, praktyk i kulturowych standardów firm. Tak byśmy zamienili (lub uzupełnili) działania w sytuacjach awaryjnych do stałego przyglądania się potrzebom innych i do pomagania. Od paternalizmu do partnerstwa, od rozdawnictwa
do rzeczywistej społecznej odpowiedzialności instytucji w tym administracji i biznesu
· Instytucje obywatelskie potrzebują wsparcia i to nie okazjonalnego. Mamy
już abonament prawie na wszystko: na Internet, do siłowni, do portalu z filmami
czy muzyką. Potrzebujemy jednak „abonamentu na demokrację”, jego częścią
jest filantropia i wolontariat.
Pełny tekst nowego Alertu Społecznego jest już dostępny na stronie: www.oees.pl/dobrzewiedziec.
Dokument opracowali:
· prof. UEK dr hab. Piotr Augustyniak – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
· Konrad Ciesiołkiewicz – Fundacja Orange, Komitet Dialogu Społecznego KIG
· Ignacy Dudkiewicz – Magazyn "Kontakt", Klub Inteligencji Katolickiej w Warszawie
· Aleksandra Fandrejewska-Tomczyk – dziennikarka
· prof. AGH dr hab. Barbara Gąciarz – Akademia Górniczo-Hutnicza
· Anna Korzeniowska – Social Impact Alliance for CEE
· prof. dr hab. Cezary Obracht-Prondzyński – Uniwersytet Gdański
· dr Agnieszka Pacut – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
· Michał Przedlacki – People in Need, https://www.wsparciedlaszpitala.pl/
· Barbara Sadowska – Fundacja Pomocy Wzajemnej Barka
· Joanna Sadzik – Szlachetna Paczka, Stowarzyszenie WIOSNA
· dr Alek Tarkowski – Creative Commons Polska
· Kuba Wygnański – Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”
Wyniki dyskusji specjalnych grup ekspertów są przedstawiane i upubliczniane w formie opinii na temat najważniejszych bieżących problemów, z którymi muszą zmierzyć się instytucje państwowe i organy państwa.
Powyższe działanie to inicjatywa think tanku Open Eyes Economy Summit oraz Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Wszystkie alerty dostępne są na stronie www.oees.pl/alerty-eksperckie.
Źródło: Open Eyes Economy Summit